h3nkk4 - RE-800 136" ( 2009 ) Black & White edition...
Re: h3nkk4 - RE-800 136" ( 2009 ) Black & White edition...
Vilka kolvar borde man köra med ?
Själv har tänkt köra med Wiseco kolvar eller är det inte att rekomendera ?
Själv har tänkt köra med Wiseco kolvar eller är det inte att rekomendera ?
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: h3nkk4 - RE-800 136" ( 2009 ) Black & White edition...
Varför inte originalkolvar?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias

Re: h3nkk4 - RE-800 136" ( 2009 ) Black & White edition...
Dyra och håller de ?RannerKing skrev:Varför inte originalkolvar?

Re: h3nkk4 - RE-800 136" ( 2009 ) Black & White edition...
Wiseco lär skall vara bra, men mycket känsliga med att du måste varmköra före du gasar ur den.h3nkk4 skrev:Vilka kolvar borde man köra med ?
Själv har tänkt köra med Wiseco kolvar eller är det inte att rekomendera ?
Satte själv Wiseco i min skoter ifjol, den fick ett hårdare ljud i motorn (klingande) trots att alla spel är enl spec.
Den tystnar först när jag dragit en ordentlig fullgasrepa.
Re: h3nkk4 - RE-800 136" ( 2009 ) Black & White edition...
Jo det vet jag att de är känsliga,Baikal skrev:Wiseco lär skall vara bra, men mycket känsliga med att du måste varmköra före du gasar ur den.h3nkk4 skrev:Vilka kolvar borde man köra med ?
Själv har tänkt köra med Wiseco kolvar eller är det inte att rekomendera ?
Satte själv Wiseco i min skoter ifjol, den fick ett hårdare ljud i motorn (klingande) trots att alla spel är enl spec.
Den tystnar först när jag dragit en ordentlig fullgasrepa.
men har kört Wiseco i både 583 och 670X och där har det inte varit några problem.
SnoPro kolvar kör jag aldrig mera med,
körde först med det i 670X verkar ha fått ett måndags exemplar
hade kört 1,5timme rasade ena kolven syntes ingenting vad som skulle ha orsakat det.
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: h3nkk4 - RE-800 136" ( 2009 ) Black & White edition...
Beställ ifrån USA/Canada, mycket billigare.h3nkk4 skrev:Dyra och håller de ?RannerKing skrev:Varför inte originalkolvar?
Rotax orginal kolvar håller bra.
800 E-Tec ( 2011 ) hade problem med kolvarna, men dessa skall bytas på garanti.
De som finns i nuläget ska det inte vara några fel på.
Oavsett kolv ska man varmköra motorn innan man kör full gas,
Wiseco är tydligen något mer känslig när det kommer till varmkörning, men inget extremt.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias

Re: h3nkk4 - RE-800 136" ( 2009 ) Black & White edition...
Update
Fick tillbaka cylindern här förra veckan som fått ny nikasilbeläggning och hade en att mäta så att det stämde,
det som återstår att kontrollera är det tillräckligt med beläggning.
Boysenreedsen kom här för någon vecka sedan från Sled-Parts,
bra firma att ha och göras med när de skriver ner värdet på sakerna så man slipper undan tullen och bra mycket billigare än här i Finland.
Väntar ännu på vevaxeln, han som ska fixa den har fått massa förhinder.
Nästa vecka kommer dekalkittet så då får man föra den och tejpas av några som sysslar med det.
Förra lördagen var jag och några polare till skotermässan i Rovaniemi intressant var det ju
men hade kanske lite förstora förhoppningar att det skulle vara mera "moddade skotrar" ,
men nog var det ju fint att se nya modellerna i verklighet och ta på dem.
Blev ca 1300km den dagen med bil men kom ju inte hem tomhänt
köpte ett Elstart kit av för hyffsat billig peng och något klädesplagg.
Någon som har en slutburk att sälga eller vet om någon billig skicka PM isåfall.
Bjuder på stavfel och oläslig text men hoppas ni förstår.
Fick tillbaka cylindern här förra veckan som fått ny nikasilbeläggning och hade en att mäta så att det stämde,
det som återstår att kontrollera är det tillräckligt med beläggning.
Boysenreedsen kom här för någon vecka sedan från Sled-Parts,
bra firma att ha och göras med när de skriver ner värdet på sakerna så man slipper undan tullen och bra mycket billigare än här i Finland.
Väntar ännu på vevaxeln, han som ska fixa den har fått massa förhinder.
Nästa vecka kommer dekalkittet så då får man föra den och tejpas av några som sysslar med det.
Förra lördagen var jag och några polare till skotermässan i Rovaniemi intressant var det ju
men hade kanske lite förstora förhoppningar att det skulle vara mera "moddade skotrar" ,
men nog var det ju fint att se nya modellerna i verklighet och ta på dem.
Blev ca 1300km den dagen med bil men kom ju inte hem tomhänt
köpte ett Elstart kit av för hyffsat billig peng och något klädesplagg.
Någon som har en slutburk att sälga eller vet om någon billig skicka PM isåfall.
Bjuder på stavfel och oläslig text men hoppas ni förstår.

- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2327
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: h3nkk4 - RE-800 136" ( 2009 ) Black & White edition...
Personligen skulle jag välja Tyska "Wössner" kolvar.h3nkk4 skrev:Vilka kolvar borde man köra med ?
Länk: http://www.woessner-kolben.de/en/home.html
h3nkk4 skrev:

// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: h3nkk4 - RE-800 136" ( 2009 ) Black & White edition...
Hur mäter ni om det är tillräckligt med Nikasil-beläggning?
Bara jämförelse mellan borr och nikalsil med micrometer?
Skippa eftermarknadsburk och försök hitta en bra dämpad burk, eller kör med original.
Dyno-testa motorn med originalburk och sedan med eftermarknadsburk,
om du nu vill ha en sådan.
Personligen vill jag mer än gärna se en dyno på en sådan jämförelse...
All text är mer än väl läslig.
Mvh.
Bara jämförelse mellan borr och nikalsil med micrometer?
Skippa eftermarknadsburk och försök hitta en bra dämpad burk, eller kör med original.
Dyno-testa motorn med originalburk och sedan med eftermarknadsburk,
om du nu vill ha en sådan.
Personligen vill jag mer än gärna se en dyno på en sådan jämförelse...
All text är mer än väl läslig.
Mvh.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias

Re: h3nkk4 - RE-800 136" ( 2009 ) Black & White edition...
Projektet ser riktigt bra ut så långt..
Skulle personligen inte lacka boggiehjulen av två orsaker.
Färgen släpper fort pga all nötning och sen kan det vara snyggt att väga upp färgen med blanka/billet detaljer.
Sen har jag samma åsikt som "2stroke"...
Vill du ha riktigt bra kolvar så är "Wössner" ett säkert kort...
Har en SPI-burk på min maskin, skulle rekommendera att du försöker hitta en sån.
Du kan komma över en sån kring 1700:- på blocket om du är snabb.
Ingen kommer heller att reta sig på ljudet, låter bara lite högre men mycket mer "rätt"...

Skulle personligen inte lacka boggiehjulen av två orsaker.
Färgen släpper fort pga all nötning och sen kan det vara snyggt att väga upp färgen med blanka/billet detaljer.
Sen har jag samma åsikt som "2stroke"...
Vill du ha riktigt bra kolvar så är "Wössner" ett säkert kort...
Har en SPI-burk på min maskin, skulle rekommendera att du försöker hitta en sån.
Du kan komma över en sån kring 1700:- på blocket om du är snabb.
Ingen kommer heller att reta sig på ljudet, låter bara lite högre men mycket mer "rätt"...

Kan laga det mesta, men inte mat...