Rave-800 ( 2002 ) Tid innan motorn går varm... ?

Allt om EVO chassiet. (2001-2006)
Nyll
LynxTalk Member
Skoter: Rave 800 02

Rave-800 ( 2002 ) Tid innan motorn går varm... ?

Inlägg av Nyll »

Gissar att det kanske svårt att säga, men var lite oförsiktigt idag kanske, testkörde skotern lite.
typ en halvtimme plus minus.
2 minusgrader och stenhård snö så gissar att den inte fick nån kylning.
Jag är ganska säker på att precis när jag parkera så börja lampan för kylning blinka,
eller så har jag missat att den gjorde tidigare.
Så var bara lite nyfiken, hur länge ungefär i tid, i dem förhållande klara den sig utan att bli varm, är de en halvtimme eller hade den börjat blinka tidigare om det är kortare?
sen hur i tid är för länge innan motorn tar skada?
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98

Re: Rave 800 ( 2002 ) Ungefär lång tid tar det innan den går

Inlägg av RannerKing »

Extremt svårt att säga då det beror på före, körsätt och bestyckning.

Men efter ungefär 10-15 minuters körning med jämnt gaspådrag har jag upplevt att mina tidigare skotrar har börjat gå varm vid isigt, hårt före.

Är det så att det är lite mer lekfull körning så bör det sprätta lite mer snö trots att det är hårt så då klarar man sig nog lite längre.

Är det så att motorn väl har blivit överhettat och glykolen kokar så finns det risk för motorhaveri.

Är det så att skotern börjar varna för varmgång så är prio ett att försöka hitta kylning. Bara att stanna och försöka spinna upp så mycket snö man kan. Vet man att det inte finns kylning någonstans eller att man inte hittar tillräckligt snabbt får man slå av skotern i stället.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Nyll
LynxTalk Member
Skoter: Rave 800 02

Re: Rave-800 ( 2002 ) Tid innan motorn går varm... ?

Inlägg av Nyll »

jag glömde iofs titta under huven, men jag körde nog inte mer än en halvtimme när jag tänker på de, och hoppas att den börja blinka precis när jag skulle stänga av den. Märks väl annars om man får serva och laga kanske. =)
Skriv svar