Rave-800 ( 2002 ) Lagom 2T olje inblandning... ?

Allt om EVO chassiet. (2001-2006)
Nyll
LynxTalk Member
Skoter: Rave 800 02

Rave-800 ( 2002 ) Lagom 2T olje inblandning... ?

Inlägg av Nyll »

Om det vara här jag var och for i frågor om olja förut de minns jag inte.
Men har en lite fråga bara var en tanke som slog mig.
Jag minns mkt väl att skotern servades i april, för skulle få den på påsken, veckan efter var den inte klar än. =)
Men efter det så har jag typ bara startat upp skotern, max tio min.
gasat lite osv typ en gång i månaden. lite så där.
Men tänkte fråga bara,
jag minns att killen hällde i olja så att burken var typ, om inte fylld till max.
Nu har det försvunnet, kolla inte så noga denna gång men säkert om inte så nära 10cm typ.
Är de normalt mkt eller för mkt ?
Så de inte får för mkt om man säger så ?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

Du får gärna förtydliga lite mera i detalj vad du menar för jag tycker att du förklarade lite luddigt. :S

Det helt normalt att en skoter tar 2,0-2,5 % 2T olja i förhållande till hur mycket Bensin som går åt.
Detta är inte något du bara bör Uppskatta utan detta är något som du bör mäta dig fram till
så att det verkligen inte föreligger något problem.

Vad gäller om 2T olje burken tömts på sitt innehåll trots att du i princip inte kört något alls
så kan det vara en liten typ backventil som sitter på vev huset som gått sönder.
Inte alltför ovanligt att de fastnar i öppet läge och då rinner oljan sakta sakta igenom hela tiden även under tiden då man ej kör.
( Jag tar för givet att du redan sökt efter synliga läckage överallt )

BRP # 420 956 510
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Nyll
LynxTalk Member

Re: Rave-800 ( 2002 ) Lagom 2T olje inblandning... ?

Inlägg av Nyll »

okej
Jag bara tänkte om det gick att som säga uppskatta eller gör en lite bedömning om man tittade på burken.
Att om det försvunnit/oljenivå sjunkit så mkt jämfört med hur mkt man kört/haft igång den kanske kunde se lite om det går åt normalt/lite/mkt/ med olja om det är nåt man måste kolla upp.
Kändes lite som nivån var på max och sen sjunkit med typ 10cm, kändes som lite mycket.
Var bara så jag tänkte lite.
Har ju faktiskt inte kört en meter än bara såna där uppstarter.
Användarens profilbild
advmalmin
LynxTalk Member
Skoter: Ski-doo 1200 4-tec

Inlägg av advmalmin »

Tror vi pratar om 1 liter ungefär.. Har de inte läkt ut nån synlig olja under motor eller under skotern?

2stroke, räknar du med att de skulle komma ut olja där, ifall ventilen var trasig?

På min förra skoter hade jag ett pyttehål i oljeslangen mellan oljeburk och pumpen, som var orsakat av stålfjädern inuti slangen, änden på den var inte "invikt". Märkte de läckaget efter en sommar, med en pöl under skotern.
Nyll
LynxTalk Member

Inlägg av Nyll »

nej, jag har inte sett nån synlig olja om jag funderar på det.
Men jag kan kolla upp det mer i helgen, det var ett snabbt ögonmått, kan hända att jag såg fel
Men det är minst 5cm de är jag säker på.
Men tyckte såg ut att vara närmare 10cm som nivån sjunkit. så är där emellan i alla fall.

Däremot kom jag på nu, så har det varit nåt vattenlikt som runnit under skotern, har sett och känt det på den svarta plattan under några tillfälle under sommaren när man fått för sig att titta under skotern lite då och då. om de är nåt som händr när man startar upp skotern lite under sommaren?
Men tror inte de var olja.

kanske inte dem bästa, men har nån bild på det också..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

advmalmin skrev:2stroke
Räknar du med att de skulle komma ut olja där, ifall ventilen var trasig ?

På min förra skoter hade jag ett pyttehål i oljeslangen mellan oljeburk och pumpen,
som var orsakat av stålfjädern inuti slangen, änden på den var inte "invikt".
Märkte de läckaget efter en sommar, med en pöl under skotern.
Är de hära ventilerna trasiga så rinner oljan hela tiden igenom sakta sakta och tömmer så småningom hela oljebehållaren.
Mao så fyller 2T oljan sakta vevhuset med 2T olja och tom rinner ut i avgassystemet osv.

Jooo, givetvis så måste man först söka efter synliga läckage innan man börjar med mera drastiska åtgärder.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar