skurna 800:or
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 23 februari 2011, 18:18
- Skoter: Lynx Rave 600 SDI 08
- Ort: Ullånger
skurna 800:or
Hur många här på forumet har fått sin rotax 800:a skuren p.g.a. vevlager ras, då fettet flutit iväg ?
Även ni som har en i närheten med en Rotax 800'a skulle gärna få skriva.
Hur varnligt är detta problem igentligen ?
Det känns som att ju nyare skoter med rotax desto mera problem.
Vågar man köpa en rotax 800 utan att ha ett rep konto på 20000:- ??
Även ni som har en i närheten med en Rotax 800'a skulle gärna få skriva.
Hur varnligt är detta problem igentligen ?
Det känns som att ju nyare skoter med rotax desto mera problem.
Vågar man köpa en rotax 800 utan att ha ett rep konto på 20000:- ??
Har man inte kört fast så har man fegat!
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2327
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: skurna 800:or
Alla sk. Serie-III motorer har detta bekymmer,
detta då alla Serie-III motorer har kapslade vevaxellager ifrån fabrik.
...alltså ej bara 800 cc

detta då alla Serie-III motorer har kapslade vevaxellager ifrån fabrik.
...alltså ej bara 800 cc

// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 23 februari 2011, 18:18
- Skoter: Lynx Rave 600 SDI 08
- Ort: Ullånger
Re: skurna 800:or
Jo jag vet att det är alla serie III motorer.2stroke skrev:Alla sk. Serie-III motorer har detta bekymmer,'
detta då alla Serie-III motorer har kapslade vevaxellager ifrån fabrik.
...alltså ej bara 800 cc
Jag tycker dock det verkar som att 800:orna är mest benägna att rasa.
Varför gör inte rotax någonting åt detta problem ?
för det borde ju vara fler som slutar köra lynx och skidoo p.g.a. detta,
jag kan nog bli en av dessa.
Men alla märken kanske har sina defekter,
men jag tycker att en dåligt uppbyggd motor är en ganska stor defekt.
Har man inte kört fast så har man fegat!
Re: skurna 800:or
Är nog tvungen att instämma lite med föregående talare...
Två saker som uppenbarligen inte är nån lysande idé;
Infettade lager och enkelringskolvar =
Synd på en annars riktigt fin motor, rapp och allmänt härlig karaktär i övrigt.
Man kan ju undra om dom "målat" in sig i ett hörn med konstruktionen som sådan.
Vad jag menar är att dom inte kan ändra till t.ex oljesmorda lager igen, utan att
erkänna att konstruktionen var felaktig från början... Vilket himla liv det skulle bli
om dom gjorde det...
Sen kan ju BRP alltid hävda att det beror på utsläppskrav och dylikt...
Två saker som uppenbarligen inte är nån lysande idé;
Infettade lager och enkelringskolvar =

Synd på en annars riktigt fin motor, rapp och allmänt härlig karaktär i övrigt.
Man kan ju undra om dom "målat" in sig i ett hörn med konstruktionen som sådan.
Vad jag menar är att dom inte kan ändra till t.ex oljesmorda lager igen, utan att
erkänna att konstruktionen var felaktig från början... Vilket himla liv det skulle bli
om dom gjorde det...

Sen kan ju BRP alltid hävda att det beror på utsläppskrav och dylikt...

Kan laga det mesta, men inte mat...
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 23 februari 2011, 18:18
- Skoter: Lynx Rave 600 SDI 08
- Ort: Ullånger
Re: skurna 800:or
Men som det verkar så finns det färdiga markeringar i blocken för att borra upp olje kanaler ner till vev lagren.
Är det så på alla eller bara på vissa av Serie-III motorerna ?
Läste något om det i en annan tråd här på forumet.
Är det så på alla eller bara på vissa av Serie-III motorerna ?
Läste något om det i en annan tråd här på forumet.
Har man inte kört fast så har man fegat!
Re: skurna 800:or
Är tydligen markerat på dom flesta,
men vissa saknar fördjupningarna på ovansidan...
men vissa saknar fördjupningarna på ovansidan...

Kan laga det mesta, men inte mat...
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 23 februari 2011, 18:18
- Skoter: Lynx Rave 600 SDI 08
- Ort: Ullånger
Re: skurna 800:or
Kan det vara så att det är lösningen på problemet.
Borra oljekanaler och ta bort fettet ?
Blir det den överflödiga oljan som far ner där då eller hur funkar det ?
Borra oljekanaler och ta bort fettet ?
Blir det den överflödiga oljan som far ner där då eller hur funkar det ?
Har man inte kört fast så har man fegat!
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2327
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: skurna 800:or
Att borra smörjkanaler ner till vevaxellagren och plocka bort tätningarna är en lösningkappten nemo skrev:Kan det vara så att det är lösningen på problemet.
Borra oljekanaler och ta bort fettet ?
Blir det den överflödiga oljan som far ner där då eller hur funkar det ?
på problemen med Serie-III motorernas vevaxel problem.
Funktionen blir då som på 99% av alla andra 2-Takts motorer att bränsle/luft/olje blandningen smörjer lagren,
---> en slags "stänksmörjning" kan man säga.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: skurna 800:or
Hur stora kan man göra hålen ?
Vet Polaris har lite problem med att kanalerna är för små och sätts igen
vilket har resulterat att motorn skurit.
Vet Polaris har lite problem med att kanalerna är för små och sätts igen
vilket har resulterat att motorn skurit.
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2327
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: skurna 800:or
Det mesta finns nog i denna tråden :Raxx skrev:Hur stora kan man göra hålen ?
Vet Polaris har lite problem med att kanalerna är för små och sätts igen
vilket har resulterat att motorn skurit.
http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=41&t=38
.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se