Detta är mitt projekt, pågående tyvärr.
Hade gärna sett den helt klar nu men som vanligt är man ute i sista sekund.
Utgångsmaterial : Lynx RS-600 ( 2008 ).
Redan innan jag hade hittat någon skoter så hade jag inhandlat en motor. Hade en plan på att köra en RS med 800R, dock orginal.
Men innan skotern var hittad så var planerna igång på BIG BORE, inte för att jag behöver den effekten men för att det är ball som satan och kul att bygga.
Kommer åka backe med den i Racer 1000.
Här kommer receptet ( kommer dock inte avslöja vad som är gjort med motorn, inte heller drevning, variatorsetup etc. secret

Motor:
- 797R, nya foder, 88mm borr = 920cc
- Cudney Racing Billettopp
- SPI grenrör
- Boysen Rage Cage
- Standard 800R avgas Eventuellt ETEC 800R
- Org TM40 svarvade till ca 42mm
- Lösa filter 2009/2010
- Tändning 600 Open Mod 2009/2010 440 -07 2010/2011 (Trodde jag ja, gav 12 hk rakt av - mindre.. såå inte så svårt val där
Skotern demonterade jag i småbitar för ev riktning och byte av både s-modul och e-modul, alltså från tunnel och fram.
Det som var lackat det blästrades.
Skickade sedan allt på pulverlack.
Allt kommer bli SVART,
chassi, a-armar, styrspindlar, skidor, dyna, kåpor ja ALLT.
Förrutom öhlinarna runt om.
Har börjat montera ihop en del och där är jag nu.
Kommer uppdatera då jag har tid och då det har hänt grejer.
Här kommer lite bilder.
Dessa är tyvärr tagna med mobilen så kvallan är inte den bästa.
Ska försöka använda kameran från jobbet då jag ändå är där och skruvar.

Skotern just efter inhandling.

Börjat demontera lite, Fredagsmys

Ännu mera fredagsmys

Lite chassidelar redo för tvätt

Tunnel redo för tvätt

En pall full med myyys

Lite mera

Bultat och limmat dit E-modulen

Även S-modul, kedjehus och "variatorhållare"

Nytt dynöverdrag med "skotervinyl" på sidorna och "kolfibervinyl" uppe på

Billig motorförsäkring. Även ett bra redskap till att locka fram dom där sista hästarna

Och en liten bild på toppen också. Den ska poleras ordentligt innan jag tar ut maskinen i dagsljus. (Mmm visst, det var då det, polering görs När allt är klart :happy: )
Mer kommer, sitter dock hemma i feber nu men snart är jag back on track.
Lite bilder på hur det ser ut just nu.

Gjort styrstången rak.

Påbörjat fäste för framflyttad styrstång

Till vänster STOREbror 920 och till höger lillebror 600,

Monterat lite plast och styrhöjjare och handtagsskydd, dock plockat bort en del plast nu pga förenkling av motormontage.

Utvändigt ser den ut som vilken 800R som hellst, förutom cudneytoppen då.

Så blev min framflyttade stång, polarisfäste med smörjnippel.

Boggi med Öhlins

44as Ripsaw Racing matta och självklart svarta boggiskenor

En till liten bild på det man ska hålla fast i..

Motor på plats

Den är startad, gick rätt bra, fick dock dra ihjäl mig innan soppan kom fram till förgasarna.

Gjort två plåtar istället för lyset

Även gjort en plåt att fästa Digatronen i..
Nu mina skoternördar kommer jag uppdatera lite

Min nya FINA luftburk

Har användt en 4" slang för att mata lite mer luft än orginal

Så blev det med filtren i luftburken

Var tvungen provmontera lysena sedan dom har fått toningsfilm och toningsspray. Använder dom nu istället för mina gräsliga hemmagjorda plåtar. Enkelt också då jag kommer köra med stora orginalburken

Rensad främre luftburk
För tillfället så kan man säga att det står ganska stilla, kan dock berätta lite vad som hänt. Vi körde en bromsning fre 29/10, eller EN bromsning var väl i underkant. Snarare 20 körningar, blev en heldag av munstycksbyte och byte av avgas. Vi testade alla möjliga bestyckningar. Toppnoteringen blev 176hk @ 7500rpm. Detta med orginalpipa och orginal slutburk och 600 open mod-tändning, 440-tändningen gav 12hk mindre. Samma vrid vid 3200rpm som en bra och optimerad 500cc har vid toppvarv

Vad göra nu...

Sagt och gjort jag lånade ett par dubbelrör av en polare, inte lätt att rymma dessa btw. Sedan en bromsning med dessa, gav inte ens 150hk!! Måste vara helt fel volym på dessa. Så ligger det till, ska försöka gräva fram nån "big bore-pipa" från staterna. Försöka samla ihop lite olika piporför att testa fram vad som ger bäst. Blir även kanske prova med nå manligare förgasare

UPDATE 2010-12-03
Står dock lite still just nu. Man är inte dödssugen på att skruva efter man ha skruva hela dagarna, man vill bara hem och lägga fötterna på soffan. Men jag har dock beställt boggieförlängning från Finland. Den blir nu 345 lång, eller för att vara mer exakt 348. Känns som jag kan behöva det för att få ner effekten i backen + mindre skidres. Jag tror då inte det blir till en nackdel, visst lite svårare kurvtagning men det tar jag. Beställde dom lite uppvinklade så jag tror inte jag ska känna så jättestor skillnad. Blir samma typ av matta som sist, Ripsaw 44. SJÄLVKLART så måste förlängningen pulverlackas svart! Ska försöka gulla med nån polare som jobbar som plåtslagare som får göra tunnelförlängningen.
Kommer bilder så småningom.
Någon pipa har jag inte grävt upp än, ska vänta på nya 800 ETEC-maskinerna och låna en från våran demo och prova i bänken få se om det ger nåt.