Commander-600 LE E-Tec ( 2012 ) First impression...

Allt om Lynx bredbandare.
Tojken
LynxTalk Member
Skoter: Lynx Commander 600 LE 2012

Commander-600 LE E-Tec ( 2012 ) First impression...

Inlägg av Tojken »

Efter drygt 10 timmars körning tänkte jag dela med mig av lite intryck,
få höra vad ni andra Commanderägare har att säga.
Första svängen var lite ovant, E-Tec'ens avslag på gasen påminner lite om att köra fyrtakt.
Men precis som det sagts i ett annat inlägg här på forumet så är det en vana
att inte slå av helt, då blir det mjukare.
Hittade det irriterande skallret från motorrummet, det var skyddsplåten över bromsoket som låg an.
Vidare så ställde jag in spårvidden, något som jag inte ångrar, grym att snirkla runt med i besvärlig skog!!
Fjädringsmässigt så är det lite tidigt att säga något, styvat upp den två klick i framvagn och främre boggiedämpare.
Jag tycker den känns lite mjuk i boggien fram när man kör över stalper på led,
vill fort "studsa tillbaka"..
Nu längtar man bara till inkörningsspärren släpper, blir intressant att se om det blir någon skillnad.
Som det är nu upplever jag den väldigt sansad, det är först vid 7000 rpm det händer något kul!

Sammanfattningsvis känns det som en suverän maskin som bara växer ju mer man kör den! :applåd:
niak
LynxTalk Member
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander-600 LE E-Tec ( 2012 ) First impression...

Inlägg av niak »

Några vibrationer i fotstegen vid ca 25-35 km/h ?
Tojken
LynxTalk Member

Inlägg av Tojken »

Jodå, vibrationerna finns där..
Mera på vänstra sidan. Men det är inte värre än att det går att leva med.
niak
LynxTalk Member

Inlägg av niak »

Märkligt att man inte kommit tillrätta med detta ännu."Alla" maskiner med XU-chassiet verkar lida av vibrationer,mer eller mindre. Smalbandare som bredbandare.Det som hjälpte min maskin (GT-600 2010) mest var variatorbalansering+väldigt slack mattspänning.Då går den att leva med men är långt ifrån perfekt.Tycker väl att skotrar i detta prissegment borde vara befriade från sådana åkommor.Kul att du är nöjd med din maskin den är ju faktiskt marknadens bästa bredbandare...
niak
LynxTalk Member

Inlägg av niak »

Fick idag tillfälle att provköra 12:ans Commander någon mil och måste säga att man nästan löst vibrationsproblemen helt,
stor skillnad mot min GT-600-10.
Vidare gick den tystare, billigare, utan tvåtaktsrök och rutan skyddade bättre.
Om den sedan är 40 000 kr bättre än min maskin låter jag vara osagt.
Man verkar också ha lyckats med variatorerna då det utan knot gick att använda 2:an hela tiden, också i skogen.
Däremot upplevde jag mer påtagligt "klonkandet" från vxl-lådan vid gas-av/påslag än på 10:an, lådan är väl gjord för lättare växelbyten och E-Tec:en motorbromsar på ett sätt som inbjuder till klonkandet.
Vi har väl snö till knäna så någon framkomlighetstest gick inte att göra.
Upplever också att E-Tec:en inte har riktigt samma klipp på toppen som min SDI men är starkare på låga varv.
Trots vissa minus är Commander 2012 en bättre maskin än den jag har
(konstigt vore väl annat).
Hur f-n ska man nu finansiera detta ? :think:
Tojken
LynxTalk Member

Inlägg av Tojken »

Niak, hur upplevde du boggien ?
Jag kan så här långt tycka att den är väldigt potent bak,
men ganska lätt att bottna i främre boggie.
Vill inte spänna på för mycket heller så man tappar styrningen. :think:
niak
LynxTalk Member

Inlägg av niak »

Jag tyckte boggien fungerade finfint.
Inga genomslag alls men visst är den mjuk i främre boggiedämparen.
Hört fler ägare av 2012:an "klaga" på att dämparen bottnar.
Prova spänna upp den ett snäpp.
Vi får invänta Lynxfun's recept på boggieinställningar mm då han fått lite mil på sin.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Skoter: Lynx Commander

