Klokast hade varit att skölja av den med sötvatten efter bärgningen. Att ta bort saltet, (och eller fukten men fuktig lär den ju bli igen och då börjar det om sålänge saltet är kvar). är det enda som avstannar korrosionen. Befintlig ärg putsas bort.
Jag sköljde av me sötvatten efter bärgningen, dock så stog den över natten först :/ de va nog inte så smart...
Man kanske ska köra en motortvätt med avfettning? jag köpte nått medel på biltema, som både avfettar/avkalkar och rostlöser... ser ut som en avfettningssprayflaska....
Prövade ovan nämnda avfettningsmedel idag, å de blev bättre iaf. Lär nog köra lite mer nogrannt sen efter vattensäsongen...
Man kanske kan ta en trasa me lite tvåtaktsolja på å dra runt lite på utsatt alu m.m. va tror ni? De ser mest illa ut på primären å sekundären, men än så länge så är de bara korrision...
Man kanske ska köpa några zinkanoder till utombordare/drev å sätta ut ifall man ska bada mkt (skämt åsido)
korkenmefjomp skrev:
Man kanske kan ta en trasa me lite tvåtaktsolja på å dra runt lite på utsatt alu m.m. va tror ni? De ser mest illa ut på primären å sekundären, men än så länge så är de bara korrision...
Hade mailkontakt med Buster fabriken i Finland ang min svårt sönderärgade Busterjäv.... Fick följande till svar: "Det lättaste och bästa i detta fall är att skydda ytorna regelbundet med WD-40 olja, det hindrar korrosionen så att du kan få några flera år."
Att spruta på wd40 är ju lite lättare än att gnida me olja å trasa.
korkenmefjomp skrev:
Hade mailkontakt med Buster fabriken i Finland ang min svårt sönderärgade Busterjäv.... Fick följande till svar: "Det lättaste och bästa i detta fall är att skydda ytorna regelbundet med WD-40 olja, det hindrar korrosionen så att du kan få några flera år."
korkenmefjomp skrev:
Får fixa en wd40 sponsor då
Du bor i fel land för d!
Annars så kanske det gått att ordna då min bror råkar vara "big boss" på en av dom större lokala firmorna på bildelar/tillbehör
Men helt seriöst talat så undvik nåt halt medel som olja, vax eller nåt liknande på dom delar av variation som remmen har kontakt med Annars lär bara sluta med en bränd rem
På övriga delar är nåt måttligt kladdigt, som inte samlar sååå mkt skit, att föredra. ex någon rostlösande olja eller nåt lagom tunt smörjspray.
korkenmefjomp skrev:Japp, tyvärr så bor man ju i mellanmjölkslandet
btw, va har du för 440 baikal?
På insidan av variatorerna, remsidorna.... där kanske man bara ska polera lite med en helt torr trasa? inget medel alls antar jag...?
Remytorna skulle jag bara tvätta med brakecleaner.
Här syns min skoterhärk: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=45&t=3361
Börjar fundera på att byta ut den mot nån annan. Sku va kul att testa ex en xtrim ace. Men d ha ju för f-n inte vart skoterföre här på 2vintrar