tjenare ny här på forumet.
har lite funderingar.. skulle hjälpa en kompis med en rotax 494. han körde senast med den 2010 för att han bara la av. han hade den inne på renovering av lager osv för att "Lynx" och han trodde de var de som var problemet men de var de inte. sen nu 2012/13 hade han skruva isär motorn för dom på lynx sa att de låter som ett lager fel. så då skulle han skruva ihop den igen och då hjälpte jag till. och när vi fick ihop allt så ville den inte start fanns inge "glapp" i lager, kännde inge fel eller något liknande. så då fråga jag han om han hade kolla/visste vad slidskiva är och då sa han nej. så igår var jag hos han å skruva, och då skruva jag bort koppan till skivan. och satt högra kolvern i top och då satt skivan så han stängde den porten till kolven som var i top. och då börja jag undra hur den kan sitta så. då sa jag åt han att snura på variatorn men slidskovan satt fast och min fråga är hur kan man lösa de här stora problemet . går inte ens att dra men verktyg så den snurar den är helt stum. man kan dra i dragsnöret hur mycke man vill men han flyttar inte ens sig nån mm.
Enduro-494 ( ???? ) Slidskivan sitter fast... ?
- 2stroke
- Crew Member
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Kontakt:
Slidskivan sitter fast...

- - - - - - - - - - -
Vad är det för skoter ?
Vad är det för årsmodell ?
Går motorn runt om ni drar i start snöret ?
..Om JA , står slidskivan still medans ni drar runt motorn ?
Vad som troligast har hänt:
Vid ihop monteringen utav vevhuset/vevaxeln har slidskive drevet hamnat fel samt klämts fast/sönder.
Motorn måste delas samt att bronsdrevet måste bytas.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Re: Enduro-494 ( ???? ) Slidskivan sitter fast... ?
Sorry är inte den bästa på att förklara.
Det är en 97-98 lynx enduro g type 500.
Motorn går runt när man drar i snöret,
men slidskivan står still samt axen som skivan sitter i.
den är helt stum.
Motiorn var inlämnad på någon lynx service men problemet med att den inte startar försvann inte när han fick hem skotern igen.
Vi skruva bara ihop cylindern o sat dit kolvarna.
Det är en 97-98 lynx enduro g type 500.
Motorn går runt när man drar i snöret,
men slidskivan står still samt axen som skivan sitter i.
den är helt stum.
Motiorn var inlämnad på någon lynx service men problemet med att den inte startar försvann inte när han fick hem skotern igen.
Vi skruva bara ihop cylindern o sat dit kolvarna.
- 2stroke
- Crew Member
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Kontakt:
Felet är att bronsdrevet är trasigt.
Motorn måste plockas isär och bronsdrevet bytas.
Motorn måste plockas isär och bronsdrevet bytas.
// 2stroke
okay tack för snabba svar..