Enduro-600 ( 2001 ) Variatormek... ?

Allt om EVO chassiet. (2001-2006)
Llynxenduro600sp
LynxTalk Member
Inlägg: 42
Blev medlem: 20 november 2012, 14:04
Skoter: Lynx enduro 600sp

Enduro-600 ( 2001 ) Variatormek... ?

Inlägg av Llynxenduro600sp »

Tillslagsvarvet ligger alltså för högt i mitt tycke 4500-4700 Rpm.
Jag beställde en ny originalfjäder Grön/Vit i tron att original blivit utbytt nångång.
Monterade isär och upptäckte en originalfjäder (Grön/Vit) :S
Den nya är dock ungefär 1 cm längre !
Fjädrar.jpg
:think: Kan det vara så att egenskaperna hos originalfjädern har försvunnit,
därav det höga tillslagsvarvet ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2327
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Enduro600 (2001) variatormek

Inlägg av 2stroke »

Precis som du själv ser/skriver så är orginal fjädern kortare pga utmattning...
När en variatorfjäder blir utmattad så SJUNKER tillslagsvarvet.

Fortsätt att plocka isär BÅDA variatorerna och kolla upp allting avseende på
vad för grejer som sitter i samt slitage osv.

Montera EJ in den nya fjädern ännu.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Enduro-600 ( 2001 ) Variatormek... ?

Inlägg av RannerKing »

Kolla ramperna samt bussningarna.

Vilka ramper är det och ser dom berarbetade ut?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
oskaar
LynxTalk Member
Inlägg: 307
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:28
Skoter: Lynx Enduro 600 H.O - 04
Ort: Umeå

Re: Enduro-600 ( 2001 ) Variatormek... ?

Inlägg av oskaar »

Den nya är dock ungefär 1 cm längre !
Det kan också skilja mellan primärfjädrarna i längd även fast dem är nya.

En original svart samt en lila/lila.
Bild
Llynxenduro600sp
LynxTalk Member
Inlägg: 42
Blev medlem: 20 november 2012, 14:04
Skoter: Lynx enduro 600sp

Re: Enduro-600 ( 2001 ) Variatormek... ?

Inlägg av Llynxenduro600sp »

293X är det instansat på ramperna som för övrigt tycker jag ser fabriksgjorda ut,
jag menar inget grottmek iaf :)
ramp.JPG
Allt är grundligt rengjort och torrt samt nya o-ringar, glidklackarna såg fina ut.
Mätte med skjutmått på axeln samt i bussningen där fanns det ett spel på 0,1mm
vet inte va det får vara.
Även rullarna snurrar som dom ska och inga skador.

:think: När jag jämför trycket på den nya fjädern vs gamla så KÄNNS
den gamla något hårdare kanske inbillning men men.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Enduro-600 ( 2001 ) Variatormek... ?

Inlägg av RannerKing »

Testa montera ihop om allt verkar som det ska, det går ju ändå så snabbt.

Verkar inte vara något konstigt med ramperna. Ser bussningarna bra ut skall dom inte heller göra något galet.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2327
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Enduro-600 ( 2001 ) Variatormek... ?

Inlägg av 2stroke »

Vilka sk. viktpinnar sitter i ?
Hur är alla rullar osv ?
Löper allting lätt ?
Hur är det med glapp osv ?
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Llynxenduro600sp
LynxTalk Member
Inlägg: 42
Blev medlem: 20 november 2012, 14:04
Skoter: Lynx enduro 600sp

Re: Enduro-600 ( 2001 ) Variatormek... ?

Inlägg av Llynxenduro600sp »

.....då är allt genomgånget och monterat och provkört.
Kollade tillslagsvarvet med extern varvräknare och det kom vid 4150 rpm,
antar att det finns en viss sättmån på fjädern,
för det är väl inte oljehärdat fjäderstål dom använt sig av
(samma som ventilfjädrar i 4-taktsmotorer och det är den tuffaste miljön för en tryckfjäder).

Det blev en viss skillnad, mjukare start och framförallt en tystare maskin på låga varv troligtvis O-ringarnas förtjänst.
En kvalitetsfjäder av riktigt fjäderstål påstås vara nästintill omöjlig att avliva,
om den inte går av förstås,
i en standard variator kan jag tänka mig att dom använder det "näst bästa" av kostnadsskäl.

Tack för alla svar :thumbsup:
Skriv svar