GLX-5900 FC ( 1999 ) Svag gnista... ?

Allt om Lynx bredbandare.
hunt1
LynxTalk Member
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 april 2013, 10:08
Skoter: fc5900

GLX-5900 FC ( 1999 ) Svag gnista... ?

Inlägg av hunt1 »

Nästan omöjligt att kunna se någon gnista.
Det har hänt några gånger att den varit väldigt svår att starta även med startgas,
men när den väl startat går den perfekt.
Stift och CDI-box är utbytta.
:think: Jag misstänker att statorlindningarna kan vara dåliga.
Finns det någon som har motståndsvärden på ledningarna från statorn till CDI boxen ?

Tacksam för hjälp ! :blush:
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: GLX-5900 FC ( 1999 ) Svag gnista... ?

Inlägg av Lynxfun »

Bif översikt för tänddelen, ibland kan det ju vara så enkelt som en tändkabel eller t o m tändhatt men jag antar att du skiftat!

Skruvat eller rengjort något på mag sidan senaste åren eller gjort något så kablage hamnat i kläm?

Ibland kan det räcka att spraya med brääkleen eller motsvarande om det sitter smuts någonstans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hunt1
LynxTalk Member
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 april 2013, 10:08
Skoter: fc5900

Re: GLX-5900 FC ( 1999 ) Svag gnista... ?

Inlägg av hunt1 »

Tack för hjälpen.
Tror jag kan utesluta statorn eftersom mina mätvärden ligger mitt i spannen.
:Happy:
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: GLX-5900 FC ( 1999 ) Svag gnista... ?

Inlägg av Lynxfun »

Hur är det med trigg då?
hunt1
LynxTalk Member
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 april 2013, 10:08
Skoter: fc5900

Re: GLX-5900 FC ( 1999 ) Svag gnista... ?

Inlägg av hunt1 »

Triggern mäter jag till 156 ohm.
Skall under dagen mäta tändkablar och tändspole.
Normalt borde ett problem med statorn visa sig när den är varm, när den varit svårstartad är det i kallt läge.
Fick byta stator för två år sedan när den var helt död.
Mäter jag tändspolen på den trasiga är det 256 ohm,alltså ok.
Kan ha varit triggern. :think:
hunt1
LynxTalk Member
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 april 2013, 10:08
Skoter: fc5900

Re: GLX-5900 FC ( 1999 ) Svag gnista... ?

Inlägg av hunt1 »

Har nu försökt mäta på dom högomiga spolarna och tändkablar men fick bara oändliga motstånd.
Har två mätinstrument,det ena är en Fluke,alltså ett proffsinstrument.
Kanske ett analogt instrument är bättre att mäta spolarna med. :think:
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: GLX-5900 FC ( 1999 ) Svag gnista... ?

Inlägg av Lynxfun »

Nog borde fluken funka

Har du förresten kollat avståndet på triggern så det ligger runt 0,45?

Iom att du har problem med kall motor så kan det ju också finnas något kabelbrott eller begynnande sådant på vägen från både stator och trigger som ställer till det, eller också någon 20 öres del på kretskortet i CDI boxen... :mad:

Har också varit med om att både tändningslås och nödstopp strulat på äldre maskiner, ett 2-läges tändningslås exvis är rätt skitigt invändigt efter 15 år, räcker ju att lyfta av kontaktstycket bakom för att se om det blir bättre.
hunt1
LynxTalk Member
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 april 2013, 10:08
Skoter: fc5900

Re: GLX-5900 FC ( 1999 ) Svag gnista... ?

Inlägg av hunt1 »

Har kopplat ur stoppen genom att sära på kopplingsplinten med dessa signaler.
Försökte även mäta högomiga motståndet på reserv cdi:n med samma resultat ,alltså
Oändligt motstånd.
För att kolla avståndet på pickuppen måste man väl ha en special avdragare för att komma åt den.
Hur ställer man tändningen?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: GLX-5900 FC ( 1999 ) Svag gnista... ?

Inlägg av Lynxfun »

Hmm, du borde få motstånd enligt schemat!

Avståndet 0,45-0,55 (så nära 0,45 som möjligt utan att det tar i när motorn snurrar)mot svänghjulet kollar du med magnapullen borttagen men svänghjulet kvar.
Ska du bort med svänghjulet för att komma åt resten därbak behövs en avdragare enligt bild
Avdragare svänghjul.jpg
Tändningen behöver inte justeras eller mao krysskilen/woodruffen ger svänghjulet ett fixt läge.
Vid kontroll så vrids motorn medurs till ett läge där indexen sammanfaller vid röd pil, sedan finns det eller gör man ett indexstreck/anvisning (blå ) upptill på svänghjulet mot de som finns på motorn där du ser blixtsymbolen.

Vid "blixten" brukar det sitta en gummiplopp, med den borta så går det med stroboskoplampa och motorn på 6000 rpm att kontrollera tändinställningen.

Finns det inga index överhuvudtaget så får man börja med en TDC (top dead center) mätare typ den på bilden för att kontrollera vändpunkten för kolven, sedan ska tändningen ske strax före BTDC (before top dead ....), för 503 i 59an är det 1,66 mm BTDC.
503 Mag sida med pilar.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hunt1
LynxTalk Member
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 april 2013, 10:08
Skoter: fc5900

Re: GLX-5900 FC ( 1999 ) Svag gnista... ?

Inlägg av hunt1 »

Tack för info, men tyvärr har jag inte rätt att öppna din bifogade file.
Skriv svar