Jag inhandlade ett par nya "övre framvagnsstag" (som dämparen sitter fast i) igår till min 494a.
orsaken varför jag ville byta är för att tidigare ägaren hade kört på nån sten eller nått så han hade svetslagat på två ställen... trodde jag.
jag har som sagt en 97as enduro men jag köpte 98ans framvagnsstag. Jag tänkte att det är väll samma eftersom båda är ju g-type chassie.
nu när jag försökte skruva dit de nya framvagnsstagen såg jag att de gamla var mycket kortare än de nya. Den tidigare ägaren hade nog inte svetsat i dem för att dom va trasiga utan för att korta ner dem lite.
avståndet mellan trailingarmen (eller bärarmen eller vad det nu heter) och "dämparfästet" verkar vara lika som på de korta framvagnsstagen. Däremot är längden mellan dämparfästet och fästet som sitter fast inne i skotern är mycket längre än på framvagnsstagen som satt där innan.
Den tidigare ägaren hade svetsat både före och efter dämparfästet.
min fråga då är framförallt om det är någon skillnad mellan framvagnsstagen på 97an och 98ans g-type?
Alla tips och tankar ni har om det här är ju förståss väldigt välkomna.
btw, Bilder kan finnas vid intresse.
Enduro-494 ( 1997 ) Nytt år, nya problem...
- RannerKing
- Crew Member
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Re: enduro 494 (1997) nytt år, nya problem...
http://files.stenmarksmaskin.se/sprangskisser
Där kan du se om artnr stämmer överens.
Sitter på mobil så jag kan inte kolla...
Där kan du se om artnr stämmer överens.
Sitter på mobil så jag kan inte kolla...
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias

Re: enduro 494 (1997) nytt år, nya problem...
Jo det verkar vara annars... dom ser inte ens lika dana ut.
men på 97ans enduro, ska det övre framvagnsstaget se ut som på den här bilden:

bry er inte om den gröna ringen
på den andra sidan är det som sagt ett "förkortat" stag ifrån en 98as g-type.
jag har alltid trott att staget på bilden är hemmagjort eller nått och på andra sidan satt orginal staget...
men på 97ans enduro, ska det övre framvagnsstaget se ut som på den här bilden:

bry er inte om den gröna ringen
på den andra sidan är det som sagt ett "förkortat" stag ifrån en 98as g-type.
jag har alltid trott att staget på bilden är hemmagjort eller nått och på andra sidan satt orginal staget...