Racing-440 ( 1999 ) TRA problem med lös centrumbult... ?

Allt som G-Type chassiet. (1997-2000)
Användarens profilbild
jerker67
LynxTalk Member
Inlägg: 64
Blev medlem: 11 december 2011, 00:38
Skoter: Lynx racing 440 -99. motor-enligt botten del 453..
Ort: Bollnäs

Racing-440 ( 1999 ) TRA problem med lös centrumbult... ?

Inlägg av jerker67 »

Jag lämnade in min TRA på totalrenovering.
Sedan när den skulle ihop monteras var jag på plats,
dom hittade inget mothållsverktyg när den skulle dras åt i centrumbulten.. utan tre nävar fick agera morhåll.. den skall ju dras i 90 sedan 95 Nm. glad i hågen har jag kört närmare 10 mil så small det med eller mindre till.. armarna hade kilat sig mellan halvorna i utslaget läge...
Bulten hade gängat upp sig :slå: blev att ringa efter transporthjälp..

glidklackarna med o ringar har flygit sin kos..
variatorn monterades inte enligt de balanslinjer jag angett..
kan dom ha fått rätt moment ...
bulten inte rak längre..

är gänglåsning att föredra vid montering??

vad anser pöbeln....
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Variatorfråga centrumbult

Inlägg av RannerKing »

Dom har inte fått rätt moment och antagligen inte efterdragit.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
jerker67
LynxTalk Member
Inlägg: 64
Blev medlem: 11 december 2011, 00:38
Skoter: Lynx racing 440 -99. motor-enligt botten del 453..
Ort: Bollnäs

Re: Variatorfråga centrumbult

Inlägg av jerker67 »

nej dom har ej efterdragit jag var på plats.. säker för lite moment med bara spärrskaft och händer..

kl var några minuter före stängningsdax i tilllägg
Användarens profilbild
Meanis
LynxTalk Member
Inlägg: 315
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:22
Skoter: RMK "Scandibeast" -15

Re: Variatorfråga centrumbult

Inlägg av Meanis »

Varför körde du om du visste att dom inte dragit rätt??
Behövs inge gänglåsning så länge du drar med rätt moment.
Användarens profilbild
jerker67
LynxTalk Member
Inlägg: 64
Blev medlem: 11 december 2011, 00:38
Skoter: Lynx racing 440 -99. motor-enligt botten del 453..
Ort: Bollnäs

Inlägg av jerker67 »

Meanis skrev:Varför körde du om du visste att dom inte dragit rätt??
Behövs inge gänglåsning så länge du drar med rätt moment.

för att allt har jag tagit reda på sedan variatorn lossnat... helt nollad vad det gäller ämnet..

det var fredag kväll och planerad körning på lördagen.. om balansering läste jag hör på forumet före.
och upptäckte att han inte gått på linjerna jag markerat upp före... sedan jag gått igenom efter den lossnat..

trodde att en aukoriserad verkstad gör RÄTT.
Användarens profilbild
Meanis
LynxTalk Member
Inlägg: 315
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:22
Skoter: RMK "Scandibeast" -15

Inlägg av Meanis »

jerker67 skrev:
Meanis skrev:Varför körde du om du visste att dom inte dragit rätt??
Behövs inge gänglåsning så länge du drar med rätt moment.
för att allt har jag tagit reda på sedan variatorn lossnat... helt nollad vad det gäller ämnet..

det var fredag kväll och planerad körning på lördagen.. om balansering läste jag hör på forumet före.
och upptäckte att han inte gått på linjerna jag markerat upp före... sedan jag gått igenom efter den lossnat..

trodde att en aukoriserad verkstad gör RÄTT.
Aha, ok då förstår jag.
Jag hade då krävt att dom står för allt och gör om och gör rätt,
annars kan du ju hota med att hänga ut dom på alla skoterforum,
då lär ju kundströmmen minska.
Man kan ju inte godkänna sånt slarv. :bad:
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2327
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

jerker67 skrev:Jag upptäckte efter TRA'n lossnat att verkstaden inte gått efter de markeringar/balanslinjer
jag markerat upp före variator renoveringen.
TRA centrum bulten MÅSTE ALLTID efterdras annars så lossnar den ----> Klassiskt fel ! :cussing:

Ett bra sätt för att låsa bulten om man vill är att använda sk. "Nord-Lock" bricka på centrum bulten,
EJ Loctite eller liknande.

TRA'n har redan ifrån fabrik markeringar som skall linjera mot varandra vid ihop sättning...
så jag fattar inte riktigt :think: hur du menar att DU själv har gjort diverse markeringar.

Självklart skall dock en verkstad veta detta med efterdragning samt lika självklart
använda momentnyckel vid montering på skotern.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Racing-440 ( 1999 ) TRA problem med lös centrumbult... ?

Inlägg av RannerKing »

Nordlock behövs inte användas om man drar med rätt moment.

Måste man prompt ha låsbricka kan man använda sig av en fjäderbricka.
Men använder man rätt moment samt efterdrar bulten så behövs inget annat än en rundbricka.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
jerker67
LynxTalk Member
Inlägg: 64
Blev medlem: 11 december 2011, 00:38
Skoter: Lynx racing 440 -99. motor-enligt botten del 453..
Ort: Bollnäs

Re: Racing-440 ( 1999 ) TRA problem med lös centrumbult... ?

Inlägg av jerker67 »

De har tagit på sig att återmontera variatorn men frågan är om bulten blev KROKIG
när den gängade upp sig (ca 3 cm) och det nöp ihop med armarna utsvängda mellan halvorna...
blev rätt rejält med bromsverkan... kan man säga...
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Racing-440 ( 1999 ) TRA problem med lös centrumbult... ?

Inlägg av RannerKing »

Ja, inte böjs bulten om allt monteras korrekt. Ny bult ska dom stå för.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar