skurna 800:or

Träffar, leder, touring, gps och allmänt skotersnack.
kappten nemo
LynxTalk Member
Inlägg: 117
Blev medlem: 23 februari 2011, 18:18
Skoter: Lynx Rave 600 SDI 08
Ort: Ullånger

skurna 800:or

Inlägg av kappten nemo »

Hur många här på forumet har fått sin rotax 800:a skuren p.g.a. vevlager ras, då fettet flutit iväg ?
Även ni som har en i närheten med en Rotax 800'a skulle gärna få skriva.

Hur varnligt är detta problem igentligen ?
Det känns som att ju nyare skoter med rotax desto mera problem.

Vågar man köpa en rotax 800 utan att ha ett rep konto på 20000:- ??
Har man inte kört fast så har man fegat!
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2327
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: skurna 800:or

Inlägg av 2stroke »

Alla sk. Serie-III motorer har detta bekymmer,
detta då alla Serie-III motorer har kapslade vevaxellager ifrån fabrik.
...alltså ej bara 800 cc
:S
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
kappten nemo
LynxTalk Member
Inlägg: 117
Blev medlem: 23 februari 2011, 18:18
Skoter: Lynx Rave 600 SDI 08
Ort: Ullånger

Re: skurna 800:or

Inlägg av kappten nemo »

2stroke skrev:Alla sk. Serie-III motorer har detta bekymmer,'
detta då alla Serie-III motorer har kapslade vevaxellager ifrån fabrik.
...alltså ej bara 800 cc
:S
Jo jag vet att det är alla serie III motorer.
Jag tycker dock det verkar som att 800:orna är mest benägna att rasa.
Varför gör inte rotax någonting åt detta problem ?
för det borde ju vara fler som slutar köra lynx och skidoo p.g.a. detta,
jag kan nog bli en av dessa.
Men alla märken kanske har sina defekter,
men jag tycker att en dåligt uppbyggd motor är en ganska stor defekt.
Har man inte kört fast så har man fegat!
Användarens profilbild
DW...
LynxTalk Member
Inlägg: 190
Blev medlem: 2 mars 2011, 15:02
Skoter: Rex 800RE -10
Ort: Umeå

Re: skurna 800:or

Inlägg av DW... »

Är nog tvungen att instämma lite med föregående talare...
Två saker som uppenbarligen inte är nån lysande idé;
Infettade lager och enkelringskolvar = :bad:
Synd på en annars riktigt fin motor, rapp och allmänt härlig karaktär i övrigt.
Man kan ju undra om dom "målat" in sig i ett hörn med konstruktionen som sådan.
Vad jag menar är att dom inte kan ändra till t.ex oljesmorda lager igen, utan att
erkänna att konstruktionen var felaktig från början... Vilket himla liv det skulle bli
om dom gjorde det...:S

Sen kan ju BRP alltid hävda att det beror på utsläppskrav och dylikt... :shifty:
Kan laga det mesta, men inte mat...
kappten nemo
LynxTalk Member
Inlägg: 117
Blev medlem: 23 februari 2011, 18:18
Skoter: Lynx Rave 600 SDI 08
Ort: Ullånger

Re: skurna 800:or

Inlägg av kappten nemo »

Men som det verkar så finns det färdiga markeringar i blocken för att borra upp olje kanaler ner till vev lagren.
Är det så på alla eller bara på vissa av Serie-III motorerna ?
Läste något om det i en annan tråd här på forumet.
Har man inte kört fast så har man fegat!
Användarens profilbild
DW...
LynxTalk Member
Inlägg: 190
Blev medlem: 2 mars 2011, 15:02
Skoter: Rex 800RE -10
Ort: Umeå

Re: skurna 800:or

Inlägg av DW... »

Är tydligen markerat på dom flesta,
men vissa saknar fördjupningarna på ovansidan... :kaffe:
Kan laga det mesta, men inte mat...
kappten nemo
LynxTalk Member
Inlägg: 117
Blev medlem: 23 februari 2011, 18:18
Skoter: Lynx Rave 600 SDI 08
Ort: Ullånger

Re: skurna 800:or

Inlägg av kappten nemo »

Kan det vara så att det är lösningen på problemet.
Borra oljekanaler och ta bort fettet ?
Blir det den överflödiga oljan som far ner där då eller hur funkar det ?
Har man inte kört fast så har man fegat!
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2327
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: skurna 800:or

Inlägg av 2stroke »

kappten nemo skrev:Kan det vara så att det är lösningen på problemet.
Borra oljekanaler och ta bort fettet ?
Blir det den överflödiga oljan som far ner där då eller hur funkar det ?
Att borra smörjkanaler ner till vevaxellagren och plocka bort tätningarna är en lösning
på problemen med Serie-III motorernas vevaxel problem.

Funktionen blir då som på 99% av alla andra 2-Takts motorer att bränsle/luft/olje blandningen smörjer lagren,
---> en slags "stänksmörjning" kan man säga.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Raxx
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 1 november 2011, 10:36
Skoter: Enduro 700

Re: skurna 800:or

Inlägg av Raxx »

Hur stora kan man göra hålen ?
Vet Polaris har lite problem med att kanalerna är för små och sätts igen
vilket har resulterat att motorn skurit.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2327
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: skurna 800:or

Inlägg av 2stroke »

Raxx skrev:Hur stora kan man göra hålen ?
Vet Polaris har lite problem med att kanalerna är för små och sätts igen
vilket har resulterat att motorn skurit.
Det mesta finns nog i denna tråden :
http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=41&t=38

.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar