RE-600 ( 2008 ) Skramlande variator... ?
- mullfritz
- LynxTalk Member
- Skoter: Lynx Rave RE 800 e-tec
Re: RE-600 ( 2008 ) Skramlande variator... ?
Hur långt har skotern gått??
-
- LynxTalk Member
- Skoter: lynx re 600 h.o -08
skotern har gått 445 mil
Dum fråga antar jag, men jag gissar på att kedjehuset måste öppnas för tas bort?
I övrigt så testade jag att rucka på bromsskivan idag, och den gick både att snurra och vicka på en bit. Är det då krysskilen eller kan det (även) vara något annat? Eller är det normalt att den går att röra på så pass mycket?
Video: http://youtu.be/EliM4fiQ7yQ
I övrigt så testade jag att rucka på bromsskivan idag, och den gick både att snurra och vicka på en bit. Är det då krysskilen eller kan det (även) vara något annat? Eller är det normalt att den går att röra på så pass mycket?
Ja du måste öpnna kedjehuset och ta bort drev och kedja. det står att din video är privat så går ej att se. i sidled ska den gå att röra lite på då det är en flytande konstruktion, det ska däremot inte finnas glapp om du försöker snurra skivan, jag vet inte om den ska vara helt stum men min glappar nån millimeter sen jag bytte, och innan glappade den ca 1cm, det kan ju även vara spåret i bromsskivan eller urtaget i sekundäraxeln som har blivit slitna men förhoppningsvis är dom grejerna gjorda av ett hårdare material än kilen, det lär ju inte bli sämre med en ny kil iallafallJoniX skrev:Dum fråga antar jag, men jag gissar på att kedjehuset måste öppnas för tas bort?

-
- LynxTalk Member
min glappar mellan 1 till 2 centimeter så jag är säker på att det är krysskilen som måste bytas
Oj, ja nu har jag ändrat videon! Inte mycket att se ändå så
Men ja den glappar ca 1 cm, får hoppas det räcker med att byta krysskilen då. Tack för infon!
Men vad kan hända i värsta fall om jag åker med den som den är nu? Ska eventuellt iväg med skotern på fjällenresa nästa vecka, så jag borde hinna byta den tills dess tycker jag. Men tänkte ifall inte.

Men ja den glappar ca 1 cm, får hoppas det räcker med att byta krysskilen då. Tack för infon!
Men vad kan hända i värsta fall om jag åker med den som den är nu? Ska eventuellt iväg med skotern på fjällenresa nästa vecka, så jag borde hinna byta den tills dess tycker jag. Men tänkte ifall inte.
ja så glappade min också innan jag bytte, den glappar lite nu också men betydligt mindre och bäst av allt så blev den tyst!JoniX skrev:Oj, ja nu har jag ändrat videon! Inte mycket att se ändå så![]()
Jag pratade med killarna på verkstaden på kalixmaskiner om det här och dom sa att det är absolut ingen fara att köra, det är upp till en själv om man finner rasslet irriterande men det är inget som riskerar att gå sönder

och när du har satt dit kilen så smetar du övre delen av kilen och spåret i bromsskivan full med kopparpasta innan du sätter tillbaks skivan.
Jasså, så pass! Kanske blir ett sommarprojekt då istället om det går att åka med det utan fara, för ljudet stör jag mig inte speciellt mycket på, jag är mest orolig att något ska hända bara.
Vad ska kopparpastan vara bra för då?
Vad ska kopparpastan vara bra för då?
-
- LynxTalk Member
kopparpasta förhindrar fastrostning och fastbränning vad jag vet.