var hittar jag data om hur variatorerna linjeras mått mellan prim-sek
hittade en tråd här på forumet om detta men min modell var ju naturligtvis inte med. St600 -07
ST-600 ( 2007 ) Variator linjering... ?
Re: ST-600 ( 2007 ) Variator linjering... ?
ST 600 är inte speciellt känslig, vad du kan behöva justera för att få bästa effekt ut på mattan i alla situationer är det inbördes förhållandet/avståndet mellan primär och sekundär för att remdeflektionen ska vara optimal.
Remmen bör vara såpass sträckt (kunne tryckas ned mittemellan variatorerna med tummern ca 30-40 mm) att varmkörd maskin nästintill vill smyga iväg när den står på tomgång.
Har du för mycket slack klättrar remmen för tidigt i primären förhållande till fart och du tappat kraften i starten
Kontroll:
1. Varmkör maskinen ett par km så både rem och matta är uppmjukade
2. Hissa upp så mattan hänger fri, maskinen på tomgång och 2:an i
3. Är avståndet korrekt ska mattan som hänger fri nu tugga sig framåt lite och gå att stoppa med att bara ta tag i sekundären med handen.
Behöver du justera avståndet större eller mindre så gör man det genom att "tilta" växellådan framåt eller bakåt.
-Lossa bromsoket samt bromsskivan.
-Lossa de 4 bultarna som håller växellådan (bara lossa och absolut inte ta bort bultarna då det finns shims som kan ramla bort.
justera och dra fast
Kontrollera enligt pkt 2 o 3 ovan.
Dra fast allt och kör
Remmen bör vara såpass sträckt (kunne tryckas ned mittemellan variatorerna med tummern ca 30-40 mm) att varmkörd maskin nästintill vill smyga iväg när den står på tomgång.
Har du för mycket slack klättrar remmen för tidigt i primären förhållande till fart och du tappat kraften i starten
Kontroll:
1. Varmkör maskinen ett par km så både rem och matta är uppmjukade
2. Hissa upp så mattan hänger fri, maskinen på tomgång och 2:an i
3. Är avståndet korrekt ska mattan som hänger fri nu tugga sig framåt lite och gå att stoppa med att bara ta tag i sekundären med handen.
Behöver du justera avståndet större eller mindre så gör man det genom att "tilta" växellådan framåt eller bakåt.
-Lossa bromsoket samt bromsskivan.
-Lossa de 4 bultarna som håller växellådan (bara lossa och absolut inte ta bort bultarna då det finns shims som kan ramla bort.
justera och dra fast
Kontrollera enligt pkt 2 o 3 ovan.
Dra fast allt och kör
Re: ST-600 ( 2007 ) Variator linjering... ?
nyss varit ute å provkört. hade nu på den gamla remmen som gått 400mil. och upplevde maskinen tröttare på 2:an än innan.. glömde ju mäta avståndet mellan prim-sek. men motorn sitter väl till 90% rätt. ska montera nya remmen imorron..köra nån mil sen kolla enligt de du skrev! Tackar för infon!