GLS-3600 ( 1990 ) Går på en cylinder efter belastning... ?
-
- LynxTalk Member
- Skoter: GLS3600LC -90, Commander LTD -13
GLS-3600 ( 1990 ) Går på en cylinder efter belastning... ?
Hej
Min gamla trotjänare sedan 93 har för första gången börjat strula.
Problemet började förra våren när jag drog en tung kälke sakta och det var ca: +5 i luften.
Plötsligt så dog den bara 100 meter från stugan och var omöjlig att få igång igen så det fick bli en promenad sista biten.
När den stått och svalnat så gick den igång igen och jag körde den till stugan.
Någon timma senare när jag skulle hem så var jag ut på sjön och gasade rejält för att se om den
funkade men inga problem, den spann som en katt.
På hemvägen så började den att gå på en cylinder och det märkliga var att när jag pumpade med primern så gick den på bägge cylindrarna, en sekund eller två.
Sträckan var dryga milen mil varav 10 km på en cylinder.
Efter att jag pratat med visa kompisar så var det flesta säker på att ett av tändstiften var dåligt.
Igår när jag grävde fram skotern för årets premiärtur till stugan hade jag nya stift till maskinen.
B8ES hade jag köpt och det som alltid suttit i maskinen var B8EV.
Jag har bytt till nya EV-stift för ca: 10 år sedan och jag satte nya hattar samtidigt.
Så detta var andra gången jag bytte stift sedan 1993.
Skotern startade bra och gick som den skulle och jag tog mig fram till stugan, fortfarande dryga milen dit.
När jag kom fram till sjön så fanns det inga spår och jag gasade full gas över halva sjön då jag insåg att det inte var mjukt eller fanns vatten så jag släppte ner till halvgas över resten.
Sjön är 1 km så det är inga längre sträckor att tala om.
Då började skotern att gå på en cylinder igen men inte så illa att den slocknade.
Primertricket fungerade igen och den tände på bägge cylindrarna.
När jag skulle börja spåra från stugan till vägen så gick den tidvis på en cylinder men jag fick den
att gå på bägge genom att pumpa på gasen men kände/hörde att den inte gick riktigt rent på bägge ändå.
Det hände också att, när jag fullgasade i lössnön när jag höll på att köra fast (det var mycket snö)
och hoppade av för att få upp skotern ovan snön, att den slocknade.
Det var dock bara att dra igång den igen.
När jag skulle hem igen så hade skotern stått i en halvtimme så den hade hunnit svalna och gick perfekt igen.
Halvvägs hem så började problemet igen.
När jag kört 80 - 90 km/h över sjöar och myrar så ville den igen gå dåligt när jag körde långsammare genom skogspartier.
Det blev nästan lite spännande när jag skulle över den nästsista sjön där det i slutet av den blev väldigt tungt då det fanns vatten under snön och samtidigt började den gå på en cylinder, men jag kom över nätt och jämnt.
Temperaturen igår var mellan 0 och -2 så det var lite svalare än förra våren.
Kan det varit anledningen till att den gick något bättre ?
Motorn är orörd och i originalutförande, likaså förgasarna.
Det senaste fem åren har skotern bara gått 15 - 20 mil per år och har väl inte direkt fått någon service heller.
Min magkänsla säger att problemet är elektriskt och värmerelaterat.
Kan det vara tändspolen som blir för varm och inte orkar leverera gnista ?
Jag får dock inte ihop det med att den tänder på bägge när jag använder primern.
Om det är ett luft- eller bränsleproblem så borde det väl vara problem även vid kall motor.
Jag tänkte börja med att byta tändkablarna då dessa aldrig är bytta men jag tar tacksamt
emot tips och förklaringar för att få den gamla trotjänaren på bra humör igen.
Min gamla trotjänare sedan 93 har för första gången börjat strula.
Problemet började förra våren när jag drog en tung kälke sakta och det var ca: +5 i luften.
Plötsligt så dog den bara 100 meter från stugan och var omöjlig att få igång igen så det fick bli en promenad sista biten.
När den stått och svalnat så gick den igång igen och jag körde den till stugan.
Någon timma senare när jag skulle hem så var jag ut på sjön och gasade rejält för att se om den
funkade men inga problem, den spann som en katt.
På hemvägen så började den att gå på en cylinder och det märkliga var att när jag pumpade med primern så gick den på bägge cylindrarna, en sekund eller två.
Sträckan var dryga milen mil varav 10 km på en cylinder.
Efter att jag pratat med visa kompisar så var det flesta säker på att ett av tändstiften var dåligt.
Igår när jag grävde fram skotern för årets premiärtur till stugan hade jag nya stift till maskinen.
B8ES hade jag köpt och det som alltid suttit i maskinen var B8EV.
Jag har bytt till nya EV-stift för ca: 10 år sedan och jag satte nya hattar samtidigt.
Så detta var andra gången jag bytte stift sedan 1993.
Skotern startade bra och gick som den skulle och jag tog mig fram till stugan, fortfarande dryga milen dit.
När jag kom fram till sjön så fanns det inga spår och jag gasade full gas över halva sjön då jag insåg att det inte var mjukt eller fanns vatten så jag släppte ner till halvgas över resten.
Sjön är 1 km så det är inga längre sträckor att tala om.
Då började skotern att gå på en cylinder igen men inte så illa att den slocknade.
Primertricket fungerade igen och den tände på bägge cylindrarna.
När jag skulle börja spåra från stugan till vägen så gick den tidvis på en cylinder men jag fick den
att gå på bägge genom att pumpa på gasen men kände/hörde att den inte gick riktigt rent på bägge ändå.
Det hände också att, när jag fullgasade i lössnön när jag höll på att köra fast (det var mycket snö)
och hoppade av för att få upp skotern ovan snön, att den slocknade.
Det var dock bara att dra igång den igen.
När jag skulle hem igen så hade skotern stått i en halvtimme så den hade hunnit svalna och gick perfekt igen.
Halvvägs hem så började problemet igen.
När jag kört 80 - 90 km/h över sjöar och myrar så ville den igen gå dåligt när jag körde långsammare genom skogspartier.
Det blev nästan lite spännande när jag skulle över den nästsista sjön där det i slutet av den blev väldigt tungt då det fanns vatten under snön och samtidigt började den gå på en cylinder, men jag kom över nätt och jämnt.
Temperaturen igår var mellan 0 och -2 så det var lite svalare än förra våren.
Kan det varit anledningen till att den gick något bättre ?
Motorn är orörd och i originalutförande, likaså förgasarna.
Det senaste fem åren har skotern bara gått 15 - 20 mil per år och har väl inte direkt fått någon service heller.
Min magkänsla säger att problemet är elektriskt och värmerelaterat.
Kan det vara tändspolen som blir för varm och inte orkar leverera gnista ?
Jag får dock inte ihop det med att den tänder på bägge när jag använder primern.
Om det är ett luft- eller bränsleproblem så borde det väl vara problem även vid kall motor.
Jag tänkte börja med att byta tändkablarna då dessa aldrig är bytta men jag tar tacksamt
emot tips och förklaringar för att få den gamla trotjänaren på bra humör igen.
- pullingteeth
- LynxTalk Member
- Skoter: Rave 800 -08
Re: GLS-3600 ( 1990 ) Går på en cylinder efter belastning...
Hmm... Ditt problem verkar kusligt likt mitt som jag nyss beskrivit i "cobra delen". Min går också fint en stund för att efter en liten stund och gärna efter nån fullgasrepa gå på en cylinder och vara väldigt nära att dö. min gå också att hålla vid liv genom att prima. Jag misstänker bränslepumpen tills vidare. Jag kommer att följa din tråd i hopp om tips.
Lycka till!
Lycka till!
-
- LynxTalk Member
Hmm, intressant. Jag utesluter inte att mitt problem är bränlerelaterat men jag har aldrig haft problem med vakum i tanken eller liknande, Jag kunde ju köra en dryg halvtimme innan en kort fullgasning triggade problemet, därav min misstanke att det är värme som orsakar det. Men visst, att primern hjälper kan ju tyda å bränsletillförseln men varför kommer det då inte på en gång?
- pullingteeth
- LynxTalk Member
Ja, varför kommer det inte på en gång? Det kanske är så att pumpen inte är heltväck utan bara halvt och vid fullgas så orkar den inte pumpa? Någon elektriker är jag inte men känns det inte långsökt att värmen skulle stiga så väldigt mycket i spolen vid en fullgasrepa, motorn var ju redan varm liksom? På moppen hade man ju ibland problem med kondingen som gav upp när motorn blev varm. Men då rörde det sig om att om motorn var kall så gick den på tomgång i 30sek och sen dog. Vi får forska vidare helt enkelt. Hoppas nån sitter inne med några heta tips.
-
- LynxTalk Member
Jag har ju haft problem vid låga varvtal också men jag utesluter inget. Jag tänkte att det är värmen från avgassystemet som värmer upp elektroniken. Mer gas - mer värme?
