Har du kollat stiftena så att du ej har läkage in mot cylindern ?
Jag har för bra erfarenhet av kylarvätska på kolv denna vinter,
slutar i "härdsmälta".
Om jag ska vara helt ärlig, så köper jag inte den förklaringen.
Hålet ser ovalt ut högst upp, men det ser bra ut i nedre kragen.
Och kylarlocket tätar mot nedre kragen.
Svetsa på en nippel på kylarlocket, kostar "ingenting",
och trycksätt systemet innan du slösar 2 dagars soppa på en ny behållare.
Då vet du med säkerhet vad du behöver.
Den läcker inte ur "skvallerhålet"
Tar inte in vatten i motorn (Luktar eller ryker varken sött/vitt. Stiften oboybruna)
Så fort det blir tryck i systemet sprutar det kylarvatten i hela motorutrymmet så det till och med kommer ut genom vänstra sidokåpan (från föraren sett).
Kylarvätskebehållaren blir blöt när man kör.
Det skiljer cirka 3 mm åt det håll halsen är som störst och när man har varit ute och kört så är halsen alldeles mjuk. Detta är tydligen ett vanligt problem även i där på andra sidan och det finns tusentals med trådar om dåliga expansionskärl som blir missformade av värme.
Jag ska trycksätta kärlet när jag har plockat av det så jag får väl se då. Håller det tätt är det väl bara att lämna tillbaka det nya och försöka hitta någon som vill trycksätta hela skiten..
bcool du hade nog rätt. Det är troligen inte kärlet som läcker/sprutar.
Toppen satt nämligen bra nog lös! Bulten som sitter under slangen från termostaten till kärlet kunde jag gänga tre varv med endast fingrarna och därifrån har det sprutat bakåt mot bensintanken.
De andra bultarna satt i alla fall så pass att man var tvungen att använda momentnyckeln..