För att ta bort locket så tar man bort haken. (På vissa modeller så sitter locket fastskruvat, ta bort skruvarna i så fall.)
Skruva ej på den Röda skruven mitt på locket.
Se till att inte tappa bort fjädern som sitter bakom locket.

Nu när locket och fjädern är borta så skruvar vi lös insexskurvarna som ni ser på bilden ovan. Finns de inte där så sitter de bakom gummibälgen inuti själva aluminiumhuset.
Nu när du har tagit ut allting så sitter giljotinen fast i ett plastlock på framsidan.
Gänga lös den och sedan så rengör du den med "BrakeClean" eller bara diskmedel och typ stålull,
eller låt ligga i Thinner eller Diesel över natten och sedan stålull...
---> Bara det är starkt !
Plastlocket som giljotinen är fastgängad i.

Så här kan det se ut.


Nu så skall vi lös med plastlocket som sitter på gummibälgen.
Pilla lös fjädern som sitter runt och sedan är det bara att ta lös det.
Bort med all olja och skit i gummibälgen och locket.

Nu när allt är rent så kollar vi om packningar är hela och om packningen som skall sitta runt giljotinen finns kvar.

När du monterar ihop det igen så står det "TOP" på ena sidan av giljotinen.
Denna sida skall alltså vara uppåt mot toppen/tändstiften.
Den RÖDA skruven i mitten på locket ska du alltid skruva i botten och sedan ut till närmaste "Klick".
Också att tänka på
- För Skandinaviska förhållanden ( höjder ) skall den alltid vara MAX inskruvad.
- Börjar skotern få dåligt gassvar och varvar inte riktigt, så kan det alltså vara skitiga RAVE ventiler.
- Skadar inte att kika till dem 2-3 gånger per säsong så är det lugnt. Tar max en halvtimme att rengöra om man har gjort det innan. Beror på vilken typ av olja man kör och ytfinheten på giljotinerna.
- På RV motorerna, 670, 643, 583 osv ser ventilerna lite annorlunda ut.
På Serie III sitter infästningsinsexorna på utsidan ventilen, på RV modellerna sitter skruvarna på insidan klockan.

// Stoft & 2stroke
.