GLX-5900 Syncro ( 1985 ) Mattbyte... ?

Allt om Lynx bredbandare.
gurra000
LynxTalk Member
Skoter: Lynx GLX 5900 1985

GLX-5900 Syncro ( 1985 ) Mattbyte... ?

Inlägg av gurra000 »

Har införskaffat en Lynx GLX-5900 Syncro 1985.
Då jag är helt oerfaren att skruva på skotrar så förlitar jag på hjälp från det här forumet :D

Det är så att jag håller på att byta matta och har kommit så långt att drivaxeln ska ut..

Jag undrar om man behöver skruva loss hela växellådan för att få loss den?
Är det ett kedjehus längst ner eller är det kugghjul?, tänkte om axeln bara går att "dra" ut och "skjuta" tillbaka in?

Isåfall om det räcker att skruva bort lagerhuset på andra sidan..

Som sagt jäävligt nybörjare på skotrar..

Tack för svar
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440

Re: Mattbyte glx 5900 syncro 85

Inlägg av DrMussla »

gurra000 skrev:Har införskaffat en lynx glx 5900 syncro 1985.
Då jag är helt oerfaren att skruva på skotrar så förlitar jag på hjälp från det här forumet :D

Det är så att jag håller på att byta matta och har kommit så långt att drivaxeln ska ut..

Jag undrar om man behöver skruva loss hela växellådan för att få loss den?
Är det ett kedjehus längst ner eller är det kugghjul?, tänkte om axeln bara går att "dra" ut och "skjuta" tillbaka in?

Isåfall om det räcker att skruva bort lagerhuset på andra sidan..
Ta loss växellådan det är enklast så,
det sitter ingen kedja i lådan utan det är kugghjul.
Du behöver även en ombyggnadssats till 2.52" delning om du inte hittat en matta med 1.97" delning.
gurra000
LynxTalk Member

Inlägg av gurra000 »

DrMussla skrev:Ta loss växellådan det är enklast så,
det sitter ingen kedja i lådan utan det är kugghjul.
Du behöver även en ombyggnadssats till 2.52" delning om du inte hittat en matta med 1.97" delning.
Tack för svar, Ja det gjorde susen!
Sen såg jag att mattan jag fick med har 1,97 delning och den som sitter på ät troligen 2,52 då med 8 kuggars drivhjul, så antingen letar jag en ny/begagnad matta med 2,52 och sätter dit eller så köper jag drivhjul med 11 kuggars och sätter din den andra med 1,97 delning, vilket alternativ är att rekommendera??

Och vad kan det vara för mått på respektive mattor tro? :D

Tack för svar! :D
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member

Inlägg av DrMussla »

gurra000 skrev:Tack för svar, Ja det gjorde susen!
Sen såg jag att mattan jag fick med har 1,97 delning och den som sitter på ät troligen 2,52 då med 8 kuggars drivhjul, så antingen letar jag en ny/begagnad matta med 2,52 och sätter dit eller så köper jag drivhjul med 11 kuggars och sätter din den andra med 1,97 delning, vilket alternativ är att rekommendera??

Och vad kan det vara för mått på respektive mattor tro? :D

Tack för svar! :D
Kör på 2,52 delning isof du har större utbud på den.
gurra000
LynxTalk Member

Inlägg av gurra000 »

Okej, har ju en matta med 1.96 så billigare med drivhjul :) men kanske är en lättsåld matta annars?
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member

Inlägg av DrMussla »

gurra000 skrev:Okej, har ju en matta med 1.96 så billigare med drivhjul :) men kanske är en lättsåld matta annars?
Du får bygga om den bak också då, om de satt 2,52 delning på den. Har för mig det sitter andra distanser och grejjer vid flippen.
gurra000
LynxTalk Member

Inlägg av gurra000 »

Har ingen drivning på vändhjulen utan dom är "rund" och verkar inte sitta nån distanser heller
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member

Inlägg av DrMussla »

gurra000 skrev:Har ingen drivning på vändhjulen utan dom är "rund" och verkar inte sitta nån distanser heller
Nä det brukar sitta kugghjul bak för styrningen av mattan om du har 1,97" delning.
Annars bygger man om till vanliga vändhjul men då skiljer sig måttet mellan doggarna inuti mattan.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Kontakt:

Re: GLX-5900 Syncro ( 1985 ) Mattbyte... ?

Inlägg av 2stroke »

gurra000 skrev:
2stroke skrev:
gurra000 skrev:Har införskaffat en 5900 85 syncro och håller på att byta matta, har ingen erfarenhet av att skruva skotrar så frågar gärna :D
Sitter det kedjor i växellådan eller är det bara kugghjul? Tänkte på drivaxeln..
Måste man bort med växellådan för att ta bort drivaxeln?
Eller räcker det att ta bort lagerhuset på andra sidan,
tänkte om axeln var splinesad och gick att "skjuta" in i växellådan igen eller??
På 5900 oavsett årsmodell så finns det bara kugghjul inne i växellådan.
Betydligt enklare att även lossa på växellådan.
Kanon! tack för svar, det gjorde susen, såg ju att mattan jag hade på hade bredare mellan kammarna än mattan som jag fick med, så troligen redan ombyggd till 2,52" delning och den gamla mattan är med 1,97" delning då gissar jag,
hmm antingen köper jag orginal 11 kuggs drivhjul eller så letar jag en ny matta med 2,52" delning, vilket är att rekommendera??

Och kan nån säga exakta mått på respektive mattor? :D åter tack för svar
I stället för att gissa hit å dit så ta och mät dig fram till vilken delning du har på mattan du tänkt använda.
Finns flera sätt att göra detta på.
Ett sätt är att mäta C-C avståndet från toppen på en matt kam till toppen på nästa likadana matt kam.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
gurra000
LynxTalk Member

Re: GLX-5900 Syncro ( 1985 ) Mattbyte... ?

Inlägg av gurra000 »

2stroke skrev:
2stroke skrev:
gurra000 skrev:
Kanon! tack för svar, det gjorde susen, såg ju att mattan jag hade på hade bredare mellan kammarna än mattan som jag fick med, så troligen redan ombyggd till 2,52" delning och den gamla mattan är med 1,97" delning då gissar jag,
hmm antingen köper jag orginal 11 kuggs drivhjul eller så letar jag en ny matta med 2,52" delning, vilket är att rekommendera??

Och kan nån säga exakta mått på respektive mattor? :D åter tack för svar
I stället för att gissa hit å dit så ta och mät dig fram till vilken delning du har på mattan du tänkt använda.
Finns flera sätt att göra detta på.
Ett sätt är att mäta C-C avståndet från toppen på en matt kam till toppen på nästa likadana matt kam.
Jo ganska säker på att jag har 2.52 delning på trasiga mattan då det är 8 kuggars drivhjul och garanterat 1.97 på reserven, med måtten tänkte jag mest på längden på mattan men men jag letar mig fram :) blir att köpa 11 kuggars orginal drivhjul och köra på 1.97 i år sen får vi se hur det blir nästa säsong..
Skriv svar