Är det någon annan som upplever att Commandern med PPS-boggin är sämre utanför leden än gamla boggin?
Har haft en 2010 års Commander och har nu en 2013 års Commander och upplever att den med PPS-boggin gräver bort bäret betydligt mer i vissa fören.
En stor nackdel med PPS-boogien är att den packar snö och blir därefter 200 kg tyngre.
Har svårt tömma all snö och det hade inte den gamla tycker jag!
Annars mycket nöjd men boogien är värdelös!!
Vad har ni för tankar och upplevelser kring detta??
Commander med PPS sämre än med RCG... ?
-
- LynxTalk Member
- Skoter: Commander 800 '17, Summit X 850 ´17
Re: Commander med PPS sämre än med RCG... ?

2011 expedition pakker også boggien full! Har ikke det samme problemet på 2009 expedition.. Utrolig irriterende med 50kg ekstra i boggien..
Men grabbar ni måste ju gasa mera !
Allvarligt!
PPS arbetar med lugnare slag än RCG men tömmer om man tar tillfällena i akt att stå på när de uppstår.
Jag gillar RCG, kanonboggie under förutsättning att man har superba dämpare samt smörjer mer än schemat säger så den kan arbeta mot ytterlägena utan "kink".
Jag gick så långt att demontera på våren, fetta in axlar manuellt, återmontera och smörja, därefter några pumpslag fett i nipplarna med slackad matta och hängande boggie var 50-100/mil.
PPS likadant.
Nu kan man diskutera ledboggie , attackvinkel osv in absurdum så det lämnar vi därhän.
PPS är kanon då den ger högfartskontroll på ett helt annat sätt än RCG utan onödiga kast eller genomslag.
Testa att bränna fullt över en vinddriven fjällsjö med 30-50 cm "vågor" av vindpackad lössnö, njut av 10-15 meters skutt med kontroll och utan att maskinen vill trycka nosen i nästa "våg" utan PPSn bara fortsätter att svälja och leverera.
Berätta inte för mamma vad hastighetsmätaren visat
Allt är en kompromiss, visst RCG nov-feb en normal vinter och sedan PPS resten av säsongen vore bäst.
Snögångare?
Helt okej under förutsättning att man justerar dämparssetup för det, ni kan alltså inte köra hårt på led med tanten bakpå, vedsäcken i lådan samt kälken med ungar och hundar efter, slänga dem i en driva, säga "jag ska bara...." och sedan vika direkt ut i lössnön och tro att den levererar.
Det jag anser ni bör testa är att släppa mesta möjliga förspänning på dämparfjädrarna, framförallt den bakre samt lätta upp flip fjädringen en aning (tallriksfjädrarna) , har ni vettiga dämpare med Hi/Lo comp samt rebound justering så inkluderas dessa, därefter:
Testa
Justera
Testa
Justera
Testa
Dra slutsatser
Då står ni där med 2-3 olika justeringar för olika förhållanden som fungerar och levererar, justeringen gör man på 10 min dvs medans polarna man ska jaga pillar på sina skrapbrädor eller GoPro
Kostar 2-4 h test som ska göras under likvärdiga förhålllanden dvs ett synnerligen bra argument därhemma för att "jag ska bara"

Allvarligt!
PPS arbetar med lugnare slag än RCG men tömmer om man tar tillfällena i akt att stå på när de uppstår.
Jag gillar RCG, kanonboggie under förutsättning att man har superba dämpare samt smörjer mer än schemat säger så den kan arbeta mot ytterlägena utan "kink".
Jag gick så långt att demontera på våren, fetta in axlar manuellt, återmontera och smörja, därefter några pumpslag fett i nipplarna med slackad matta och hängande boggie var 50-100/mil.
PPS likadant.
Nu kan man diskutera ledboggie , attackvinkel osv in absurdum så det lämnar vi därhän.
PPS är kanon då den ger högfartskontroll på ett helt annat sätt än RCG utan onödiga kast eller genomslag.
Testa att bränna fullt över en vinddriven fjällsjö med 30-50 cm "vågor" av vindpackad lössnö, njut av 10-15 meters skutt med kontroll och utan att maskinen vill trycka nosen i nästa "våg" utan PPSn bara fortsätter att svälja och leverera.
Berätta inte för mamma vad hastighetsmätaren visat
Allt är en kompromiss, visst RCG nov-feb en normal vinter och sedan PPS resten av säsongen vore bäst.
Snögångare?
Helt okej under förutsättning att man justerar dämparssetup för det, ni kan alltså inte köra hårt på led med tanten bakpå, vedsäcken i lådan samt kälken med ungar och hundar efter, slänga dem i en driva, säga "jag ska bara...." och sedan vika direkt ut i lössnön och tro att den levererar.
Det jag anser ni bör testa är att släppa mesta möjliga förspänning på dämparfjädrarna, framförallt den bakre samt lätta upp flip fjädringen en aning (tallriksfjädrarna) , har ni vettiga dämpare med Hi/Lo comp samt rebound justering så inkluderas dessa, därefter:
Testa
Justera
Testa
Justera
Testa
Dra slutsatser
Då står ni där med 2-3 olika justeringar för olika förhållanden som fungerar och levererar, justeringen gör man på 10 min dvs medans polarna man ska jaga pillar på sina skrapbrädor eller GoPro
Kostar 2-4 h test som ska göras under likvärdiga förhålllanden dvs ett synnerligen bra argument därhemma för att "jag ska bara"
-
- LynxTalk Member
Hadde nettopp montert v-kitt på denne turen
mer gass ville nok ført meg i tretoppene, lite snø der
skal sjekke oppsettet i boggie til helgen 

Ha, det finns alltid en orsak att hålla igen, antingen tanten bak eller nya grejorJackal skrev:Hadde nettopp montert v-kitt på denne turenmer gass ville nok ført meg i tretoppene, lite snø der
skal sjekke oppsettet i boggie til helgen

Jag har sagt det många gånger, en riktig skoter har en dyna och det

-
- LynxTalk Member
Poenget var at jeg ikke holdt igjen. Måtte få prøvd kittet, så det ble "full trottle" i nydelig pudder. Ekstradynan må til tider være på da neste generasjon er "under opplæring"(nekter å sitte i nilaen
).
Det blir noen timer i garasjen med boggiejustering skjønner jeg.
Har ikke vært vant til det annet enn tallerkenjustering når man drar tungt(har hatt en del bredbandere..)

Det blir noen timer i garasjen med boggiejustering skjønner jeg.
Har ikke vært vant til det annet enn tallerkenjustering når man drar tungt(har hatt en del bredbandere..)
De timmarna har man alltid igen på ett eller annat sätt.Jackal skrev:Det blir noen timer i garasjen med boggiejustering skjønner jeg.
En annan sak som påverkar snösamlingen i PPS 5900 boggien är fyrkantsrören, inte utan orsak att de kör med runda Chrom/moly i nya DS boggien. förutom en mindre viktreducering.
Närmaste åtgärd på XU boggien är att rengöra och vaxa fyrkantsrören, får man tag på något av de tuffare lackbehandlingsmedlen som nyttjas av bilvårdsföretagen är det i min värld ännu bättre.