X-Trim 600 SDI ( 2008 ) Camber vinkel... ?
- Jaakola
- LynxTalk Member
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 11 januari 2013, 18:18
- Skoter: BD 3700 RE 800 -15
- Ort: Norberg
X-Trim 600 SDI ( 2008 ) Camber vinkel... ?
Lär sticka in med en fråga här.
Camberstaget: vilken/vad är det ?
Finns ju 2 olika stag att skruva på.
Vilket stag gör vad ?
Har satt på nya styrstål (har orginalskidor)
Sen har jag bytt ljuddämparen till en lättare.
Kan det påverka spårkänsligheten ?
Kan inte ens köra i 60 km/h på bred led utan att fara som en vante fram och tillbaka.
Lynx X-Trim 600 SDI ( 2006 )
Camberstaget: vilken/vad är det ?
Finns ju 2 olika stag att skruva på.
Vilket stag gör vad ?
Har satt på nya styrstål (har orginalskidor)
Sen har jag bytt ljuddämparen till en lättare.
Kan det påverka spårkänsligheten ?
Kan inte ens köra i 60 km/h på bred led utan att fara som en vante fram och tillbaka.
Lynx X-Trim 600 SDI ( 2006 )
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2327
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: X-Trim 600 SDI ( 600 ) Camber vinkel... ?
BRP's Orginal skidor är lite oroliga/fladdriga.Jaakola skrev:Lär sticka in med en fråga här.
Camberstaget: vilken/vad är det ?
Finns ju 2 olika stag att skruva på.
Vilket stag gör vad ?
Har satt på nya styrstål (har orginalskidor)
Sen har jag bytt ljuddämparen till en lättare.
Kan det påverka spårkänsligheten ?
Kan inte ens köra i 60 km/h på bred led utan att fara som en vante fram och tillbaka.
Lynx X-Trim 600 SDI ( 2006 )
Men har problemet uppkommit efter ditt byte av styrstål elle fanns det beteendet även före bytet ?
Ditt byte av ljuddämpare har inget med saken att göra.
Ett av sätten att justera en orolig framvagn är genom att ändra den sk. Camber vinkeln
( på de maskiner där det går ).
Snöskotrar skall absolut inte ha sk. POSITIV camber vinkel.
Justera så att du har NEUTRAL eller just lite lite NEGATIV camber vinkel.
Brukar göra underverk på oroliga maskiner.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: X-Trim 600 SDI ( 2008 ) Camber vinkel... ?
Camber ställer du med det främre staget som går till spindeln.
Toe-out ställer du med styrstaget (bakre staget)
Toe-out ställer du med styrstaget (bakre staget)
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias

- Jaakola
- LynxTalk Member
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 11 januari 2013, 18:18
- Skoter: BD 3700 RE 800 -15
- Ort: Norberg
Re: X-Trim 600 SDI ( 600 ) Camber vinkel... ?
Den var spår känslig förra året också.2stroke skrev:BRP's Orginal skidor är lite oroliga/fladdriga.
Men har problemet uppkommit efter ditt byte av styrstål elle fanns det beteendet även före bytet ?
Ditt byte av ljuddämpare har inget med saken att göra.
Ett av sätten att justera en orolig framvagn är genom att ändra den sk. Camber vinkeln
( på de maskiner där det går ).
Snöskotrar skall absolut inte ha sk. POSITIV camber vinkel.
Justera så att du har NEUTRAL eller just lite lite NEGATIV camber vinkel.
Brukar göra underverk på oroliga maskiner.
Men inte alls som den är nu.
Å de är nästan alltid så att de är vänsterskidan som drar iväg (styr skotern).
Som att den ligger tyngre på backen.
Re: X-Trim 600 SDI ( 600 ) Camber vinkel... ?
Styrstålen av motsvarande sort som tidigare?Jaakola skrev:Den var spår känslig förra året också.
Men inte alls som den är nu.
Å de är nästan alltid så att de är vänsterskidan som drar iväg (styr skotern).
Som att den ligger tyngre på backen.
(dvs inte några med aggressivare coromant eller liknande)
Som nämnts, kontrollera och linjera skidorna, kontrollera camber samt gör en kontroll så stötdämparna är fullt okej! , kontrollera även boggiedämparna,
"saggar" t ex centerdämparen så blir maskinen känsligare för inkorrekt framvagnsinställning.
Dämparsetupen kan/bör du även variera beroende på körningen lössnö/led!
- Jaakola
- LynxTalk Member
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 11 januari 2013, 18:18
- Skoter: BD 3700 RE 800 -15
- Ort: Norberg
Re: X-Trim 600 SDI ( 600 ) Camber vinkel... ?
hahaLynxfun skrev:Styrstålen av motsvarande sort som tidigare?
(dvs inte några med aggressivare coromant eller liknande)
Som nämnts, kontrollera och linjera skidorna, kontrollera camber samt gör en kontroll så stötdämparna är fullt okej! , kontrollera även boggiedämparna,
"saggar" t ex centerdämparen så blir maskinen känsligare för inkorrekt framvagnsinställning.
Dämparsetupen kan/bör du även variera beroende på körningen lössnö/led!


