Då kör vi... Upp på slaktbänken igen!
Hade trots fotstegsmoddarna jag gjort, fortfarande problem med massiv isbildning på fotstegen. Bestämde mig för att tillverka Skinz-liknande fotsteg ganska snabbt, vilket är på gång nu.
Tyvärr har ju snart alla i hela världen hunnit göra sådana fotsteg nu, så jag får väl hitta på nåt utseende som sticker ut på nåt sätt, så blir man förhoppningsvis ensam om dom ett tag.

För övrigt blir det dubbla Jaws-pipor med egentillverkade ljuddämpare, dom som följde med är löjligt högljudda...

Ny tank + plasten mellan tank/huv. Ny egentillverkad dyna, Boss look-a-like.
Sen lite småfix, ska lämna bort bakre boggiedämparn på renovering imorgon, den frös ihop i nerfjädrat läge förra veckan.

Sista bilderna på hur hon såg ut...



Nu har kapen varit framme igen...


Här kommer en förhandstitt på ungefär hur dom kommer att se ut. Syrafast rostfritt, lätta och mycket starka rör, med borstad yta. Det sticker väl ut lite?


Dom långa rören jag hade var för korta, så jag fick skarva dom, här är en skarv...

Piporna inpassade, behövde bara vinkla om den ena för att dom skulle passa! Ska fixa fästen/stöd till dom, nu hänger dom bara löst.

Sprickan i styrstången

Ska åka och bocka dom långa rören till fotstegen imorgon, sen fortsätter svetsandet.
------------------------------------
Update 23/2
Har bockat rören och börjat passa in dom. Blir en jäkla massa kapande, slipande och svetsande i helgen, känns det som...

---------------------------------------
Update 5/3
Ena sidan börjar närma sig. Dock bara punktad ihop än så länge, och saknas 2 pinn längst fram i fotholken. Men det tar sig!
Måste bara säga att det är ett förb#¤¤%&/(!*ade slipande och joxande innan bitarna ville passa ihop. Man kommer nog dö av rostfri dammlunga eller nåt liknande... Dessutom gick kranen på gasflaskan av (!!) då jag skulle stänga gasen nyss. Konstigt!! Imorgon blir det uppehåll i garaget, men på onsdag ska andra sidan slipas till och punktas ihop, om jag bara får mig en ny gasflaska...
Bilder, såklart:

------------------------------------
Update 6/3
Det blev en sväng i garaget ikväll också. Har kapat bort orginalfotsteget och förberett andra sidan för dom nya. Dom ska göras imorgon.
Sen kapade jag bort dom gamla tankfästena och började passa in tanken. Och jag är lite lur på att jag stött på patrull nu...? Om jag sätter dit tankplasten (konsolen?) och lägger igen huven så att det passar ihop, så får jag en glepa mellan tanken och tankplasten på ca 4 cm. Så det verkar som att bågen på chassiet, framför tanken, måste flyttas fram lite? Nån som har gjort denna modd på en GLS förut, och har nåt tips??
Ska tillägga att varken huv eller tankplasten är ordentligt fastsatta, så jag kanske lurade mig själv, men jag tyckte att jag hade prylarna på någorlunda rätt plats...
En annan sak som jag inte klurat ut nån lösning på är placeringen på startsnöret/handtaget. Typ 4 cm innanför placeringen på SportXR-plasten sitter min kylvätskebehållare samt hydraulbromsen... Måste fixa ett par lagrade linhjul eller nåt. Det löser sig nog.
Slänger in några bilder.
Observera att dynan inte ska användas i sin nuvarande form!

Här vill det inte passa ihop så bra


----------------------------------
Update 7/3
Andra sidan ihoppunktad.
Nu återstår några timmars TIG'ande. Inte kul...

Ska försöka hinna göra det innan helgen om ryggen tillåter det. Börjar känna mig lite krokig...

-----------------------------
Update 8/3
Nu är jag ännu krokigare i ryggen. För nu har jag suttit vid svetsen flera timmar!

Har betat av den värsta skiten från svetsarna, kvarstår några timmars polering... Och riktning, dom blev som bananer till formen av värmen.
Betning pågår

Färdigbetad

På plats

Nu blir det uppehåll över helgen pga skoterresa!
----------------------------
Update 13/3
Har gjort färdigt och borstat fotstegen nu, ska monteras och skruvdubbas imorgon.

----------------------------
Update 22/3
Nu ere klart!
Har monterat fotstegen färdigt under veckan och skruvdubbat dom nu ikväll.
Fick tillbaks den renoverade boggiedämparen idag, och har monterat den. Fick svarva 2 nya bussningar till den också...
Igår gjorde jag fästen/upphängningar till piporna, och har monterat dom färdigt ikväll. Har fixat nipplar till avgastempgivarna, och svetsat fast dom på piporna, samt monterat givarna. Fick byta ut ljudisoleringen under huven mot tunnare isolering med värmereflektionsfolie, samt tejpa vissa utsatta områden i buk och huv med värmereflekterande tejp. Inte gott om plats för dubbla pipor, kan jag lova!!!
Monterade även tillbax GLS-tanken och dynan igår, då jag inte hann modifiera bågen och styrstångsfästet.
Så imorgon lastar vi upp och åker till stugan, nu blir det körning! Men man undrar ju vad i h-e som händer med snön, den kommer ju vara borta innan påsk om det fortsätter såhär...





-------------------------