TRA-III Variator setup när det går tungt... ?
-
- LynxTalk Member
- Skoter: Lynx Rave 600 SDI 08
Re: TRA-III Variator setup när det går tungt... ?
har viktat på 0,8g mer nu och det känns som att det faktiskt blev ännu bättre. den varvar fortfarande 8000 typ på hårt spår vilket jag tycker är lite märkligt då varvet borde bli lägre med mera vikter
så den borde ju ha över varvat tidigare.. ska nog även prova att vikta på max bara för att se vad som händer.

Har man inte kört fast så har man fegat!
-
- LynxTalk Member
- Skoter: Lynx Rave 600 SDI 08
det som känns mäst skumt är att när jag viktar på 1,8g extra så har den fortfarande 8000rpm på mätaren när jag kör på hårt spår vilket jag tycker är jäkligt märkligt 

Har man inte kört fast så har man fegat!
- Stoft
- Crew Member
- Skoter: Boondocker 3900 850 -18
- Kontakt:
1 gram motsvarar cirka 100rpm på mätaren.
Vad varvar den i lössnö med nuvarande tyngd på vikterna?
Vad varvar den i lössnö med nuvarande tyngd på vikterna?
Att få en skoter att gå perfekt i lössnö och på led med samma setup är nästan omöjligt. Monterade ett Cudney kitt på en summit och drog ut och testa, fick hålla stumt i 10 sek för att komma över 60km/h på led, men den varvade exakt rätt, och gjorde det när även man körde brant uppförs i lössnö oxå. man får alltså i stort sett välja vad skoter ska vara optimerad för. Backshiften i sek är iaf. ganska viktig, hårdare fjäder så växlar den ner lättare och du hittar varven bättre . Men överlag klarar du dig med att bara klicka om när du ska ut i lössnön så ska du vara ganska nöjd. Quick klickers kan ju vara nått, så slipper man skruva.
Vad gör det för skillnad om man ändrar läget på ramperna?
- RannerKing
- Crew Member
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Du ändrar toppvarvet. Där ställer du in skruven så att toppvarvet hamnar där toppeffekten ligger.
Ändra upp för att höja och ner för att sänka men sträva efter att ha den på 3:an.
Ändra upp för att höja och ner för att sänka men sträva efter att ha den på 3:an.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias