Förlängningskit för G-type

Allt som G-Type chassiet. (1997-2000)
gtypen
LynxTalk Member
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 februari 2011, 21:29
Skoter: Lynx Enduro 500 G-type -98

Re: Förlängningskit för G-type

Inlägg av gtypen »

Va tro ni om å Byta från 9 till 8 kugg drivhjul som drevning vid förlängning ?
(har drivhjul liggande)
Motor: 494 rave
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2327
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

gtypen skrev:Vad tro ni om att byta från 9 till 8 kugg drivhjul som drevning vid förlängning ?
Nej, bara om det inte finns nog låg utväxling till kedjehuset att få tag på.

För att få så bra snögång som möjligt bör man ha så stora drivhjul som möjligt.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
gtypen
LynxTalk Member
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 februari 2011, 21:29
Skoter: Lynx Enduro 500 G-type -98

Re: Förlängningskit för G-type

Inlägg av gtypen »

ok skippar byte drivhjul.
Självklart lyssnar jag på er som har erfarenhet av olika skotrar å testat modifiera,
men om jag flyttar boggien bakåt men behåller vinkeln på chassiet borde inte skidtrycket ändras
med endast ~12 cm flyttad boggie, eller ?
ska ändå på me nå bredare plastskidor.
och om man flyttar alla hål ändras väl inte geometrin på boggien ?
Ändras fjädringen vid skjuts om man förlänger boggie skenorna
ska hämta hem skotern i morgon så jag har den framför mig.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2327
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Förlängningskit för G-type

Inlägg av 2stroke »

gtypen skrev:Men om jag flyttar boggien bakåt men behåller vinkeln på chassiet borde inte skidtrycket ändras
med endast ~12 cm flyttad boggie, eller ?
ska ändå på me nå bredare plastskidor.
Att flytta boggin bakåt i chassit är bara intressant om man vill få en bättre attack/matt vinkel mot snön då man kör ospårat.
17-20 grader är det optimala !
Nackdelen med att flytta bakåt boggin är att "hjulbasen" på skotern ökar vilket får maskinen att bli sävligare i svängarna.
samt att skidtrycket ökar vilket är till nackdel ute i ospårat.

En riktigt bra djupsnömaskin har smalt i framvagnen och BREDA skidor för att bära upp nosen på skotern
och få maskinen att flyta upp på snön inte gå nere i snön som en frustande noshörning
pga för smala skidor som inte orkar "bära" upp skoterns vikt.
Då kan man köra på ett väldigt kontrollerat sätt maskinen med sin egen kroppsvikt,
( Speciellt om man inte har en jätte motor under huven. )

Det är ganska allmänt känt att en boggi som man vill skall fungera bra i djup/lös snö
bör ha ca 17-20 Graders attack vinkel mot snön mätt då maskinen står på garage golvet.
Det är denna vinkel jag tycker att du skall sträva efter att få fram ifall du känner ett behov av att flytta boggin bakåt.


Yamaha med Orginal Mountain boggi : 31 graders attack vinkel ! :bad:
Bild

Samma maskin men bakåt flyttad boggi så att ~17 grader attack vinkel uppnåtts ! :tumme:
Bild

Färdigt resultat :
Bild


Ski-Doo gjorde på sina Summit modeller i början på 2000-talet just en tillbaka
flyttning utav boggin i chassit för att få en flackare mattvinkel och därmed bättre snögång.
Även Yamaha och Arctic Cat har också gjort det ifrån fabrik under 2000-talet.
Syftet är att få mattan ( och därmed skotern ) att jobba sig UPP på snön :tumme: så att säga,
och inte att driva/tvinga mattan/skotern skyfflades igenom snötäcket :bad: :bad:
detta är inte alls bra om man vill ha en bra snömaskin.

Lite mera bilder bara för att lättare se sambanden...
Bild

Bild

Bild

Bild

:lovelynx:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
gtypen
LynxTalk Member
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 februari 2011, 21:29
Skoter: Lynx Enduro 500 G-type -98

Re: Förlängningskit för G-type

Inlägg av gtypen »

:tumme: Tack för en utförlig förklaring 2stroke, det märks att du har kunskapen.

Då blir de nog flytta boggien lite bakåt för enligt vad alla säger har G-Type brant attackvinkel,
å sedan förlängning.
Både boggie dämparna å framdämparna är kass men ska nog gå mäta fram en vettig vinkel.

När man flyttar boggien bakåt gör man då det "vågrätt" så chassiet behållet samma lutning ?

Jag tänker montera bredare plastskidor.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Förlängningskit för G-type

Inlägg av RannerKing »

Ja, flytta den rakt bak med tunneln i ursprunglig vinkel.
Flyttar du bak boggien hela sträckan (125mm) för en 345cm matta,
så flytta ner dom främre fästena något.
I alla fall 10mm...
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar