Köpte skoter för 2 år sedan av en bekant och jag är nu tredje ägaren på
den, den har gått 740 mil i dagsläget, så de börjar bli dags för en
genomgång av motorn, lite allmän uppfräshning och lite förbättringar.
så ös på med tips, råd och kritik

skotern som den står i dags läget

Var hyffsat mycke skit under motorn, hade redan torkat rent lite grann innan bilden togs

efter en halvtimmes torkande så börjar de ge resultat

Motorn på arbetsbänken, har inte hunnit med så mycket eftersom jag måste få tag i en avdragare till variatorn.

Hade tänkt börja med boggi förstärkningar utav plattjärn på insidan av skenorna längs bak men då så ville inte borrmaskinen fungera

Lägger upp en bild på hur jag har tänkt.

Nu kommer en uppdate efter att IamFredrik har varit här och hjälpt till och då menare jag verkligen hjälpt till, tack fredrik!:)
Kan även lägga till att fredrik är en riktig perfektionist så vi höll på med att rikta min vevaxel i 30 min, den var från början 2 mm fel och fabrik toleransen är på 8 mm, så när vi var nere på 1 mm trodde jag fredrik skulle nöja sig med de men icket, den skulle vara spikrak och de blev den till slut också

Vi fick en ganska rolig upptäckt när vi började kolla igenom alla motordelar. De verkar som att någon har blueprintat motorn och de gör ju ingen skada

Började med att lyfta av toppen och fredrik konstaterade att förbränningen har varit perfekt

Precis lossat cylindrarna och kolvar, kolvarna såg bra ut men byter ändå.
Men man hade nästan behövt en hydralpress för att få lös kolvbulten

Alla packboxar hade klarat sig så allt fett fanns på vevaxeln

Började göra rent block halvorna
Före:

Se vad blanka dom blev

Efter:

Nä skämt å sido, tog en bild med och utan blixt;)
Här kommer även en bild på cylindrarna som var som nya och de klagar jag inte över

slutligen en bild på dom viktigaste motordelarna (efter några timmars puttsande

Har inte hunnit göra så mycket eftersom jag väntar på delar, men de kommer en liten uppdate på huven som jag har rensat från dekaler

Update 20/12
Bakis som bara den tog jag mig upp kl 12 och en timme senare kom fredrik med kolvar och packningar så de var bara att ta sig ut i garaget och fixa:P
började med att fetta om vevaxellagrena

han montera ihop de mesta och sen skulle vi bara ta av byta plats på cylindrarna och då så pajade cylinderfotspackningen, så blev inget mer än så på motorn idag

Fick iaf tag på en dyna från en nytro i veckan (ja tyvärr så stoppar jag yamaha delar på min lynx

Efter några timmars fundering och mätning så for jag och hämtade lite fyrkantsprofil och plattjärn och byggde ihop en ställning så att dynan skulle hamna i rätt höjd och sitta fast ordentligt.

de blev storskillnad i sitt höjden vill jag lova, ca 15 cm högre än orginal

ska även montera ett diodbaklyse på de vågräta staget längsbak

dynan sitter inte perfekt mot tanken, vill inte börja skära sönderplasten på en så pass ny dyna men de ser ändå helt okej ut.

MINI update 22/12
Kommer med en liten mini uppdate nu innan jul
har monterat boggien idag och imorgon ska jag inhandla ett diodbaklyse från biltema och förhoppningsvis så får jag mitt nya styre imorgon så då åker fatbarstyret och höjare bort:)
Några helhets bilder! (tyvärr ganska mörka men man ser iaf)

Update 24/12 GOD JUL!
Fick hem mitt styre igår, ett RSI 8" höjningsstyre
är inte klar med all kabeldragning, bara provmonterat och stående körställning blev perfekt och sittandes också!:)

Och diodbaklyset från biltema, svårt att ta en rättvisbild när man inte kan ha igång skotern

Update 08/01
Tog mig ut i garaget idag, och hade så lite att göra så jag satte sticksågen i fotstegen, är så less på att mina fotsteg är så smala och mjuka!
imorgon ska jag fara och bocka och klippa till 3mm aluplåt som ska täcka hela fotstegen och lite av tunneln
I veckan blir de uppstart utav skotern också, bara allt går som planerat!:)
så här har jag kapat fotstegen, blir en update imorgon också när jag är klar med dom!

Update 11/01
Tog mig an fotstegen idag, men dom blev i 2 mm galvadplåt istället för att min kompis han i inte i helgen och jobbar på annan ort och jag orkade inte vänta

plåten kapades till med rondell och här har jag fäst den med några nitar

Eftersom orginal greppet på stegen var så dåligt ute i kanterna så kapade L:et i mindre bitar och nitade fast på fotstegen så nu kan jag lova att de greppar iaf, fast de hade kunnat bli snyggare men :@

stegen blev bra mycke stabilare men eftersom jag inte har tillgång till någon plåtbock så måste jag förstärka upp längre bak just där den viker in mot slutet av tunnel, blir nog att bocka en rund stav och fästa i ytterkant av fotsteget och på tunnelväggen:)
ungefär så här hade jag tänkt, vad tror ni?

Update 13/01
har fixat stagen till fotstegen plus monterat dem!
är hyfsat nöjd, var lite svårt att få dom exakt rätt då jag inte hade skotern med mig:P
men de blev ruskigt stabilt iaf:)

Update 25/01
Sådär, nu börjar de hänta lite garaget! fick tag i en cylinderfotspackning idag så har monterat ihop motorn och stoppat ner den under huven.
linjering av motor och uppstart i morgon förhoppningsvis:)

Update 28/01
Äntligen är den ihop! har hunnit prov köra och den går som den ska.
Tack "2stroke" för hjälpen över telefon!:)
är inte färdig med skotern för de utan de blir väl ändringar eftersom men vill hinna köra också!
Ett kort filmklipp efter provturen:View My Video
och några bilder, dock suger min mobilkamera när de är mörkt:

Update 8/2
Fick tag i ett par nya powderpro i dag efter många om och men.
har även monterat reedspacers och en annan fjäder i sekundären men inte hunnit provköra ännu!