Commander 600 e-tec ( 2011 ) Kylfläkten startar tidigt...?

Allt om Lynx bredbandare.
Lxskotern
LynxTalk Member
Skoter: ST 600 2003. Commander 2013

Re: Commander 600 e-tec ( 2011 ) Kylfläkten startar tidigt..

Inlägg av Lxskotern »

Har en Commander 2013 års mod. Kylfläkten startar på 4 pinnar om utetempen är runt 0 grader, oavsett om jag kör 20 eller 60 km/tim.
Om jag hänger på en förlängning på stänklappen bak så går inte fläkten hela tiden, det verkar som att snön mattan tar med sej når kylaren bättre då.
Försäljaren säger att det är normalt att fläkten går mycket, dom har inte bytt nån utsliten fläkt. Det låter som en bekväm förklaring ska man tro på det?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander 600 e-tec ( 2011 ) Kylfläkten startar tidigt..

Inlägg av Lynxfun »

Stämmer bra att det kyler bättre när du tar med dig mer av iskristallerna in i bandtunneln, postade denna bild i Commander 800 tråden men den är applicerbar på egentligen alla moderna maskiner och stänklappens betydelse, framförallt vid långsam körning och varmare väder.
Fånga iskristallerna.jpg
Att kylfläkten går konstant är enligt min personliga uppfattning fel .

I grundmappning/styrning så startar den vid 50 C och stannar vid 45 C, det kan vara så att specen för CTS/kyltempsensorn och/eller hur signalen tolkas av mappningen gör att fläkten går in tidigare än i tidigare årsmodeller, rätt eller fel vet bara ROTAX i Gunskirchen.

Att den går konstant på senare årsmodeller är mest troligt beroende på annan mappning där ECM matar mindre bränsle i mellanregistret dvs de tweakar bränslemappen för att klara nuvarande och framtida avgaskrav.

En enkel lösning för mera havre är Mulle fix, det går också att skicka 600 ramperna som sitter i TRAn i smältugnen och sätta dit sådant som bygger bättre kraft förbi första delen av mellanregistret.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar