Hallå Boys
Har nu hunnit köra lite med nyskotern, varit i Dikanäs i helgen och kört med brorsan som har en -13 Assault switchback.
Rätt kul att kunna hålla jämt med honom på leden.
Några funderingar, när vi åkte uppe på fjället och det blåste upp (det blåste ordentligt) så började mina instrument och starta om hela tiden, motorn gick som den skulle.
Sen började den varna för lågt oljetryck, drar in den på service när jag kommer hem.
Men min fundering finns det någon bra stötdämpare som man skulle kunna ersätta den bakre boggiedämparen med som är ställbar?
Skulle vilja få den lite styvare när leden är riktigt dålig eller när man skjutsar.
Commander 2015 Första intryck... ?
-
- LynxTalk Member
- Skoter: Lynx Brutal
- DrMussla
- LynxTalk Member
- Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Re: Första intryck Commander -15
Det finns värre dämpare att sätta dit men det kostar en del.
-
- LynxTalk Member
- Skoter: Lynx Commander GT 900ACE Turbo-2020
Du kan montera en ECS sats till bakre dämparen och ställa förspänningen från styret (kostar ca 4.800kr).
Commander 800 har en fjäder som är 50 N/mm i bakre dämparen. Commander 600 har en 65 N/mm.
Anledningen är att 800'an skall få en bättre djupsnö gång (liknande kalibrering på BD modellerna).
Vill du inte montera ECS så tycker jag du byter som jag till en hårdare fjäder, jag har en 60N/mm (503193513) med ca 10mm förspänning och det fungerar bra.
Alternativt en 65 N/mm (503192356)
Commander 800 har en fjäder som är 50 N/mm i bakre dämparen. Commander 600 har en 65 N/mm.
Anledningen är att 800'an skall få en bättre djupsnö gång (liknande kalibrering på BD modellerna).
Vill du inte montera ECS så tycker jag du byter som jag till en hårdare fjäder, jag har en 60N/mm (503193513) med ca 10mm förspänning och det fungerar bra.
Alternativt en 65 N/mm (503192356)
-
- LynxTalk Member
Med ECS ändrar man väl bara förspänningen på fjädern?
Tycker att fjädern är tillräckligt hård när jag åker själv
( står man och kör över 50cm puckar då studsar bakändan utan att slå igenom).
Skulle behöva styvare dämpning.
Såg att den dämparsatsen kostar 13.000:- lite väl styvt tycker jag,
man kanske kan köpa bara den bakre boggiedämparen?
Tycker att fjädern är tillräckligt hård när jag åker själv
( står man och kör över 50cm puckar då studsar bakändan utan att slå igenom).
Skulle behöva styvare dämpning.
Såg att den dämparsatsen kostar 13.000:- lite väl styvt tycker jag,
man kanske kan köpa bara den bakre boggiedämparen?
-
- LynxTalk Member
Den går att kalibrera om precis som du vill ha den.
Det är en kraftig dämpare (KYB 46) så den borde räcka till men du får beskriva vad du vill ha till verkstaden (kompression eller retur alt båda).
Min bakdämpare kroknade efter 20mil och verkstaden gick igenom den och sa att det såg ut som svart pulver i den.
Ny olja (mycket bättre kvalitet än original) + gas och det blev ordning på dämparen.
Det är en kraftig dämpare (KYB 46) så den borde räcka till men du får beskriva vad du vill ha till verkstaden (kompression eller retur alt båda).
Min bakdämpare kroknade efter 20mil och verkstaden gick igenom den och sa att det såg ut som svart pulver i den.
Ny olja (mycket bättre kvalitet än original) + gas och det blev ordning på dämparen.
-
- LynxTalk Member
Ingen som har upplevt blinkande instrument eller varning för lågt oljetryck?
-
- LynxTalk Member
Vet att det finns ett servicemeddelande om jordpunkten till chassi (vid batteriet) som skall flyttas lite och göras om för en bättre chassi jord. Kan vara det som ställer till konstigheter för dig...
-
- LynxTalk Member
Fick lära mig vad "varning lågt oljetryck" betyder, dålig översättning. Betyder låg oljenivå, ha ha känner sig lite dum.