Har en Lynx RE-440 ( 2007 ) som skar nyligt !!
Det sitter tydligen 14,8:s förbränningsrum i toppen.
Min fråga är går dessa förbrännigsrum att köra på med vanlig 98 oktan soppa ?
eller måste man köra på racesoppa eller låta nån kunnig svarva ur lite på dem ?
RE-440 ( 2007 ) Vilka förbränningsrum... ?
RE-440 ( 2007 ) Vilka förbränningsrum... ?
Senast redigerad av ee01mlm den 1 mars 2011, 18:36, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Lösa förbränningsrum 14,3
Jag tror den kommer spika, men jag är inte säkert. Beror ju på tänding också.
Re: Lösa förbränningsrum 14,3
går det att justera tändningen på dessa maskiner. har du nån aning vem som kan plana eller svarva dessa
Re: Lösa förbränningsrum 14,8
Har aldrig skruvat i en rotax 440 faktiskt. Men vet att arctics racingmaskiner har en liten dosa du ställer tändningen på. Seriösare svarvningsfirmor borde kunna svarva dina förbränningsrum bara du har bra ritningar. Men de är rätt tajta toleranser skuller jag tro
- ENordstrom
- LynxTalk Member
- Skoter: IQ 440/600
Hmm, jag har en del skruvtimmar på rotax 440.
Även jag kollade upp förbränningsrummen och fick då veta att "14,8" är för 98 oktan.
För att kolla/justera tändningen så måste du koppla upp den mot datorn hos ÅF.
Detta till en kostnad av 550 kr, eller det är i alla fall vad E-son i Skellefteå tog.
Finns alltså ingen liten dosa som på t.ex. arctic.
Även jag kollade upp förbränningsrummen och fick då veta att "14,8" är för 98 oktan.
För att kolla/justera tändningen så måste du koppla upp den mot datorn hos ÅF.
Detta till en kostnad av 550 kr, eller det är i alla fall vad E-son i Skellefteå tog.
Finns alltså ingen liten dosa som på t.ex. arctic.
Är du helt säker på att 14,8 är anpassad för 98 oktan ?
De ja pratat tex tord sundström i boden säger att kör du med dessa förbrännningsrum måste du definitivt köra på shells v-power soppa samt gärna lite oktanboost för att vara på säkra sidan.
Att köra på 95 oktan som tidigare ägare verkar ha gjort med min är definitivt rena döden.
Kanske går bra om bara åker och puttrar omkring vilket sällan händer på en 440.
Har även pratat med andra trimgurus som säger att 13,5 förbränningsrum är nog mycket,
det kan räcka med dålig 98 oktan soppa så kackar motorn ihop.
Det är vad jag fått höra iallafall.
Så det blir att stoppa i 13:5 förbränningsrum samt köra på lite oktanboost då skall det va safe.
De ja pratat tex tord sundström i boden säger att kör du med dessa förbrännningsrum måste du definitivt köra på shells v-power soppa samt gärna lite oktanboost för att vara på säkra sidan.
Att köra på 95 oktan som tidigare ägare verkar ha gjort med min är definitivt rena döden.
Kanske går bra om bara åker och puttrar omkring vilket sällan händer på en 440.
Har även pratat med andra trimgurus som säger att 13,5 förbränningsrum är nog mycket,
det kan räcka med dålig 98 oktan soppa så kackar motorn ihop.
Det är vad jag fått höra iallafall.
Så det blir att stoppa i 13:5 förbränningsrum samt köra på lite oktanboost då skall det va safe.
- victorrr
- LynxTalk Member
- Skoter: Rave 600 -10
Re: RE-440 ( 2007 ) Vilka förbränningsrum... ?
Vad sitter det orginal?
Är själv osäker ..

Är själv osäker ..
Train hard, win easy.
-
- LynxTalk Member
- Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Re: RE-440 ( 2007 ) Vilka förbränningsrum... ?
Kompressionsförhållandet berättar aldrig hela sanningen ang spikkänslighet. Squishspalt och squishbredd, och förbränningsrummens utformnad överhuvudtaget har stor betydelse.
Men som regel är det farligt med högre kompförhåll än 13,5-13,8 med 98 oktan. Jag hade inte kört med dessa på macksoppa, då den är för ojämn i kvalla.
12,5 anses vara gränsen för 95 oktan med modern utformning på förbränningsrum.
Men som regel är det farligt med högre kompförhåll än 13,5-13,8 med 98 oktan. Jag hade inte kört med dessa på macksoppa, då den är för ojämn i kvalla.
12,5 anses vara gränsen för 95 oktan med modern utformning på förbränningsrum.