Köpte en ny 59 YETI 600 ACE med LTS framfjädring och har redan fått byta båda framdämparna efter bara drygt 6 mil !
Efter bytet så ser det ut som om fjädringen är "längre", men skotern känns helt stum fram,
dvs jag kan inte "gunga" framfjädringen alls, ens om jag ställer mig på stötfångaren.
När jag lyfter upp bakänden med en skoterlyft så är fortfarande främre delen av mattan på backen och fjädringen verkar vara i botten, helt ihoptryckt.
Det är dessutom olja på nedre teleskopbenet och det verkar inte OK.
Bifogar en bild av teleskobenet när skotern är upplyft bak.
Någon som har liknande iakttagelser eller kan tala om för mig hur det ska vara ?
59 YETI-600 ACE ( 2011 ) Problem med LTS framfjädring... ?
59 YETI-600 ACE ( 2011 ) Problem med LTS framfjädring... ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: 59 YETI-600 ACE ( 2011 ) Problem med LTS framfjädring...
Har ingen erfarenhet av 59 yeti mer än några timmar på i huvudsak hårt underlag och det är 15 år sedan man stämplade ut nedre mässingskuddar och slikontätningar på löpande band på föregångarna.
Min uppfattning är att dämpningen fram kändes bättre dvs hårdare på hårt underlag så det krävs säkert en del för att komprimera den stillastående då den ska bära bl a 4 taktarens extra 11 kg samt kompensera för PPS:ns vilja att fjädra ut centerpunkten för att bibehålla markkontakt och för förarens mer rider forward position.
"När jag lyfter upp bakänden med en skoterlyft så är fortfarande främre delen av mattan på backen och fjädringen verkar vara i botten, helt ihoptryckt."
Tolkar det som att du uppfattar att framfjädringen är helt hoptryckt.
Vad händer om du kopplar skoterlyften i frambågen och lyfter eller bara tar ett rejält grabbatag?
Oaktat detta, enklast att se att du har rörelse är att låta någon köra och du själv går/springer/åker bredvid eller sträcker ut tranhalsen rejält över frampartiet när du kör, jag är övertygad att du har rörelse, ska ju fjädra 160 mm om jag minns rätt.
Oljan/fettet kommer troligen från smörjningen då det fortfarande sitter en nippel # 30 på termosen för att smörja styrbenet #12 ned mot skidan, hur bra än silicontätningen # 17 är får man alltid lite rester på benet utanför dvs fullt normalt.
Allting när det gäller fjädersetup är en kompromiss, iom PPS behövs ännu hårdare fjädring fram vilket kan vara en nackdel med LTS konstruktionens begränsade möjligheter, vet inte om det finns mjukare fjädrar eller om det går att använda de som sitter på forna 59:or men det kan vara värt att kolla om du kör mycket lössnö, kör lugnt på led osv så en mjukare setup både fram och i boggien förbättrar lössnöegenskaperna rejält på en PPS.
Hoppas det hjälper, ingen oro alltså utan kör och njut av tystnaden från ACE:n
Min uppfattning är att dämpningen fram kändes bättre dvs hårdare på hårt underlag så det krävs säkert en del för att komprimera den stillastående då den ska bära bl a 4 taktarens extra 11 kg samt kompensera för PPS:ns vilja att fjädra ut centerpunkten för att bibehålla markkontakt och för förarens mer rider forward position.
"När jag lyfter upp bakänden med en skoterlyft så är fortfarande främre delen av mattan på backen och fjädringen verkar vara i botten, helt ihoptryckt."
Tolkar det som att du uppfattar att framfjädringen är helt hoptryckt.
Vad händer om du kopplar skoterlyften i frambågen och lyfter eller bara tar ett rejält grabbatag?
Oaktat detta, enklast att se att du har rörelse är att låta någon köra och du själv går/springer/åker bredvid eller sträcker ut tranhalsen rejält över frampartiet när du kör, jag är övertygad att du har rörelse, ska ju fjädra 160 mm om jag minns rätt.
Oljan/fettet kommer troligen från smörjningen då det fortfarande sitter en nippel # 30 på termosen för att smörja styrbenet #12 ned mot skidan, hur bra än silicontätningen # 17 är får man alltid lite rester på benet utanför dvs fullt normalt.
Allting när det gäller fjädersetup är en kompromiss, iom PPS behövs ännu hårdare fjädring fram vilket kan vara en nackdel med LTS konstruktionens begränsade möjligheter, vet inte om det finns mjukare fjädrar eller om det går att använda de som sitter på forna 59:or men det kan vara värt att kolla om du kör mycket lössnö, kör lugnt på led osv så en mjukare setup både fram och i boggien förbättrar lössnöegenskaperna rejält på en PPS.
Hoppas det hjälper, ingen oro alltså utan kör och njut av tystnaden från ACE:n
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tack för dina synpunkter! Jag var nog inte direkt orolig, men jag har ingen tidigare erfarenhet av denna framvagn, så när jag fick byta båda dämparna efter så kort sträcka blev jag ju lite fundersam... Jag håller dock helt med dig beträffande motorn. Underbar sak!
Jag provade lyfta lite i min Yeti som gått 60 mil, om man lyfter i skidan så rör dämparen sig en eller ett par cm..
Det är lite fett på stången men det är nog normalt tror jag.
Hur gick dina dämpare sönder?
Det är lite fett på stången men det är nog normalt tror jag.
Hur gick dina dämpare sönder?
Det började med att skotern lutade åt vänster, även på hårt underlag och det gick inte att kompensera med kroppsvikten. Om jag försökte svänga åt höger höll hela skotern på att tippa, oavsett hur sakta jag än körde. Efter ett tag slutade den luta, förmodligen pga att även högra dämparen la av. Den var extremt svårkörd. Gick nästan inte att svänga med. Höll på att tippa varje gång.
När jag skulle hämta den från verkstan, efter de hade bytt båda framdämparna, råkade jag snubbla över dragstången till släpet och bröt handleden, så jag har inte kunnat prova den med nya dämpare... Får väl vänta till nästa säsong. Den är dock väldigt stum jämfört med skotrar med a-armar, men det ska kanske vara så?
När jag skulle hämta den från verkstan, efter de hade bytt båda framdämparna, råkade jag snubbla över dragstången till släpet och bröt handleden, så jag har inte kunnat prova den med nya dämpare... Får väl vänta till nästa säsong. Den är dock väldigt stum jämfört med skotrar med a-armar, men det ska kanske vara så?
- RannerKing
- Crew Member
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Re: 59 YETI-600 ACE ( 2011 ) Problem med LTS framfjädring... ?
Eftersom skotrar med A-armar har 10cm längre fjädring så tål dom att vara lite mjukare än LTS.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias