TRA-III Variator setup när det går tungt... ?

Har du något tekniskt problem med skotern som inte platsar i någon utav chassiekategorierna? Här får du hjälp.
kappten nemo
LynxTalk Member
Inlägg: 117
Blev medlem: 23 februari 2011, 18:18
Skoter: Lynx Rave 600 SDI 08
Ort: Ullånger

Re: TRA-III Variator setup när det går tungt... ?

Inlägg av kappten nemo »

har viktat på 0,8g mer nu och det känns som att det faktiskt blev ännu bättre. den varvar fortfarande 8000 typ på hårt spår vilket jag tycker är lite märkligt då varvet borde bli lägre med mera vikter :think: så den borde ju ha över varvat tidigare.. ska nog även prova att vikta på max bara för att se vad som händer.
Har man inte kört fast så har man fegat!
kappten nemo
LynxTalk Member
Inlägg: 117
Blev medlem: 23 februari 2011, 18:18
Skoter: Lynx Rave 600 SDI 08
Ort: Ullånger

Re: TRA-III Variator setup när det går tungt... ?

Inlägg av kappten nemo »

det som känns mäst skumt är att när jag viktar på 1,8g extra så har den fortfarande 8000rpm på mätaren när jag kör på hårt spår vilket jag tycker är jäkligt märkligt :think:
Har man inte kört fast så har man fegat!
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: TRA-III Variator setup när det går tungt... ?

Inlägg av Stoft »

1 gram motsvarar cirka 100rpm på mätaren.
Vad varvar den i lössnö med nuvarande tyngd på vikterna?
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
SimJoh
LynxTalk Member
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 november 2011, 22:25
Skoter: Lynx RE 800 -14

Re: TRA-III Variator setup när det går tungt... ?

Inlägg av SimJoh »

Att få en skoter att gå perfekt i lössnö och på led med samma setup är nästan omöjligt. Monterade ett Cudney kitt på en summit och drog ut och testa, fick hålla stumt i 10 sek för att komma över 60km/h på led, men den varvade exakt rätt, och gjorde det när även man körde brant uppförs i lössnö oxå. man får alltså i stort sett välja vad skoter ska vara optimerad för. Backshiften i sek är iaf. ganska viktig, hårdare fjäder så växlar den ner lättare och du hittar varven bättre . Men överlag klarar du dig med att bara klicka om när du ska ut i lössnön så ska du vara ganska nöjd. Quick klickers kan ju vara nått, så slipper man skruva.
Lundmark
LynxTalk Member
Inlägg: 16
Blev medlem: 22 januari 2012, 11:43
Skoter: Lynx RC 440/800HO

Re: TRA-III Variator setup när det går tungt... ?

Inlägg av Lundmark »

Vad gör det för skillnad om man ändrar läget på ramperna?
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: TRA-III Variator setup när det går tungt... ?

Inlägg av RannerKing »

Du ändrar toppvarvet. Där ställer du in skruven så att toppvarvet hamnar där toppeffekten ligger.

Ändra upp för att höja och ner för att sänka men sträva efter att ha den på 3:an.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar