500 mm matta med 46 mm kammar !!

Allt om Lynx bredbandare.
dansip
LynxTalk Member
Inlägg: 14
Blev medlem: 7 april 2011, 13:06
Skoter: Lynx Adventure GT 1200 4-Tech 2011

Re: 500 mm matta med 46 mm kammar !!

Inlägg av dansip »

Tack för all info... min maskin har endast gått ca 300 mil så lagrena är nog troligen i ok skick... varför jag undrar över beteckningen var bara för att se ifall SKF har någon motsvarighet för beställning vid framtida byte.

Har Biltema eller annan butik någon lämplig avdragare som skulle underlätta jobbet med att få bort bromsskivan och lagret?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: 500 mm matta med 46 mm kammar !!

Inlägg av Lynxfun »

Om BT har något liknande denna kanske det fungerar, annars borde en serviceminded ÅF som du kanske köper mattan av kunna låna ut den över en helg och kanske t o m tillåta en titt i servicemanualen (även om de har tummen i ögat från BRP att inte göra det.....)
Brake Caliper puller.jpg
Tror annars inte att det ska vara så problematiskt på en nästan ny maskin att få lös grejorna

Glömde det uppenbara i föregående inlägg , hissa upp bakändan och ta lös boggien :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
dansip
LynxTalk Member
Inlägg: 14
Blev medlem: 7 april 2011, 13:06
Skoter: Lynx Adventure GT 1200 4-Tech 2011

Re: 500 mm matta med 46 mm kammar !!

Inlägg av dansip »

Tack för all expertis... ska nog lösa sig att få lös grejerna. Hur är det med växellådsoljan? Behöver man tömma den innan man lossar drivaxeln eller är den kapslad vid änden på växellådan?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: 500 mm matta med 46 mm kammar !!

Inlägg av Lynxfun »

Växellådan ska du inte behöva tömma då axeln går in i splinesen i lådan.

Iofs kan det vara lika enkelt att tömma och fylla nytt efter mattbyte, brukar själv byta växellådsolja med ca 1500 km intervall då jag tycker att den arbetar smidigare i växling när det är så lite fukt i den som möjligt (kall/varmt aluminiumhus med kondensutfall på insidan).

Lägger du maskinen på sidan när du arbetar med axeln och har oljan kvar är det värt att vira lite papper runt påfyllningslocket då det kan fukta lite olja runt detta (det orangea--tror de bytt till ett svart slutet på 2013 års modeller)
dansip
LynxTalk Member
Inlägg: 14
Blev medlem: 7 april 2011, 13:06
Skoter: Lynx Adventure GT 1200 4-Tech 2011

Re: 500 mm matta med 46 mm kammar !!

Inlägg av dansip »

Ok... det låter bra att man inte är tvungen att tömma den då jag nyligen bytt alla oljor. Rekommenderas något speciellt fett vid återmontering av drivaxel samt bromsskiva?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: 500 mm matta med 46 mm kammar !!

Inlägg av Lynxfun »

Syntetiskt hjullagerfett brukar finnas i lämpliga förpackningar.

Har själv nyttjat smörjfett 138( jo ett par tuber skatteåterbäring räcker länge) i många år för boggiehjulslager mm utan bekymmer, finns säkert produktspec att för att hitta liknande.

Intressant mattbyte, kul och se om det funkar med 8 tänders drivhjul istället för 7 som de satt på 13 , rent teoretiskt borde det kräva en rätt aggressiv variatorkalibrering även på 600 etec för att få full effekt av mattan i alla lägen och 1200 bygger ju kraften lite långsammare.
dansip
LynxTalk Member
Inlägg: 14
Blev medlem: 7 april 2011, 13:06
Skoter: Lynx Adventure GT 1200 4-Tech 2011

Re: 500 mm matta med 46 mm kammar !!

Inlägg av dansip »

Så det krävs att man ändå byter drivhjul till 7-kuggar ? :think:
Fick information att mattan passar rakt av och inte kräver utbyte av drivhjul eller omdrevning,
men din expertis säger mig att jag nog bör kolla upp detta bättre innan jag beställer ny matta.

