Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?

Allt om Lynx bredbandare.
JawnaX
LynxTalk Member
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 mars 2016, 21:46
Skoter: Lynx Commander 800

Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?

Inlägg av JawnaX »

Fick tag i 414 ramper samt en hårdare fjäder, skall prova detta till att börja med.
Kan nämnas att jag endast har 3000rpm i tillslag, ska titta så det verkligen var originalfjäder i den, dock ser allt oskruvat ut så jag antar det.
Annars får man angripa sekundären i nästa skede, för nu känns det som att köra en högvarvig 440, förutom på övre registret :)
Jukkas_Lasse
LynxTalk Member
Inlägg: 98
Blev medlem: 2 november 2011, 11:51
Skoter: Lynx Commander GT 900ACE Turbo-2020

Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?

Inlägg av Jukkas_Lasse »

Jackal
LynxTalk Member
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 februari 2013, 10:11
Skoter: Commander 800 '17, Summit X 850 ´17

Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?

Inlägg av Jackal »

Holder ennå på med innkjøring på min. 17 mil til nå.. håper virkelig at snøen kommer snart. Så langt har oppsettet fungert overraskende bra, men som sagt så har jeg ikke fått satt den på noen store prøver enda. Har liggende ramper og fjærer som skal testes.
JawnaX
LynxTalk Member
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 mars 2016, 21:46
Skoter: Lynx Commander 800

Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?

Inlägg av JawnaX »

Försökt söka men hittar ingenting om Ramp 450, intresserad av dess profil.
Klart är iallafall att dom kombinerat den med 160/290 fjäder och betydligt hårdare sekundärfjäder men samma helix. Intressant att prova
Jukkas_Lasse
LynxTalk Member
Inlägg: 98
Blev medlem: 2 november 2011, 11:51
Skoter: Lynx Commander GT 900ACE Turbo-2020

Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?

Inlägg av Jukkas_Lasse »

Nej - 450 är en specialramp som bara säljs i ett kit (se ovan).
Kit #861805513 innehåller allt för ombyggnaden med plåtar, verktygshållare, 450 ramper, Primärfjäder 415 034 900 Violet/Blue (160/290), Sekundärfjäder 417 127 039 Svart (160/300).

Kostnad : Ca 3.400 SEK.

Målet är att minska remslir på låg och högfart samt minska/hindra snö till variatorerna.
Har variatorerna bra grepp om remmen blir det inga problem med värme (här hjälper faktiskt remskydd m.m. att skapa cirkulation av kylluft)

Original fjädrar: Primär - Yellow/Green (100/260), Sekundär - Wite (107/158 obs förspänd vridfjäder)
Senast redigerad av Jukkas_Lasse den 9 mars 2017, 09:21, redigerad totalt 1 gånger.
Jukkas_Lasse
LynxTalk Member
Inlägg: 98
Blev medlem: 2 november 2011, 11:51
Skoter: Lynx Commander GT 900ACE Turbo-2020

Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?

Inlägg av Jukkas_Lasse »

Tveka inte att prova 414 ramper med 130/260 fjäder samt standard i bakre variatorn.
Det ger ett bättre lågfart & mellanregister...
JawnaX
LynxTalk Member
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 mars 2016, 21:46
Skoter: Lynx Commander 800

Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?

Inlägg av JawnaX »

Har satt i 414 och en hårdare fjäder, men då man väl börjat skruva i något kan man inte sluta :)
Men det blev betydligt mycket bättre
Jukkas_Lasse
LynxTalk Member
Inlägg: 98
Blev medlem: 2 november 2011, 11:51
Skoter: Lynx Commander GT 900ACE Turbo-2020

Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?

Inlägg av Jukkas_Lasse »

JawnaX skrev:Har satt i 414 och en hårdare fjäder, men då man väl börjat skruva i något kan man inte sluta :)
Men det blev betydligt mycket bättre
:thumbsup:
gt 600 sdi
Rookie Member
Inlägg: 3
Blev medlem: 2 januari 2015, 17:49
Skoter: commander 800

Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?

Inlägg av gt 600 sdi »

:think:
Noen flere erfaringer med 414 ramper med 130/260 fjäder ?
Eller annan setup ?
Prickskytt
LynxTalk Member
Inlägg: 41
Blev medlem: 5 mars 2011, 09:49
Skoter: Lynx Brutal

Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?

Inlägg av Prickskytt »

Jag hade tidigare en ( 2015 ) Commander-800 som jag satte ett KNR kit på.
Även om dom kitten nu kostar en slant kan jag inte annat än rekommendera.
Upplevde att svagheterna original var backshift samt att den var väldigt svag i starten, kändes som den startade på hög växel. ex om man åkte 2 pers och stannade i svag uppförsbacke på hårt spår så la man gärna i 1an när man startade för att sedan skifta i 2an. samma när man drog sladden så var det bara 1an som gällde i 20km/h.
Med kittet så blev backshiften mycket bättre, man märker att man får lite mera motorbroms, den ligger kvar på växel om man rullar i utförsbacke, original så släppte den remmen. När man sen gasade på så drog den på direkten. Blev också en väldigt stor skillnad på starten den drog mycket bättre från start, kändes inte konstigt att dra igång sladden på 2an (provade några ggr bara för kul).
Sen att man fick några km/h till på toppen skadade inte heller, enda negativa som sagt var att man upplevde mer motorbroms eftersom variatorn inte släpper remmen när man släpper gasen utför.
Skriv svar