har problem med en -96:ans 5900.
1:ans växel hoppar ur då å då, hänt för mig vid "hög" belastning...sladd dragning.
kan det gå justera på något sätt??
GLX-5900 ( 1996 ) 1:ans växel hoppar ur vid belastning... ?
Re: 1:an vxl hoppar ur
Sker det alltid eller t ex bara när det är rejält kallt?
Har den gått snällt/måttligt borde inte växellådan vara utsliten men det kan du snabbt se genom att lyfta på locket och se hur kugghjulen ser ut eller göra en kontroll visuellt och med känseln på oljan om du byter.
En orsak till att maskiner som t ex går i långsam körning typ ledsladdning kan få tidigare bekymmer med växellådan än nödvändigt är att oljan inte orkar skölja över alla delar som behövs utan övre delen av lådan blir utan, framförallt när det är riktigt kallt, har man dessutom en mineralolja (senast bytt 2002....) i lådan så blir det än mindre smörjning.
Rekommenderar att köra på syntetolja samt om det är mycket långsmkörning under belastning fylla mer än rekommendationen, 15-20% mer går utmärkt och ger större möjlighet att allt smörjs
Har den gått snällt/måttligt borde inte växellådan vara utsliten men det kan du snabbt se genom att lyfta på locket och se hur kugghjulen ser ut eller göra en kontroll visuellt och med känseln på oljan om du byter.
En orsak till att maskiner som t ex går i långsam körning typ ledsladdning kan få tidigare bekymmer med växellådan än nödvändigt är att oljan inte orkar skölja över alla delar som behövs utan övre delen av lådan blir utan, framförallt när det är riktigt kallt, har man dessutom en mineralolja (senast bytt 2002....) i lådan så blir det än mindre smörjning.
Rekommenderar att köra på syntetolja samt om det är mycket långsmkörning under belastning fylla mer än rekommendationen, 15-20% mer går utmärkt och ger större möjlighet att allt smörjs
Re: 1:an vxl hoppar ur
har hänt nu vid 3 tillfällen, sladdrundor. inte värst kallt, inte kallare än -20 iallafall..har inte alla uppgifter än. ska checka av med dom andra förarna.
snacka just med svärfar å sas samma sak, har haft en likadan, skoter är på väg hit nu, så ska lyfta på locket å kolla.
kolla oljenivån sen byta till olja till syntet.
Tack för de snabba svaret!
snacka just med svärfar å sas samma sak, har haft en likadan, skoter är på väg hit nu, så ska lyfta på locket å kolla.
kolla oljenivån sen byta till olja till syntet.
Tack för de snabba svaret!
Re: 1:an vxl hoppar ur
tyckte det såg bra ut under locket, oljenivån va 2-3cm över sträcket. justerade lite på vxl-föraren, så den blev lite längre, den hamnade mittemellan, den tryckte på litegrann tidigare på 1:an vxl. får prova och se.
Re: GLX-5900 ( 1996 ) 1:ans växel hoppar ur vid belastning... ?
Fortfarande samma problem...vad tror ni??...repsats?..låda från skroten? känns som det kan dra iväg en slant...:/
Re: GLX-5900 ( 1996 ) 1:ans växel hoppar ur vid belastning... ?
Någonting är säkert slitet och behöver säkert bytas i växellådan men för att veta vad så är det nog bara att plocka lös lådan och ta isär den för att hitta orsaken.ST600 skrev:Fortfarande samma problem...vad tror ni??...repsats?..låda från skroten? känns som det kan dra iväg en slant...:/
Från början hade t ex dessa lådor enbart vanliga kullager vilka inte tålde större ihållande påfrestningar som t ex framför sladden, efterhand uppgraderas de med "thrust roller" lager (in på 2000 talet) som tål större belastning.
HAr dessutom växeln hoppat ur vid ett antal tillfällen är nog något drev lite skavt, dock är det inte säkert att det behöver bytas utan det kan räcka med att se till att axlar/lager är 100%.
En låda från skroten kan vara ett alternativ OM det går att hitta till vettigt pris OCH det med säkerhet går att definiera den som fullt funktionsduglig. Det kan dock kräva en demontering och kontroll av lager, packboxar och drev för att vara säker.
Repsats är rätt alternativ om du med säkerhet kan diagnosticera felet till innehållet i repsatsen, det var väl mellandreven som gick på dessa förr i tiden och det togs fram en repsats för det med ett par lager och drev+axel.
Vad jag vet generellt är att det börjar vara svårt att hitta reservdelar till de äldre 59 , skoterklubbar härikring byter efterhand gamla 59 trottjänare av den orsaken.
Dessutom kan det börja dra iväg rejält med kostnader om man går och handlar originaldelar över disk vilket ju måste vägas mot ålder och skick på maskinen och givetvis hur länge den ska vara kvar i tjänst.
___________________________________________________
Det jag skulle göra vore att riva lådan och visuellt kontrollera samtliga lager , axlar och drev för att hitta de komponenter som behöver bytas (med noggrann dokumentation med digifoto och uppläggning av delar).
Finns det någon serviceminded ÅF i närheten kanske du t o m kan låna eller titta i en verkstadshandbok,
Sedan är det bara lista delar som går att köpa hos en ÅF (drev o axlar) och de som går att hitta som standardvara som t ex lager, packboxar och o-ringar vilket gör att slutsumman (exkl arbete) blir hanterbar för en äldre maskin, dock lär det nog ändå hamna på ett par tusen då det kan vara värt att byta några lager för säkerhetsskull när lådan ändå är delad.
Standardlager typ SKF går att hitta till bra priser, särskild om du kan hitta en firma/person med rätta rabatter/kontakter och likadant är det med packboxar och o-ringar om man har en lista med rätta dimensioner.
Vanliga SKF lagerdimensioner i lådorna är (RS=Rubber Seal)
SKF 6303-2RS1 > 17 mm*47 mm*14 mm
SKF 6304-2RS1 > 20 mm*52 mm*15 mm
SKF 6305-2RS1 > 25 mm*62 mm*17 mm
SKF 6308-2RS1 > 40 mm*68 mm*15mm
Re: GLX-5900 ( 1996 ) 1:ans växel hoppar ur vid belastning... ?
