Dom nya lössnömaskinerna har fått stå undan nu när man har två ungar som tar pengar och tid.
Just det där med pengar är kanske en dum ursäkt då dessa skotrar tar minst lika mycket pengar,
däremot är jag hemma betydligt mer och aldrig i fjällen för att nöjesåka.
Den mest färdiga och roligaste skotern just nu är ingen Lynx, däremot en Yamaha med en hel del BRP blod i sig.
Denna Viper är inte lik eller jämförbar med en standard Viper utan denna har jag byggt lite efter eget huvud och efter hur dessa maskiner var utförda för att gå på crossbana av till exempel Fredrik Granberg.
Detta var mitt ”mål” Mycket har gjorts, fotstegskylarna var bland det första som försvann och istället så kapade jag upp tunneltaket så att en kylare från en gammal Summit 1000 passade.
Efter det så blev det slang dragning och ganska så fört insåg jag att oljeburken var tvungen att försvinna annars så fanns det ingen chans att få dit några slangar.
Efter att denna operation var gjord så blev det ”utrullning” av fotstegen och en Kantlist från nån Tundra fick bli offrad till detta. Boggien är såklart en LYNX RCG från en 2003'as Enduro 600 men med lite nyare och justerbara dämpare,
dessa ska dock bytas ut mot ett par grövre 440 dämpare bara jag kommer över några. Framdämparna kommer från en Ski-Doo REV och är alldeles för långa original men detta har lösts genom att flytta upp dämparfästet i chassiet och ner på trailingarmarna. Jättebra tänkte jag tills att jag var och prövade maskinen på bana....
Helt hopplös! Grotesk bumpsteer och jätte nervös.
Fick lite backjobb, styrningen måste göras och och så även resten av framvagnen.
Övre paralellstagen kapades och flyttades ut x antal cm och styrstagens infästning svetsades om för att få samma vinkel som paralellstagen.
Nu blev det skillnad!
Nervositeten var helt borta. Förutom detta så kom jag över en glasfiberhuv vilket är otroligt svårt.
Denna var såklart tvungen att bli Yamahablå.. Pipor skulle man ju ha också, först åkte jag SLP rör.
Dessa ger bra med effekt men ljudet är lite tråkigt.
Kom över en uppsättning Benderpipor med små stingerburkar, dessa ger ett lite goare ljud

Nu ska det dit lite mer matta, 307x44 gav bra grepp men den reser lite väl mycket så en Arctic 325 matta ligger i garaget och väntar på att få ta plats.
Cylindrarna ska även portas och ett par 38mm förgasare från en Mach Z ska dit. Som om inte det räcker så har jag ett Bender 835 kit liggandes, detta kit bör leverera 180hk i alla fall..
Allt har även pulverlackats hemma i garaget nu i sommar, boggie framvagn osv..
Så här såg maskinen ut när den ställdes undan i våras.
Det saknas lite dekaler men det kommer nu innan vintern