Rave-800 ( 2008 ) Felsökning efter magnapullhaveri?

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member
Skoter: Rave 600 SDI -08

Rave-800 ( 2008 ) Felsökning efter magnapullhaveri?

Inlägg av JoniX »

Skulle behöva lite hjälp att felsöka elsystemet och varför magnapullen har havererat på polarens skoter :/

1. Vad kan ha orsakat att magnapullen havererat så här? Är det att fästbrickan har släppt helt enkelt? Bild

2. Nästa problem är att skotern inte har någon gnista längre. Vi har skruvat bort det vi kan utan att plocka bort motorn och upptäckt att den nedre pickupen har fått sig en smäll och är skadad samt sitter löst. Jag gissar på att detta är orsaken till att den inte tänder. Jag har mätt lindningarna och alla har 0.3 Ohm mellan sig, samt ger ca 2v mellan sig eller 0.7v till chassi när jag handvevar variatorn, låter det OK?
Hur byter man en pickup?
Kan något annat ha blivit bränt/kortslutet?
Bild

3. När skotern dog så frös mätarna fast i den position de var i, kan de betyda något?
Bild
Användarens profilbild
advmalmin
LynxTalk Member
Skoter: Ski-doo 1200 4-tec

Re: Rave-800 ( 2008 ) Felsökning efter magnapullhaveri?

Inlägg av advmalmin »

Ja jo jag tror som ni att brickan släppt och sen har rensat, skadat plasthjulet osv.
Byta pickupen som steg ett kan inte vara fel..
får ni loss den utan att ta bort svänghjulet?
Stora muttern är nog felgängad, mothåll, haknyckel behövs på variatorsidan.
Svänghjulsavdragare behövs. Så lite "specialverktyg" är nog svårt klara sig utan.
Mvh
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member

Inlägg av JoniX »

Vi fick loss nedre pickupen så den hängde lös i sladden, men inte mer än så. Jag vet inte hur kablarna till pickupsen är dragna, är det bara att lossa båda så kan man lirka ut kablarna?

Nästa steg tänkte vi är att riva bort svänghjulet för att inspektera statorn och göra rent där bakom, men båda har fullt upp med jobb så det lär ta ett tag :)

Någon som vet vart man kan få tag på en lämplig avdragare passande dessa motorer?
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member

Inlägg av JoniX »

Vintern närmar sig med stormsteg så då var det dags att ta upp projekt Laga Lynx igen!

Nu så har vi rivit bort stator och gjort rent, och bytt ut pickupsen (båda går i samma kabel). Statorn hade fått sig en liten smäll, men vi testdrog och fick gnista i alla fall.

Bra-att-veta ifall någon får nytt av informationen i framtiden, är att kablarna för pickupsen och statorn är dragna genom ett hål i motorn, som är tätat med en gummiplupp. Petar man ut gummipluppen så kan man dra tillbaka kablarna och peta igenom kontaktstycket för pickupsen, och det går att göra med motorn kvar i skotern (om än något trångt). Jag vet inte om kontakten för statorn får plats genom hålet.
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member

Inlägg av JoniX »

Nästa problem nu som dykt upp är att jag misstänker att vevaxelpackningen har gått sönder, då det var kladd som var misstänkt likt oljigt fett. Dock var det inte vitt eller grått, utan ljusbrunt. Någon som har ett förslag på vad det kan vara?

Bild
Bild
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

JoniX skrev:Nu så har vi rivit bort statorn och gjort rent.
Nästa problem som dykt upp är att jag misstänker att vevaxeltätningen har gått sönder,
då det var kladd som var misstänkt likt oljigt fett.
I och med att ni nu har allting borta så blir det lätt för er att se om själva tätnings läppen ser dålig ut eller inte.
:kort: Fota närbild och lägg ut i tråden före och efter ni rengjort p-boxen ! :kort:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440

Inlägg av DrMussla »

Det där är ganska vanligt, hur långt har den gått? Har du vääääldigt mycket smet där så är förmodligen tätningarna på lagrena kass såvida du inte har oljesmorda lager.
Se tråden hur det inte ska se ut:
viewtopic.php?f=13&t=3864
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member

Inlägg av JoniX »

Vet inte hur långt den gått, men ska höra efter med ägaren. Vet att kolvar var bytta på den, och jag tror även veven blev omfettad vid samma tillfälle. En vild gissning är att det var 150 mil sedan.

Tycker det knappt går att se packboxen då den sitter bakom "läppen" där, men ska ta en extra koll vid nästa tillfälle om det går att lysa in och se. Det här är enda bilden jag har för tillfället.
Bild
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440

Inlägg av DrMussla »

JoniX skrev:Vet inte hur långt den gått, men ska höra efter med ägaren. Vet att kolvar var bytta på den, och jag tror även veven blev omfettad vid samma tillfälle. En vild gissning är att det var 150 mil sedan.

Tycker det knappt går att se packboxen då den sitter bakom "läppen" där, men ska ta en extra koll vid nästa tillfälle om det går att lysa in och se. Det här är enda bilden jag har för tillfället.
Bild
Det där ser inte bra ut alls... fettat om veven? De ska inte fettas om utan bytas lager om tätningarna på lagrena farit så länge de inte är oljesmorda lager, dvs borrade oljekanaler i blocket. Fast en möjlighet finns att packboxen flugit i samband med magnapullhaveriet och de är det fettet som smitit ut men tyckte det såg väldigt mkt ut på statorn bla... rengör och kolla svänghjulet för skador också så inte magneterna spruckit.
Användarens profilbild
JoniX
LynxTalk Member

Inlägg av JoniX »

Hela motorutrymmet är fullt av kladd och olja, och det som var utanför axeln tyckte jag mer var en blandning av olja och söndermald magnapull, än fett. Så jag gissar på att det är år av samlad spillolja och avgaser.
Men det som är där vid axeln är jag osäker på.

Jag försökte göra rent innanför "läppen", men jag kunde inte nå djupt nog för att blotta packningen. Jag fick inte till någon bättre bild än det här:
Bild
Skriv svar