Commander-600 SDI ( 2010 ) Oljeläckage... ?

Allt om Lynx bredbandare.
comm600sdi
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 mars 2012, 23:48
Skoter: Lynx Commander 600 sdi -10

Commander-600 SDI ( 2010 ) Oljeläckage... ?

Inlägg av comm600sdi »

Hej!
Efter vinterförvaring upptäckte jag oljepöl modell stor ca 30x30cm på golvet rakt under växellådan kan man säga.
Verkar som det är transmissionsolja.
Kan det läcka vid drivaxellager på växellådssidan månne?
Vad säger ni som rotat i maskinerna och har lite erfarenhet?
På sprängskissen ser tätningen ut att sitta på insida låda på nedersta drevet.
Måste man riva lådan för att byta tätning?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Oljeläckage... ?

Inlägg av Lynxfun »

Säker på att det inte är 2 -T olja , kan "smygläcka" ur evakueringen i sommarvärmen om burken är toppfylld.

Vet dock av flera vilka fått byta packningen efter mindre läckage, konstigt nog också efter sommarförvaring, dessutom i kåpvagnar... kan det vara så att topptemperaturerna under sommaren gör oljan tunnflytande med läckage som följd?

Hursomhelst, din iaktagelse avs tätningen är korrekt, du är tvungen att öppna lådan för att byta.
Byt både tätning samt o-ringen innanför magnetlocket när du ändå öppnar.
comm600sdi
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 mars 2012, 23:48
Skoter: Lynx Commander 600 sdi -10

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Oljeläckage... ?

Inlägg av comm600sdi »

Kan nog mycket väl vara värmen som får oljan att bli lättflytande
men den blir nog bra mycket varmare vid körning, så läckaget kvarstår nog.
Blir till att riva.
Måste man lös med lådan eller kan man dela den på plats ?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Oljeläckage... ?

Inlägg av Lynxfun »

comm600sdi skrev:Kan nog mycket väl vara värmen som får oljan att bli lättflytande
men den blir nog bra mycket varmare vid körning, så läckaget kvarstår nog.
Blir till att riva.
Måste man lös med lådan eller kan man dela den på plats ?
Lådan går att dela på plats för att byta inre tätningen,
bara lägga maskinen på vänster sida blir det bra arbetsergonomi också.


Har sett vattenmixad (grå ) olja i både 09an och 12, testade t o m på 09an att byta olja extra noggrant genom att fylla på ny olja, tomköra maskinen inne och sedan tömma den "nya oljan" och fylla på med ny.
Efter att maskinen stått utomhus (runt -20 C ) en vecka och enbart körts någon mil så bytte jag olja igen och den hade samma mängd gråolja som den tidigare. Min slutsats var att detta berodde på frostbildning på insidan.

Egentligen, fungerar ventilationen i påfyllningslocket som den ska så borde dessa små mängder kondenseras bort vid körning där lådan går upp i temperatur, dock tror.. jag att den inte går speciellt varm ens vid hård körning men det räcker kanske för att vatten ska kappilleras in från drivaxeländan.

Alltid kört med helsyntet enligt rekommendation förutom att jag fyller ca 1 dl mer än spec samt byter innan och sedan ett par gånger under säsong då jag upplever att lådan fungerar bättre med fräsch olja, det ska vara 75W/140 olja förresten .
comm600sdi
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 mars 2012, 23:48
Skoter: Lynx Commander 600 sdi -10

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Oljeläckage... ?

Inlägg av comm600sdi »

Jo kondens blir det så oljebyten är alltid bra.
Jag har dock haft fräsch olja i lådan, och toppat upp lite nu. Verkar ha
läckt ur ca 1dl totalt. Tog en bild på eländet, man ser att den grisar lite
runt lagret och axeln. Måste man ur med drivaxeln, eller
kan den sitta kvar med/ utan mattspänning?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Oljeläckage... ?

Inlägg av Lynxfun »

Skulle släppa mattspänningen men drivaxeln ska kunna sitta kvar
comm600sdi
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 mars 2012, 23:48
Skoter: Lynx Commander 600 sdi -10

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Oljeläckage... ?

Inlägg av comm600sdi »

Tog lös hela lådan. Läckaget sitter inte i drivaxeltätningen.
Det läcker i o-ringen bakom magnetkoppen. Oljan sipprar ut i splinesen.
Måste dela lådan men det blir ju lättare när jag har den på bänken.
;-) byter packboxen samtidigt när jag ändå håller på.
Det är med facit i hand lättare att demontera lådan än att böka på plats.
Synd att det inte bara var packboxen, då hade det varit ett 2-timmars jobb.
Den sitter ju på utsidan.
Det jag reagerar över, är att en sketen o-ring håller oljan på plats i lådan..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Oljeläckage... ?

Inlägg av Lynxfun »

Bra förklarande bilder, skjut några obduktionsbilder från olika vinklar också utan lock,
det lär säkert finnas fler som behöver operera framöver.

Går det att definiera om o-ringen hårdnat/åldrats pga bristande kvalitet/reaktion på olja
(vissa mineraloljor kan ju vara aggressiva) eller tappat funktion pga t ex slarv vid montering?

Hur många mil hade maskinen gått?
comm600sdi
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 mars 2012, 23:48
Skoter: Lynx Commander 600 sdi -10

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Oljeläckage... ?

Inlägg av comm600sdi »

Ska fota lite obduktionsbilder när jag delar lådan.
Ska försöka utröna om koppen glider ut,
om p-ringen är av felaktig kvalisort eller om det är slarvat från fabrik.
Återkommer.
Packboxen verkar dock vara intakt.
Det ska den vara efter 290 mil.
comm600sdi
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 mars 2012, 23:48
Skoter: Lynx Commander 600 sdi -10

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Oljeläckage... ?

Inlägg av comm600sdi »

Delade växellådan och bytte packbox samt O-ringen bakom magnetkoppen.
Mycket riktigt så hade den falskat på ett ställe.
Syns på bilden som en rostig prick på tätytan för O-ringen.
Dock såg O-ringen frisk ut så det är svårt att säga varför den läckt.
Drivxeltätningen var inte 100% monterad från fabrik, så den läckte också.
Nu satte vi silikon RTV även på magnetkoppens säte så den har nu dubbeltätning.
Kommer aldrig mer att läcka.
Monterat allt och provkört. Allt är ok.
Bifogar lite bilder från operationen.
Har bortåt 20 bilder på lådan invändigt och på bytet om ngn stackare behöver. ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar