Busaberg skrev:Jag är lat så jag bytte slidesen "genom" mattan istället för att ta ner boggin.
Överväger att göra så jag me, verkar jävligt drygt å montera bort hela boggien för att byta slides.
Nu är jag ingen expert på något vis men har bytt slides på ett par olika skotrar och det känns som det måste vara jävligare att få bort slidesen med boggin kvar i maskinen.
Lossa mattspänningen så mycket det går.
Ta bort alla bultar som håller boggin på plats så kommer den mer eller mindre att falla ihop och du kan sedan lirka ut den ur mattan.
Med boggin ute ur maskinen kan du i lugn och ro byta slides och även kolla igenom bussningar och axlar.
Kan va vara bra att ha två extra händer när du ska lirka ur boggin så dena kan lyfta mattan medans den andre lirkar bort boggin.
Hade ett problem när ja skulle lossa bultarna på boggien. gick bra å lossa bulten på högersidan å dra ut den, men sen när ja skulle lossa på vänster sida så snurrade axeln, nått bra tips på det?
Fråga 2: kan man lossa boggiehjulen längst bak på båda sidor, eller går det bara på en sida?
Problem 1
Skruva in den som du fått loss och ge dig på den andra sidan och ta den svåra sidan "först", jobba växelvis.
(Långa bultar i kombination med Loctite eller "första gången de demonteras" kan man få jobba lite med..)
Rent allmänt i sånna här "Axel som skruvas från båda ändar" brukar jag ibland ta loss den som går lätt och skruva in en mutter.. Skruva in den igen och dra de sita klämmet med muttern så man "lätt" kan backa sen när den "svåra sidan lossnat och gängats ur.
Fråga 2:
De räcker med att ena sidan lossar om man vill släppa på spänningen.
(Båda sidor går att lossa, om man har intresse av de, tex om de på vänstra sidan gick lätt att lossa bult, fast de är högra hjulet man vill byta .. Så kan man använda sig av "Extra-mutter metoden" .
advmalmin skrev:Problem 1
Skruva in den som du fått loss och ge dig på den andra sidan och ta den svåra sidan "först", jobba växelvis.
(Långa bultar i kombination med Loctite eller "första gången de demonteras" kan man få jobba lite med..)
Rent allmänt i sånna här "Axel som skruvas från båda ändar" brukar jag ibland ta loss den som går lätt och skruva in en mutter.. Skruva in den igen och dra de sita klämmet med muttern så man "lätt" kan backa sen när den "svåra sidan lossnat och gängats ur.
Fråga 2:
De räcker med att ena sidan lossar om man vill släppa på spänningen.
(Båda sidor går att lossa, om man har intresse av de, tex om de på vänstra sidan gick lätt att lossa bult, fast de är högra hjulet man vill byta .. Så kan man använda sig av "Extra-mutter metoden" .
Bytte slidsen idag, extramutter metoden va ju perfekt!
Men dom nya slidsen räckte inte ända fram mot den vita stopp pluppen där längst fram (eller dom hade ju kanske gjort de om jag borrat nytt hål för bulten å kapat av lite mindre.. men det kom jag på när ja hade skruvat ihop allt).
Går de bra att köra såhär tror ni?
20131018_202654.jpg
Sen såg jag att det var spricka i boggieskenorna :( tror ni de går bra å köra såhär eller lär man fixa det på stört?
20131018_180313.jpg
20131018_180231.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Inte alls ovanligt med boggisprickor på äldre rave.
Jag tror det finns förstärkningssatser att köpa.
Personligen så hade jag åtgärdat dessa sprickor innan jag kört vidare.