å nu har jag ju styrstål med hårdmetalls skär (= Coromant )
ska kolla skidorna hur dom står nu i helgen. Tyvärr har jag noll kunnande hur en "bra" stötdämpare ska bete sig. Det enda jag vet är att dämparna i boggien endast kan justeras med förspänning. har pillat på de där många gånger, men jag är rädd för att dom är slut. och framdämparna har jag aldrig rört. det vågar jag inte :0
edit: tyvärr blir det mest led och sjöis för mig.
men hittar jag en myr så brukar jag försöka leka lite

Re: X-Trim 600 SDI ( 2008 ) Camber vinkel... ?
Ja , från rundstål till coromant, dessutom kanske för aggresiva för din maskin gör stor skillnad på hur maskinen beter sig med den dämparsetup och historiskt betingade framvagnsinställning du har.
Jag rekommenderar starkt att du testar lite, sätt/skruva alla dämpare/fjädrar på lösast möjligt, provkör, sätt dem på hårdaste, provkör och jämför, sedan justerar du till något mellanläge DU tror känns bra och testar, känns det fel så justera lite till.
Det blir en helt annan och positivare upplevelse att köra en maskin som är nära eller på rätt inställning.
Sök här på forumet, det finns en del om både dämpare och framvagnsinställning att botanisera i.
Jag rekommenderar starkt att du testar lite, sätt/skruva alla dämpare/fjädrar på lösast möjligt, provkör, sätt dem på hårdaste, provkör och jämför, sedan justerar du till något mellanläge DU tror känns bra och testar, känns det fel så justera lite till.
Det blir en helt annan och positivare upplevelse att köra en maskin som är nära eller på rätt inställning.
Sök här på forumet, det finns en del om både dämpare och framvagnsinställning att botanisera i.
- Jaakola
- LynxTalk Member
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 11 januari 2013, 18:18
- Skoter: BD 3700 RE 800 -15
- Ort: Norberg
Re: X-Trim 600 SDI ( 2008 ) Camber vinkel... ?
Tackar! ska pröva de i veckan som kommer. En fördel med att jobba 5 skift är att man får leden för sig själv på veckodagarnaLynxfun skrev:Ja , från rundstål till coromant, dessutom kanske för aggresiva för din maskin gör stor skillnad på hur maskinen beter sig med den dämparsetup och historiskt betingade framvagnsinställning du har.
Jag rekommenderar starkt att du testar lite, sätt/skruva alla dämpare/fjädrar på lösast möjligt, provkör, sätt dem på hårdaste, provkör och jämför, sedan justerar du till något mellanläge DU tror känns bra och testar, känns det fel så justera lite till.
Det blir en helt annan och positivare upplevelse att köra en maskin som är nära eller på rätt inställning.
Sök här på forumet, det finns en del om både dämpare och framvagnsinställning att botanisera i.

Re: X-Trim 600 SDI ( 2008 ) Camber vinkel... ?
Boggiedämparna är inte renoveringsbara vad jag kommer ihåg vad det satt på den,
vilken typ av framdämpare har du?
har de någon yttre reservoir och justeringsmöjligheter eller är det en slät dämpare med fjäder utanpå?
vilken typ av framdämpare har du?
har de någon yttre reservoir och justeringsmöjligheter eller är det en slät dämpare med fjäder utanpå?
- Jaakola
- LynxTalk Member
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 11 januari 2013, 18:18
- Skoter: BD 3700 RE 800 -15
- Ort: Norberg
Re: X-Trim 600 SDI ( 2008 ) Camber vinkel... ?
trött man blir.
för att ändra skidorna lär jag bort med en damask.
går tyvärr inte att "knuffa undan" den heller.
inte så pepp på att borra upp nitar heller hur kan man bygga så dumt ?
för att ändra skidorna lär jag bort med en damask.
går tyvärr inte att "knuffa undan" den heller.
inte så pepp på att borra upp nitar heller hur kan man bygga så dumt ?