Tack återigen för all värdefull info du delger...
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: 500 mm matta med 46 mm kammar !!

Inlägg av Lynxfun »

Mattan passar rakt av och det funkar att köra utan byte av drivhjul.
De drivhjul du har är 2,86-8 tänders delning och det är samma delning 2,86 på 2013 års Commander med 44an,
skillnaden är 1 tand mindre och lite mindre diameter dvs de ger lite nedväxling.
Byte av drivhjul går men är besvärligt och kräver lite mer än de verktyg man har hemmavid,
dessutom säljer BRP bara kompletta axlar ännu så länge.

Då man mest troligt kört med både 46 o 44:as matta ett par tre år för tester där i österland så ligger det säkert något klokt bakom att göra så när man på standard Commandern gått från 38 till 44 mm och från 2,86-8 till 2,86-7 (2009 hade 2,52-9), egentligen inte konstigt heller, man gör ju likadant på smalbandarna när man går upp i kamhöjd , dock lättare på dem då det bara är ett drev i kedjehuset att skifta.

Har inte koll på variatorsetupen på 2013s Commander men i våras sas det att det var samma och det kanske är så att de stoppar samma sak i alla XU både Doo och Lynx för att förenkla vid löpande bandet.......

Så det är lite för och emot dvs går att byta rakt av och köra men det kan kräva lite justeringar och eventuellt fler delar/merkostnader för att man ska få allt i drivlinan att samverka optimalt över hela varvtalsregistret och i de olika typer av körning individen har.

Personligen är jag sugen på byte eller också blir det ny maskin på något år, skulle i så fall göra paketaffär med ÅF för att hålla ned nettokostnaden där denne får tillbaka 38 mattan och drivaxeln med 2,86-8 (finns gott om spekulanter med 2009 or) i utbyte mot en 44 matta samt drivaxel med 2,86-7.

På köpet får man ju dessutom ÅFs tysta godkännande vid byte så denne inte vid nästa inbyte kommer dragandes med att maskinen inte är original....

Såg att Stenmarks hade hyfsat till priserna på både 44 mm ( 8 k ) och 46 mm ( 7,2 k) , skulle nog själv välja 44 då den är standardmonterad från i år och det måste finnas någon anledning till att de valt denna istället för 46an som funnits sedan förra säsongen.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2327
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: 500 mm matta med 46 mm kammar !!

Inlägg av 2stroke »

dansip skrev:Har en Lynx Adventure GT 1200 ( 2011 ) och funderar på att byta matta till en med 46 mm kammar.
Lynxfun skrev:Mattan passar rakt av och det funkar att köra utan byte av drivhjul.
De drivhjul du har är 2,86-8 tänders delning och det är samma delning 2,86 på 2013 års Commander med 44an,
skillnaden är 1 tand mindre och lite mindre diameter dvs de ger lite nedväxling.

Då man mest troligt kört med både 46 o 44:as matta ett par tre år för tester i Finland så ligger det säkert något klokt bakom att göra så när man på standard Commandern gått från 38 till 44 mm och från 2,86-8 till 2,86-7 (2009 hade 2,52-9)
Drivhjuls diameter med olika delning:

2,52"
* 7 kuggar = 5.50"
* 8 kuggar = 6.25"
* 9 kuggar = 7.05"
* 10 kuggar = 7.85"

2,86"
* 7 kuggar = 6.25"
* 8 kuggar = 7.125"

:lovelynx:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
dansip
LynxTalk Member
Inlägg: 14
Blev medlem: 7 april 2011, 13:06
Skoter: Lynx Adventure GT 1200 4-Tech 2011

Re: 500 mm matta med 46 mm kammar !!

Inlägg av dansip »

Hmm...
Hittade följande länk http://oktanab.se/?p=780 och valde att kontakta dem ang. om det krävs 7-tänders drivhjul för att det ska passa.
Fick till svar att det bara är att byta matta rakt av och att ingen kalibrering av variator behövs.
Valde även att kontakta stenmarksmaskin och de hade för sig att man måste byta till 7-tänders drivaxel för att rymmas i tunneln.
Blir inte riktigt klok på detta...
Skriv svar