Nu vet inte jag vilken forums del detta ska vara i.
Och kanske är en svår fråga att svara på.
Har en Rave-800 ( 2002 ) och är medveten om att det inte är en nybörjarskoter och jag är väl lite nybörjare.
Men man lär sig efterhand om man tar det försiktigt.
Visst, beror på vad för före det är också men hade nån fundering om nån har nåt tips hur man får den att riktigt reagera i svängar och kurvor. t.ex fundera på det för att som igår, snöat typ hela dagen sen börjar det töa så det är ju ny blötsnö eler nåt på 15,20, 25cm eller nåt och körde jag på en led och följde där nån annan åkt och kommer till ett ställe där man måste svänga vänster och det går även uppåt som säga annars så åker jag i en träpinne nån satt upp plus vatten till höger om stolpen. och ja, skotern vill inte riktigt lyda så den går framåt och jag får lov att stanna precis före stolpen. sen får man ett väldans jobb att komma därifrån.
Och det är inte första gången jag har det problemet just i en sån lite, inte allt för stor sväng och den är på väg åt helt fel håll.
samtidigt gissar jag att man inte kan åka allt för långsamt heller?
så tänkte om nån har nåt tips på att få den att lyda lite bättre,
Körteknik tips... ?
-
- LynxTalk Member
- Skoter: Rave 670 1993
Re: Körteknik tips... ?
Jag är själv rätt ny på skoter men det bästa är väl att lära känna just din maskin.
Hur mycket du kan gasa utan att få res och tappa styrning,
hur mycket du ska luta dig samt att se till så du har bra styrstål osv.
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
- RannerKing
- Crew Member
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Det sistnämnda kan vara en stor bov i detta.lillalilja skrev:Jag är själv rätt ny på skoter men det bästa är väl att lära känna just din maskin.
Kolla balataremmen, har den gått av!?
Vilket läge sitter den skruvad i?
Är styrstålen bra kan du kolla fjädringens justering. Kanske för lite förspänning på framfjädrarna eller bakre dämparen, för hård förspänning på centerdämparen.
För mig låter det mer som en justeringssak än körsätt.
EVO:n går att få ruskigt snabb.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias

okej, bra tips, styrstålen säger två personer är ok, broder och en som service den. =) t.ex tre av tre försöka, ett var, så tog de stopp när man skull köra upp den på släpvagn så fick dra upp skidorna sen gick de =) bra eller dåliga då? =) dem sa att nåt om att dem äldre skotrarnas styrstål är lite, ja jag vet inte =)
men kan säkert vara jag som måste lära mig köra? men är ju i vissa läge så vågar man ju inte gasa och å sitter man fast istället =)
Men kan kolla dem där sakerna med.
för kan också nämna när jag kör på öppen yta som säga åker, då är de också lite så att han vill inte riktig svänga runt sen släpper man lite på gasen så då känner man litegrann att nu kommer han och bakändan och så är det att gasa igen =) iaf i den djupa snön och på hård snö, har inte tänkt på de faktiskt. eller så har jag för hög hastighet? men ligger max 20 i svängarna tror jag, kanske. samtidigt vet kan jag väl säga jag vet ju inte hur riktigt hur tvärt den ska lyda heller kan säga..
men kan säkert vara jag som måste lära mig köra? men är ju i vissa läge så vågar man ju inte gasa och å sitter man fast istället =)
Men kan kolla dem där sakerna med.
för kan också nämna när jag kör på öppen yta som säga åker, då är de också lite så att han vill inte riktig svänga runt sen släpper man lite på gasen så då känner man litegrann att nu kommer han och bakändan och så är det att gasa igen =) iaf i den djupa snön och på hård snö, har inte tänkt på de faktiskt. eller så har jag för hög hastighet? men ligger max 20 i svängarna tror jag, kanske. samtidigt vet kan jag väl säga jag vet ju inte hur riktigt hur tvärt den ska lyda heller kan säga..
-
- LynxTalk Member
- Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Det du nämner här är något jag använder ofta när man inte får styrning riktigt, släppa gasen lite eller till och med dutta till på bromsen för att få den att niga ner i framänden och få fast styrstålen bättre.Nyll skrev: för kan också nämna när jag kör på öppen yta som säga åker, då är de också lite så att han vill inte riktig svänga runt sen släpper man lite på gasen så då känner man litegrann att nu kommer han och bakändan och så är det att gasa igen =)
Gäller speciellt om man har maskinen inställd för lös snö, dvs boggieinställningen "lyfter" skidorna lite på led. Då jag inte orkar hålla på att ställa om så använder jag mig av den tekniken istället

(Kanske inte bästa modellen

Jag lär mig väl ju mer jag kör =) Är väl säkert det mest handlar om. att hitta, teknik, och hur fort och sakta man kan köra osv. =) är väl inte mer än så, inställningarna kan jag erkänna har jag ingen koll på. men det är drag i maskin iaf när man gasar, såå härlig känsla. =)