GLS-3500 ( 1991 ) Tjutande rem på tomgång... ?

Allt om GLS chassiet. (1985-1993)
r0ffe
Rookie Member
Inlägg: 3
Blev medlem: 8 april 2023, 15:30
Skoter: GLS 3500

GLS-3500 ( 1991 ) Tjutande rem på tomgång... ?

Inlägg av r0ffe »

Hej genier! :lovelynx:

Jag blir knäpp på min 3500 GLS från 91 med Summitboggie och matta, den har gått klanderfritt i många år men efter ha stått i två år så har den börjat tjuta på remmen på tomgång, den tystnar när varven ökar så att variatorskivorna greppar......

Remmen byttes för två år sedan, är osäker om maskinen kördes nåt efter rembytet, men nu tjuter den på tomgång. ( Kör 1103 rem, nu som tidigare )
Variatorskivorna är rengjorda, avståndet mellan variatorerna är ca 270 mm samt jag har ett extra stag på motorn så att den inte ska vrida sig vid belastning. (motorkuddarna byttes vid boggiebytet)
Primären går lätt tillbaka med ett distinkt klonk och det finns spelrum mellan rem och variatorskivorna, så jag misstänker det är insidan av remmen som skapar ljudet när den ligger mot centrumaxeln..... (viktbussningar och skruvar är bytta utan skillnad)

På Boondockern kan man justera sekundären lätt vid ny rem eller slitage av rem, kan det vara nåt sånt som orsakar detta missljud,
och hur gör man det på en 91:a? :think:

Klura och kom med bra ideer på vad jag kan kolla/justera för att få bort detta missljud. :please:
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Tjutande rem på tomgång

Inlägg av simon »

Remmen är för kort, eller närmare bestämt så måste du ställa isär sekundärskivorna lite för att det ska stämma mot nya remmen
som med största sannolikhet är bredare än den gamla.
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Tjutande rem på tomgång

Inlägg av SS440-80 »

simon skrev: 18 april 2023, 06:57 Remmen är för kort, eller närmare bestämt så måste du ställa isär sekundärskivorna lite för att det ska stämma mot nya remmen
som med största sannolikhet är bredare än den gamla..
Så är det nog, men som TS frågar: -Hur justerar man sekundären?

Är det som gamla Yamaha, att man tar loss sekundären och delar den, och lägger shimsbrickor för att justera bredden mellan skivorna?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Tjutande rem... ?

Inlägg av 2stroke »

r0ffe

Har din GLS fortfarande Original variatorerna kvar ?

C-C avståndet mellan variatorerna ska vara 268,5 mm

Du måste justera isär sekundärvariatorskivorna för att få det att sluta tjuta.
Göres med shims.
Kolla här: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?t=4043
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar