niak skrev:Fick idag tillfälle att provköra 12:ans Commander någon mil och måste säga att man nästan löst vibrationsproblemen helt,
stor skillnad mot min GT-600-10.
Vidare gick den tystare, billigare, utan tvåtaktsrök och rutan skyddade bättre.
Om den sedan är 40 000 kr bättre än min maskin låter jag vara osagt.
Man verkar också ha lyckats med variatorerna då det utan knot gick att använda 2:an hela tiden, också i skogen.
Däremot upplevde jag mer påtagligt "klonkandet" från vxl-lådan vid gas-av/påslag än på 10:an, lådan är väl gjord för lättare växelbyten och E-Tec:en motorbromsar på ett sätt som inbjuder till klonkandet.
Vi har väl snö till knäna så någon framkomlighetstest gick inte att göra.
Upplever också att E-Tec:en inte har riktigt samma klipp på toppen som min SDI men är starkare på låga varv.
Trots vissa minus är Commander 2012 en bättre maskin än den jag har
(konstigt vore väl annat).
Hur f-n ska man nu finansiera detta ?

Det är inte för oskull de lagt ned en hel del tid förra säsongen i Rovaniemi på detta med vibrationer som uppträder i en del maskiner, det går säkert att göra lite till men iom att det tillkommit en ny kundgrupp till bredbandarna som kört hårt med smalbandarna förr så behövs bl a de stenhårda motorkuddar och hårdare stopper man införde fr o m MY 2011 för att inte det ska bli en massa svammeldiskussioner om remslitage.
Inte hunnit med många mil ännu och "elhalsbandet" är på ett bra tag till så kuddarna går nog till sig men so far är det lite mer vibrationer än 09:an, dock hanterbara.
Klonket får vi leva med och SISU lådan ska hålla för det, det förstärks av att ETECn går ned i varv snabbare än SDIn samt att den förspända sekundärfjädern bidrar till att "samla slacket" som sedan skapar klonket vid påslag.
Inga större problem och jag är övertygad om att man snabbt lär sig att köra med lite vänsterbroms a´ la Stig Blomqvist samtidigt som man inte släpper gasen helt tvärt och då är "klonket" borta.
Orsaken är de ändringar man gjorde i lådan till 2010 eftersom en del av de "nya bredbandsåkarna" inte fattade att man kontinuerligt behöver justera remhöjden/deflektionen !!!!!!!!!
Tänk, hade de lyft på vänster kåpa och tagit fast sekundären för att sedan lugnt och stilla växlat så hade de sluppit svära, bryta av växelspakar o skälla på ÅF och vi hade haft en låda med mindre spel.
Hade personligen aldrig några bekymmer med 09:ans låda efter att den gått 80-100 mil dvs var inkörd.
Har testat lite efter en sträcka med rejäla "yes mamas" där jag tidigare kört alldeles för fort med en Xtrim 600 etec smalband och kan då säga än så länge att dämparna och boggien klarar jobbet bra, naturligtvis sitter man på maskinen som en säck potatis och samtidigt kör fort så bottnar vilka dämpare som helst men idag är det sällan man sitter och kör o förresten så satt man inte igår heller.
Kör med främre boggidämparen i läge 3 ännu, den kommer att släppas till läge 1 när det blir riktig lössnökörning samtidigt som balatan spänns upp givetvis.
Och givetvis, skönt att slippa det försumbara 2 takts oset SDI'n hade.
Frågan är om du har råd att inte byta, finns några maskiner kvar vid kusten o för 40 K har du sådan lycka att du får en TIPPEX DE LUXE