- pullingteeth
- LynxTalk Member
Jag utesluter inget heller. Det kan mycket väl vara ett tändningsfel och det var där jag började felsöka på min med tändhattar osv. Vi behöver inte heller ha samma fel. Kanske är det din soppapump och min tändplatta som farit
Bara eliten kommer hem från krogen så dom kan överösa oss med sin vishet så ska det nog lösa sig.

Bara eliten kommer hem från krogen så dom kan överösa oss med sin vishet så ska det nog lösa sig.
-
- LynxTalk Member
- Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Det faktum att den "orkar igång" då du primar talar väldigt starkt mot tändproblem. En fetare bränsleblandning borde bara bli svårare att tända vid varm motor.
Jag föreslår att du tar lös förgasarna och tar isär dom och rengör grundligt. Då du kör så lite som du beskriver samlas det gärna kondensvatten både i tank, pump och flottörkoppar. Märk upp vilken som sitter på höger och vänster sida noggrannt, då dom är olika bestyckade.
Ta isär varje förgasare i molekyler, och rengör allt noggrannt. Lägg gärna delarna i tex lacknafta eller diesel ett tag, sen borstar du dom med tandborste och blåser rent med tryckluft eller Bräkleen.
Bränslepumpen är också en sak som samlar smuts och vatten. Dom är svåra att få isär med tätningarna i behåll, men om man är försiktig brukar det gå bra. Repsats men nya membran osv är inte dyr hos din handlare.
På det sätt du beskriver felet, så finns risk att den går snålt, vilket är livsfarligt för en motor. Jag rekommenderar STARKT att du gör ett kompressionsprov på den, så kan du utesluta att nån kolv tagit skada.
Baserat på min snålgångsteori, så är det MYCKET VIKTIGT att du utesluter att det finns sprickor i insugsgummin, då du har lös förgasarna, så tar du lös gummina också, och kollar dom noggrannt, så att dom inte är spruckna. Böj, slit, dra i dom. Får inte vara spruckna.
Lycka till så länge.
Jag föreslår att du tar lös förgasarna och tar isär dom och rengör grundligt. Då du kör så lite som du beskriver samlas det gärna kondensvatten både i tank, pump och flottörkoppar. Märk upp vilken som sitter på höger och vänster sida noggrannt, då dom är olika bestyckade.
Ta isär varje förgasare i molekyler, och rengör allt noggrannt. Lägg gärna delarna i tex lacknafta eller diesel ett tag, sen borstar du dom med tandborste och blåser rent med tryckluft eller Bräkleen.
Bränslepumpen är också en sak som samlar smuts och vatten. Dom är svåra att få isär med tätningarna i behåll, men om man är försiktig brukar det gå bra. Repsats men nya membran osv är inte dyr hos din handlare.
På det sätt du beskriver felet, så finns risk att den går snålt, vilket är livsfarligt för en motor. Jag rekommenderar STARKT att du gör ett kompressionsprov på den, så kan du utesluta att nån kolv tagit skada.
Baserat på min snålgångsteori, så är det MYCKET VIKTIGT att du utesluter att det finns sprickor i insugsgummin, då du har lös förgasarna, så tar du lös gummina också, och kollar dom noggrannt, så att dom inte är spruckna. Böj, slit, dra i dom. Får inte vara spruckna.
Lycka till så länge.
Senast redigerad av bcool den 6 mars 2011, 14:00, redigerad totalt 1 gånger.
-
- LynxTalk Member
Tack för tipsen.
Insugssgummina har jag bytt ett par gånger då dessa vill spricka men det var ju några år sedan sist. Förgasarna har aldrig varit isärplockade så ja, det är kanske dags. Jag kan inte påstå att den konserverats inför sommaren heller så det kan nog finnas avlagringar, vatten och smuts där. Kanske ett nytt bränslefilter vore på sin plats också.
Men hur förklarar man att problemet inte är permanent utan uppstår efter en tids körning?
Insugssgummina har jag bytt ett par gånger då dessa vill spricka men det var ju några år sedan sist. Förgasarna har aldrig varit isärplockade så ja, det är kanske dags. Jag kan inte påstå att den konserverats inför sommaren heller så det kan nog finnas avlagringar, vatten och smuts där. Kanske ett nytt bränslefilter vore på sin plats också.
Men hur förklarar man att problemet inte är permanent utan uppstår efter en tids körning?
- pullingteeth
- LynxTalk Member
Ett tips kan ju vara att kolla bränslepickupen i tanken. När jag tog upp min igår så hade änden på slangen vittrat sönder och silen var borta(förhoppningsvis finns den kvar nånstans i tanken). I stället för silen satt det massor med skräp där.
- pullingteeth
- LynxTalk Member
Hur går det för dig?