Inlägg av Lynxfun »

niak skrev:Fick idag tillfälle att provköra 12:ans Commander någon mil och måste säga att man nästan löst vibrationsproblemen helt,
stor skillnad mot min GT-600-10.
Vidare gick den tystare, billigare, utan tvåtaktsrök och rutan skyddade bättre.
Om den sedan är 40 000 kr bättre än min maskin låter jag vara osagt.
Man verkar också ha lyckats med variatorerna då det utan knot gick att använda 2:an hela tiden, också i skogen.
Däremot upplevde jag mer påtagligt "klonkandet" från vxl-lådan vid gas-av/påslag än på 10:an, lådan är väl gjord för lättare växelbyten och E-Tec:en motorbromsar på ett sätt som inbjuder till klonkandet.
Vi har väl snö till knäna så någon framkomlighetstest gick inte att göra.
Upplever också att E-Tec:en inte har riktigt samma klipp på toppen som min SDI men är starkare på låga varv.
Trots vissa minus är Commander 2012 en bättre maskin än den jag har
(konstigt vore väl annat).
Hur f-n ska man nu finansiera detta ? :think:
Det är inte för oskull de lagt ned en hel del tid förra säsongen i Rovaniemi på detta med vibrationer som uppträder i en del maskiner, det går säkert att göra lite till men iom att det tillkommit en ny kundgrupp till bredbandarna som kört hårt med smalbandarna förr så behövs bl a de stenhårda motorkuddar och hårdare stopper man införde fr o m MY 2011 för att inte det ska bli en massa svammeldiskussioner om remslitage.

Inte hunnit med många mil ännu och "elhalsbandet" är på ett bra tag till så kuddarna går nog till sig men so far är det lite mer vibrationer än 09:an, dock hanterbara.

Klonket får vi leva med och SISU lådan ska hålla för det, det förstärks av att ETECn går ned i varv snabbare än SDIn samt att den förspända sekundärfjädern bidrar till att "samla slacket" som sedan skapar klonket vid påslag.
Inga större problem och jag är övertygad om att man snabbt lär sig att köra med lite vänsterbroms a´ la Stig Blomqvist samtidigt som man inte släpper gasen helt tvärt och då är "klonket" borta.

Orsaken är de ändringar man gjorde i lådan till 2010 eftersom en del av de "nya bredbandsåkarna" inte fattade att man kontinuerligt behöver justera remhöjden/deflektionen !!!!!!!!!
Tänk, hade de lyft på vänster kåpa och tagit fast sekundären för att sedan lugnt och stilla växlat så hade de sluppit svära, bryta av växelspakar o skälla på ÅF och vi hade haft en låda med mindre spel.
Hade personligen aldrig några bekymmer med 09:ans låda efter att den gått 80-100 mil dvs var inkörd.

Har testat lite efter en sträcka med rejäla "yes mamas" där jag tidigare kört alldeles för fort med en Xtrim 600 etec smalband och kan då säga än så länge att dämparna och boggien klarar jobbet bra, naturligtvis sitter man på maskinen som en säck potatis och samtidigt kör fort så bottnar vilka dämpare som helst men idag är det sällan man sitter och kör o förresten så satt man inte igår heller.
Kör med främre boggidämparen i läge 3 ännu, den kommer att släppas till läge 1 när det blir riktig lössnökörning samtidigt som balatan spänns upp givetvis.

Och givetvis, skönt att slippa det försumbara 2 takts oset SDI'n hade.

Frågan är om du har råd att inte byta, finns några maskiner kvar vid kusten o för 40 K har du sådan lycka att du får en TIPPEX DE LUXE :lol:
niak
LynxTalk Member

Inlägg av niak »

Hördu krappen, passa noga jag sör ifrån dig på sjön !
Nä hojja, jag väntar till 2013 så är jag värre än er med gammeltolvorna.
Kanske de tom har blivit ännu vitare till nästa år...
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

niak skrev:Kanske de tom har blivit ännu vitare till nästa år...
:bad: Usch å tvi för allt det vita !! :bad:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar