Enduro-600 SP ( 2001 ) Missljud efter montering av ny matta.

Allt om EVO chassiet. (2001-2006)
goran_larsson
LynxTalk Member
Skoter: Lynx Enduro 600 -01 & Lynx RE 800R -10

Enduro-600 SP ( 2001 ) Missljud efter montering av ny matta.

Inlägg av goran_larsson »

Hej
Jag har bytt orginal matta ”Predator” 30mm till en ny "Intense" 38mm men jag har fått kraftigt missljud.
Drar jag mattan med handkraft "knäpper" det till 1-2 ggr per varv på drivaxeln.
Inget metaliskt ljud utan det verkar vara kuggarna på drivaxeln som inte synkar med mattan (mitt antagande).
Kan det vara så att orginal drivhjulen var ordentligt inslitna mot gamla mattan vilket nu skapar problem?
Har testat fram o tillbaka med mattspänningen och märker ingen skillnad,
några ideer på hur jag kan fixa detta ?
Mvh
Göran
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

:think: Du har alltså inte ännu kört med maskinen, ...eller ?
Min första tanke som kommer upp är om den nya mattan har samma "delning" som den gamla !

Orginal mattan har 2,52" delning,
medans den nya mattan kan ha 2,86" delning vilket blir allt vanligare på nya maskiner/mattor.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
goran_larsson
LynxTalk Member

Re: Enduro-600 SP ( 2001 ) Missljud efter montering av ny ma

Helt riktigt inte mycket snö i 08 området... dock sist 24h så har det kommit en del så jag kan ta en tur ikväll troligtvis!

Mattan var märkt "9930C" vilket har spec (38 cm x 307 cm) (38 mm) (18 kg) 2.52’’ (64 mm) Full clip så det skall stämma, även mätt med skjutmåttet för att dubbelkolla! En skillnad är att denna matta är full "clippad" vilket inte orginal var!

Monterade ner kedjehuset i morse för att dubbelkolla men jag kan inte komma fram att det är något där som tar i eller över kuggar!
goran_larsson
LynxTalk Member

Fick åka till Duved för att hitta någon slags snö...
Som nämt så monterade jag om kedjehuset och släppte ytterligare på mattspänningen och tog en tur idag på 10 mil och allt funkar som det skall, behövdes uppenbarligen bara köras in!
Med vänlig hälsning,
Göran
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98

Inlägg av RannerKing »

Bra att det fungerar!

Kan tillägga att det blir trångt med 38mm kammar på detta chassie. Finns det skador någonstans efter tunneln är det lätt hänt att det tar i. Mattan kommer troligen slå upp i tunneltaket i mellanåt.
Inget som spelar någon större roll, men finns det helt plötsligt oförklarliga skador på kammarna kan det vara värt att kolla hur det ser ut, och kanske nita om kylaren från undersidan.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar