Racing-440 ( 2001 ) Renovering av motorn... ?

Allt om EVO chassiet. (2001-2006)
Användarens profilbild
älvhöjdingen
LynxTalk Member
Skoter: Polaris Assault 800 -09

Racing-440 ( 2001 ) Renovering av motorn... ?

Inlägg av älvhöjdingen »

Hallå! Ska gå igenom min motor nu och har lite frågor. :)
Det första jag undrar är om det finns någon svensk sida som säljer originalkolvar?
Sen undrar jag hur mycke glapp det får va i lagret till vevstakarna, menar hur mycket dom får röra sig i sidled när man känner på dom?
Sen undrar jag hur svårt det är att borra upp så man får oljesmorda vevlager på den? Vart ska man borra och liknande?
Sen så sitter det två nipplar på blocket nedanför cylindrarna med en tunn slang imellan, vad är dom för?
Ja, sen om det är något mer man ska tänka på när jag har ur och isär motorn på den?

Kom med tips och ideer bara, :Happy:
Användarens profilbild
älvhöjdingen
LynxTalk Member

Re: Racing-440 ( 2001 ) Renovering av motorn... ?

Inlägg av älvhöjdingen »

Bild
Nippeln som är tätad längst till vänster på blocket, vad är den till? Sen slangen mellan de två nipplarna i mittten?
Sen märkte jag när jag klöv blocket att runt axeln till vatenpumpen va det typ 3-5dl olja som låg, ska det va så??

Sen är det någon som vet vad det är för kolvar rinab säljer? Är det originalkolvar eller är det något annat märke?
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98

Inlägg av RannerKing »

älvhöjdingen skrev: 1. Nippeln som är tätad längst till vänster på blocket, vad är den till?
2. Sen slangen mellan de två nipplarna i mittten?
3. Sen märkte jag när jag klöv blocket att runt axeln till vatenpumpen va det typ 3-5dl olja som låg, ska det va så??

4. Sen är det någon som vet vad det är för kolvar rinab säljer? Är det originalkolvar eller är det något annat märke?

1. Till vevlagren. Den ska Alltid vara tätad.

2. Slangen mellan nipplarna är till oljan, om man har oljepump.

3. Det ska vara olja vid axeln.

4. Antagligen säljer Rinab inga kolvar av hög kvalité. Annars, skriv/ ring och fråga dom.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98

Inlägg av RannerKing »

älvhöjdingen skrev:
1. Det första jag undrar är om det finns någon svensk sida som säljer originalkolvar?

2. Sen undrar jag hur svårt det är att borra upp så man får oljesmorda vevlager på den? Vart ska man borra och liknande?

3. Ja, sen om det är något mer man ska tänka på när jag har ur och isär motorn på den?
1. Stenmarks bör ju ha kolvar.

2. Nej, borra i övre blockhalvan till lagerbanorna. Börja med liten borr, typ 2mm. Blir det rätt så är det bara att gå efter med en 6mm. Annars svetsa och börja om. Kolla även denna tråd: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=41&t=38

3. Var nogrann i allt du gör. Håll rent och fråga här istället för att göra något dumt! ;)

Kolla även denna tråd (som jag måste göra klart): http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=41&t=34

I min projekttråd finns bilder från att jag borrade blocket: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=46&t=94
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
älvhöjdingen
LynxTalk Member

Inlägg av älvhöjdingen »

Tackar!! :D
Skriv svar