Köpråd GPS

Träffar, leder, touring, gps och allmänt skotersnack.
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Kontakt:

Köpråd GPS

Inlägg av Stoft »

Tänkte skaffa mig en GPS till denna säsong. Vill kunna se skoterleder, höjdskillnader, dalgånger ja typ allt.
Har inte någon som helst erfarenhet av GPS och vad man skall ha men har kollat lite på Garmins handhållna enheter och fastnat för GPSmap modellen. Sen om jag ska ha en 64.. eller 62.. det vet jag inte.

Vad använder ni för GPS och vad rekommenderar ni?
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
mackE
LynxTalk Member
Skoter: Boondocker 3700 800 -14

Re: Köpråd GPS

Inlägg av mackE »

Jag har en Garmin Monterra men gillar inte pekskärmen på den. Skulle ha köpt en Montana i stället, får se om jag byter ner mig till en sån.

Skulle inte köpt någon GPS med mindre skärm och upplösning än Montana/Monterra (4 tum, 480x272 pixlar), det är nog svårt att få en överblick på den skärmen och ännu mindre skärm lär inte göra det lättare.
Men det beror förstås på hur du har tänkt att använda den.
Mr_Smurf
LynxTalk Member

Inlägg av Mr_Smurf »

Jag använder en vanlig gammal Garmin Nüvi 205w i ett vattenskyddat fodral med friluftskartan och skoterkartan i.

Fungerar klockrent och det är stor skärm att se på, har kört med den vid -12 grader utan problem.

Typ en sådan här
Bild
http://www.ebay.co.uk/itm/For-4-3-SAT-N ... 3a9a5d9dc3
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Kontakt:

Inlägg av Stoft »

Jag tror mest att den kommer bli liggandes i fickan eller facket under rutan och då tror jag inte att jag kommer behöva så stor display men jag kan ha fel också!?
Känner jag mig själv så har jag tappat den ganska fort om den monteras på skotern :P

Det lutar åt denna nu, mer i min prisklass än Montanan.
https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/outdoor ... 63801.html

Vilken Montana funderar du på mackE?
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
mackE
LynxTalk Member
Skoter: Boondocker 3700 800 -14

Inlägg av mackE »

650 eller 650T blir det i så fall.

Liten vits att ha en GPS om du inte ska ha den synligt hela tiden, då kan man ju lika gärna använda mobilen och någon app som man kan spara ner kartorna med, har dock ingen koll på vilka terrängkartor som finns tillgängliga då.
Användarens profilbild
Meanis
LynxTalk Member
Skoter: RMK "Scandibeast" -15

Inlägg av Meanis »

Kör med en oregon 600 med friluftskarta och ledkartan. https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/outdoor ... 13532.html
Startade en tråd om mitt montage http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=41&t=2839, kan bara säga att det tål i princip vad som helst. :D
Har rullat den i snön, hoppat och lekt hur mycket som helst och den sitter där den ska.
Skulle själv inte vilja ha nån större gps, kollar endast när jag står stilla ändå, kan inte tänka mig att nån sitter och navigerar när man kör längs en led, det är ju livsfarligt. Men skulle aldrig vilja vara utan nu när man blivit van med att ha.
Grymt bra att man kan kolla terrängen och ha koll på var man är och vart man kan hitta nya fina ställen.
simon
LynxTalk Member
Skoter: Freeride 850 154" -22

Inlägg av simon »

Har en äldre Garmin Zumo 550 som monteras på RAM-mounts med kulleder. Inga problem om man rullar, fästet viker undan sej och är bara att rikta tillbaks när man står på rätt köl igen.

Köpte GPSen mest som en säkerhetsgrej men jag använder den hela tiden. Jäkligt bra för att se hur terrängen en bit framför ser ut. Har ställt in den att visa körriktningen uppåt så det som kommer mot mej på skärmen är det jag har framför mej i verkligheten också. Jävligt fiffigt om man snirklar snårskog för att se var myrhålena och småtjärnarna är men även så att man ser om man är på väg mot något stup eller andra tråkigheter. Tror det finns en stor Zumomodell nu också men den är inte billig tycks jag minnas.
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440

Inlägg av DrMussla »

Hörde att många kör med Rhinon iom att du har com radio i den samt att man kan hitta igen polarna om de har en likadan enhet. Själv har jag inte provat men den skall vara smidig. Själv har jag bara använt viewranger till telen o den funkar med.
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Kontakt:

Inlägg av Stoft »

Det blev en GpsMap 62s ändå, bara försöka fästa den på något vettigt sett. Har glömt att kika hur styrhöjaren ser ut om det går att trycka in någon slang som du har gjort Meanis :)
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
lynxmattemora
LynxTalk Member
Skoter: Lynx boondocker 3900 ds 800r 2015

Inlägg av lynxmattemora »

jag och kompisarna kör med garmin rino 650n med friluftskartorna och skoterleder intankade guld värt att man kan se vart alla är på kartan i förhållande till en själv så man hittar dom om nån kör fast comradiofunktionen är också kanon om man hittat en grym line att ropa kompisarna till :D
Skriv svar