Tjena
Någon som har koll på hur mycket bränsle en 5900 FC ( 2000 ) ska dra ?
Min vill ha 4-5 liter/mil snäll körning känns som det är lite mycket ?
Och olje blandningen ligger på typ 1%..
5900 FC ( 2000 ) Vad är normal bränsleförbrukning... ?
- RannerKing
- Crew Member
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Re: Bränsleförbrukning 5900 fc -00
Ungefär hälften av vad din drar skulle vara mer normalt !
Oljeblandningen skall ligga på runt 2%
Har den alltid dragit så mycket bensin, hur länge har du ägt den?
Oljeblandningen skall ligga på runt 2%
Har den alltid dragit så mycket bensin, hur länge har du ägt den?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias

Re: Bränsleförbrukning 5900 fc -00
Har ägt den i cirka ett år
( hade endast gått hundra mil när jag köpte den ).
Japp den har alltid varit väldig törstig.
Hur får man ner förbrukningen ?
Får man ner bränsle förbrukningen kommer ju säkert oljeblandningen stämma med ?
( hade endast gått hundra mil när jag köpte den ).
Japp den har alltid varit väldig törstig.
Hur får man ner förbrukningen ?
Får man ner bränsle förbrukningen kommer ju säkert oljeblandningen stämma med ?
Re: 5900 FC ( 2000 ) Vad är normal bränsleförbrukning... ?
Runt 3 vid "snäll körning" skulle vara acceptabelt, helst ännu lite lägre, dock kan det variera med individen.
Dessutom kan historiken vara okänd, tidigare ägare kanske avvikit från normalbrukaren och bestyckat om för "hens" specifika körning.
Med den förbrukningen så borde det kännas i tumme/ryggslut att du får gasa mer än du får ut av det (typ stadsköra en bil på för hög växel)
Åtgärder initialt >>skapa ett startläge att utgår ifrån
Ta lös och rengör förgasare o bränslesystem, kolla att luftinsug funkar som det ska
Dokumentera hur den är grundinställd och bestyckad>> jämför mot standard ut från fabrik
(finns bl a i BRP fische http://epc.brp.com/SiteMods/BRP_Public/ ... Index.aspx)
Rengör och serva variatorerna
Byt slitdelar om det behövs, t ex glidklackar, bussningar
När ovanstående är gjort och du vet att variatorerna växlar rätt genom hela registret kan du med ett öga på stiften börja testa som den är och ev gå ner i bestyckning i förhållande till var i registret du har denna höga förbrukning, bilden nedan förklarar tanken bättre.
Dessutom kan historiken vara okänd, tidigare ägare kanske avvikit från normalbrukaren och bestyckat om för "hens" specifika körning.
Med den förbrukningen så borde det kännas i tumme/ryggslut att du får gasa mer än du får ut av det (typ stadsköra en bil på för hög växel)
Åtgärder initialt >>skapa ett startläge att utgår ifrån
Ta lös och rengör förgasare o bränslesystem, kolla att luftinsug funkar som det ska
Dokumentera hur den är grundinställd och bestyckad>> jämför mot standard ut från fabrik
(finns bl a i BRP fische http://epc.brp.com/SiteMods/BRP_Public/ ... Index.aspx)
Rengör och serva variatorerna
Byt slitdelar om det behövs, t ex glidklackar, bussningar
När ovanstående är gjort och du vet att variatorerna växlar rätt genom hela registret kan du med ett öga på stiften börja testa som den är och ev gå ner i bestyckning i förhållande till var i registret du har denna höga förbrukning, bilden nedan förklarar tanken bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det lät inte som nånting jag ska ge mig in på.
Då skulle man hitta nån som kan hjälpa mig
En skoterfirma lär väl kunna fixa det ?
Då skulle man hitta nån som kan hjälpa mig

En skoterfirma lär väl kunna fixa det ?
Visst fixar en skoterfirma det mot en hyfsad peng, lär nog fakturera 1-2 h beroende på vem som gör det.
Billigare att hitta någon i bekantskapskretsen men en stund över alternativt att göra det själv då det inte är speciellt besvärligt eller svårt, dock behövs ett verktyg eller 2.
Gör man det själv första gången är det bra att dokumentera det man gör och framförallt göra en sak i taget klar, annars är det lätt att det blir någon del över..
Billigare att hitta någon i bekantskapskretsen men en stund över alternativt att göra det själv då det inte är speciellt besvärligt eller svårt, dock behövs ett verktyg eller 2.
Gör man det själv första gången är det bra att dokumentera det man gör och framförallt göra en sak i taget klar, annars är det lätt att det blir någon del över..