X-Trim-800R ( 2010 ) Låg toppfart... ?

Allt om REX chassiet. (2009-2013)
Husqy
LynxTalk Member
Skoter: X-trim 800 -2010

X-Trim-800R ( 2010 ) Låg toppfart... ?

Inlägg av Husqy »

Hallå.

Inför denna säsong så riktade jag och svetsade vevaxel samt portade cylinder och vevhus lite lätt + Ecu mappning av Mulle. Nu är det riktigt bra tryck i motorn så standard bestyckningen i variatorerna räcker inte till. Övervarv på alla clicker lägen.
Efter detta så köpte jag justerbara viktpinnar har har lagt dessa på 20,5 gram och på clicker läge 1 så ligger varven perfekt (8100rpm) och maskinen växlar på riktigt bra. Men vid 130 km/h så är det att köra in i en vägg, maskinen börjar övervarva.

Jag kör med 23/45 i kedjehuset så med den utväxlingen + lite overshift så bör den gå minst 155km/h och jag har tuschat skivorna och remen ligger minst 10mm under max läget på skivorna Primären. Kan även tillägga att variatorerna är i gottskick + ny rengjorda.

Vad tror ni? Varför har den svårt att växla ut? Är felet att jag kör på clicker läge 1 och på så sätt hindrar rullarna att pressa ihop primären? Eller är standard fjädern (180/303) i sekundären för hård i sluttryck så den hindrar växlingen.

Mvh Rikard.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98

Re: Lynx X-trim 800R 2010 - Låg toppfart!

Inlägg av RannerKing »

Vikta på mer eller byt till primärfjäder med mindre sluttryck så du hamnar på c#3, så är du nog en bit på väg. Personligen hade jag nog testat vikta på i första hand.

Växlar den ur helt eller stannar remmen en bit in på primären?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Husqy
LynxTalk Member

Re: Lynx X-trim 800R 2010 - Låg toppfart!

Inlägg av Husqy »

Remmen stannar en bit in på primären ca 10-12mm. Fungerar växlingen bättre på c#3?
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member

Re: X-Trim-800R ( 2010 ) Låg toppfart... ?

Inlägg av RannerKing »

Ja, försök alltid köra på C#3 vid din normala körning, så i det här fallet måste du vikta på så du får korrekt toppvarv vid C#3. Växlar bäst och du har justermån vid olika fören.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

Husqy
LynxTalk Member

Inlägg av Husqy »

Men om jag viktar på mer bör jag ju tappa en del varv på det lägre registret som ligger riktigt bra nu?
Min tanke är att ha en mjukare fjäder i sekundären, gärna då en med samma start tryck som std och lägre slut tryck än std om det finns förståss. Hur ligger toppfarten på din bondocker 800?
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member

Inlägg av RannerKing »

Toppfarten har jag faktiskt aldrig kolla nu när du nämner det :think:

Är inte så intresserad av toppfarten, kör mest/ helst lössnö så det är ointressant för mig. Lederna jag gillar att köra kommer man sällan upp i 100km/h däremot får dämparna och bromsen jobba hårt.

Vet att jag kört 120km/h i lössnö efter älven, men då var jag inte ute och toppade den, blickade bara ner på mätaren. Har 19/45 drevning.

Testa hur som helst vikta upp med C#3. Tror du kommer bli mer nöjd med den än nu.

Husqy
LynxTalk Member

Inlägg av Husqy »

Toppfarten är inte så viktig, men på påsken så brukar vi alltid ha en liten dragracing tävling och man vill ju vara först! Som tidigare Arctic åkare så var man ju alltid först men nu förra året på Lynxen fick man nöjja sig med att vara först på gropiga leder men dock sist på dragracingen. Fast nu till våren skall Lyxen vara först även på dragracingen. Men jag blir inte klok på variator setupen för nu drar den som tok upp till 130 för att riktigt gå in i väggen, om man skall lösa detta problem med bara viktpinnar känns det som man får kasta in hela verktygs lådan i Tra´n för att få den att växla ut sista biten.
Är det ingen på forat som testat denna fjädern i qrs´en 417127118 (157/221) den är ganska så nära i starttryck som std men betydligt mjukare i slutet.
micke.p
LynxTalk Member
Skoter: Boondocker 800

Inlägg av micke.p »

låter som om du har köpt någon av dom billigare varianterna av justerbara viktpinnar som är av sedda för dom tidigaste tra modellerna (46mm)
tex dalton och goodwin har pinnar som är 42mm och dom tar inte i locket/korset när nu kör på c1 och c2 som den längre varianten kan göra
om det nu är så att du har dom långa pinnarna så finns det tre saker som du kan göra
1 slipa ur där dom tar i. inget jag skulle göra iaf
2 köra på clicker 3-4 och mera vikt. det skulle jag ha provat om jag va i din sitts för att se om växlings stoppet försvinner alt infinner sig högre upp i växlings kurvan
3 köpa "riktiga" pinnar om val 2 funkade och lasta på läge 2-3 där tran trivs som gäddan i vassen
mvh micke
Husqy
LynxTalk Member

Inlägg av Husqy »

Låter väldigt troligt. Tack!
micke.p
LynxTalk Member
Skoter: Boondocker 800

Inlägg av micke.p »

lycka till
skriv gärna hur det går
Skriv svar