Behöver tips och råd angående byte av ramper i variatorn då mina börjat bli slitna enligt serviceverkstaden.
Behövs några specialverktyg och i så fall vilken/vilka?
Något viktigt man bör tänka på?
Något annat man bör byta ut samtidigt?
Bör man satsa på andra ramper än BRP Original Ramp 617?
Tack på förhand,
Adventure GT-1200 ( 2011 ) Slitna ramper i variator... ?
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2327
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Adventure GT-1200 ( 2011 ) - Byta ut slitna ramper i variator
dansip skrev:Behöver tips och råd angående byte av ramper i variatorn då mina börjat bli slitna enligt serviceverkstaden.

Ramperna brukar inte slitas ! ( Inte ens på maskiner som gått 1000 Mil )
Om TRA ramperna börjar bli slitna så brukar det oftast vara andra fel på variatorn
som i sin tur påverkar ramperna !!
Du har ju en i princip "ny" maskin vilket borde göra så att sånt här borde
täckas upp av Garanti / Good Will.
Förklara gärna mer vad Lynx verkstaden sagt.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 7 april 2011, 13:06
- Skoter: Lynx Adventure GT 1200 4-Tech 2011
Re: Adventure GT-1200 ( 2011 ) Slitna ramper i variator... ?
Tack för ditt svar.
Hade maskinen inne på den årliga servicen och blev meddelad när jag hämtade ut den att
ramperna i variatorn börjat bli slitna och snart behövs bytas ut.
Tycker själv det låter märkligt då maskinen endast gått 290 mil.
Ska kontakta verkstaden igen för att höra mig för lite bättre.
I övrigt så har jag fortfarande garanti kvar.
Är det en återförsäljare eller BRP man bör kontakta angående detta ?
Hade maskinen inne på den årliga servicen och blev meddelad när jag hämtade ut den att
ramperna i variatorn börjat bli slitna och snart behövs bytas ut.
Tycker själv det låter märkligt då maskinen endast gått 290 mil.
Ska kontakta verkstaden igen för att höra mig för lite bättre.
I övrigt så har jag fortfarande garanti kvar.
Är det en återförsäljare eller BRP man bör kontakta angående detta ?
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2327
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Adventure GT-1200 ( 2011 ) Slitna ramper i variator... ?
Du skall i första hand ställa garanti anspråk direkt till LYNX försäljaren alternativt LYNX verkstaden.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: Adventure GT-1200 ( 2011 ) Slitna ramper i variator... ?
Precis som 2Stroke sagt, iom att du har garanti så ska ÅF hantera detta och klart och tydligt delge dig vad de behöver göra och varför (dokumentation! ) och anser de att ramperna är slitna och ska bytas så borde de inte ha satt ihop grejorna .....dansip skrev:Tack för ditt svar.
Hade maskinen inne på den årliga servicen och blev meddelad när jag hämtade ut den att
ramperna i variatorn börjat bli slitna och snart behövs bytas ut.
Tycker själv det låter märkligt då maskinen endast gått 290 mil.
Ska kontakta verkstaden igen för att höra mig för lite bättre.
I övrigt så har jag fortfarande garanti kvar.
Är det en återförsäljare eller BRP man bör kontakta angående detta ?
Visst, 1200 4-tec är tuffa mot TRA variatorn men 300 mil borde grejorna hålla,
dessutom är min erfarenhet att ramperna är det sista som slits och behöver bytas i en TRA,
långt före så är det de 6 slitknapparna (slider shoes), o-ringarna, rullarna och bussningarna som slits.
Sköter man rengöring och service så brukar dessa slitdelar hålla 500 mil eller mer, ofta för försiktigare förare betydligt längre och tendenserna till slitage kan bl a detekteras av att variatorn börjar "ringa" mer eller mindre på lägre varv.
Lillebror Doo säljer ett clutch maintenence kit som är riktigt vettigt prissatt (hör upp Lynx och ta efter), dessutom är det just de slitdelar du ser på bilden man behöver byta först.
Utöver delarna så behöver du - 1 "Clutch Puller Bolt" för 1200an
- 1 "fasthållare" för TRAn
- 3 st TRA Forks ex gör det själv i 1: inlägget här http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 2&start=10
Lite step by step modell Youtube för TRA och QRS mmär enklast att hitta hos DJ dvs Joe Imhoff http://www.ibackshift.com/article/self- ... lp-135.asp där man dessutom ser hur de olika verktygen används
Under "Support" vidare finns massor av info också för bl a TRA med spec och tolerans för bussningar mm
TIPS:
Finns det minsta öppning och du har en bra relation med ÅF så skulle jag ta tillfället att diskutera montering av den nya E-drive 2 primären till rejält reducerat pris,
Vettigt prisatt av Ski-Doo i NA (450-500 USD) men Sverigepriset har jag inte sett ännu,
lär vara högre i vanlig ordning.....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 7 april 2011, 13:06
- Skoter: Lynx Adventure GT 1200 4-Tech 2011
Re: Adventure GT-1200 ( 2011 ) Slitna ramper i variator... ?
Tack alla för matnyttig info. Ska kolla upp detta bättre med ÅF.