Sida 2 av 3
Re: Törs man köpa en Commander?
Postat: 25 februari 2013, 16:37
av niak
Klonket i lådan är "heelt normalt".Det beror på att kunderna klagade högljutt över att växlarna inte gick som i smör på deras splitt nya -09:or.Man ökade helt sonika toleranserna i lådan till -10 men det räckte tydligen inte så 2011 glappade man upp prylarna ännu lite till.Efter detta är alla nöjda förutom de som inte gillar klonket som uppstår vid hastigt gassläpp/pådrag i låg fart.Inget farligt dock,"bara" en skönhetsfläck.
Re: Törs man köpa en Commander?
Postat: 26 februari 2013, 00:07
av Lynxfun
Kul att du uppskattar maskinen.
Klonket får man tyvärr lära sig leva med men det är som sagt ingen större grej, som beskrivet en följd av att somliga ansåg att 09 gick trögt att växla, har sett flera 09 maskiner hos ÅF med sönderbrutet växellänkage, avbruten växelspak osv.
Den allra främsta orsaken var inte att växellådan var för tät utan att dessa "somliga" inte klarade av att justera remhöjden korrekt.
Iom Etec och dess omedelbara återgång till tomgångsvarv förstärks "klonkkänslan"
Enkel åtgärd för att minska detta är att köra med lite "vänsterbroms" dvs istället för att släppa gasen helt vid fartminskning så tar man lite på bromsen istället för att så att säga "samla slacket".
Det mesta av "klonket" försvinner, även vid långsam kryssning bland träden i djupsnön.
Re: Törs man köpa en Commander?
Postat: 19 mars 2013, 09:56
av Gerka
Det är konstigt att vi skoteråkare tydligen accepterar vad som helst. Det här klonkandet skulle aldrig tillåtas i en bil eller i en japansk motorcykel där växlarna glider i som smör i 150 knyck tom utan koppling.Det är 44 år sedan man landade på månen, men Lynx klarar fortfarande inte av att göra en tyst växellåda, det stör hehetsintrycket på en annars mycket trevlig skoter.

Re: Törs man köpa en Commander?
Postat: 19 mars 2013, 10:03
av RannerKing
Belasta en japansk hoj med 25kg till på bakhjulet och kör endast i 30% uppförsbacke så ser man vad växellådan säger

Re: Törs man köpa en Commander?
Postat: 19 mars 2013, 11:13
av Gerka
Så du vill påstå att lynxens låda är tyst på packad led och i utförsbacke
Har själv en Honda 1100 så jag vet vad jag pratar om, även med 2 pers på dynan så är den klonkfri både uppför och nerför.

Re: Törs man köpa en Commander?
Postat: 19 mars 2013, 16:09
av RannerKing
Nä, men menar på att du har lite högre motstånd i en skoter, vilket gör det omöjligt att jämföra med en hoj.
Kanske lite väl grovhuggen låda i lynxen, men den fungerar bra.
Testa sätt en skotermatta på Honda 1100:an så märker man nog att det är lite skillnad...
Re: Törs man köpa en Commander?
Postat: 20 mars 2013, 11:40
av Lynxfun
Gerka skrev:.... Lynx klarar fortfarande inte av att göra en tyst växellåda, det stör hehetsintrycket på en annars mycket trevlig skoter.

Håller med om att det stör lite grann, dock är det en vanesak att t ex köra med lite vänsterbroms, planera körningen och inte släppa gasen helt då etec går ned på tomgång direkt osv.
Tror säkert att SISU skulle kunna bygga en smidigare låda för snöskoter men tyvärr är marknaden alldeles för liten jämfört med olika typer av hjulingar inkl mc för det dvs enhetskostnaden per låda skulle inte vara hanterbar mot slutkund.
Dock tror jag att vi i kommande generationer snöskotrar kommer att se andra lösningar som gör att transmissionen arbetar både smidigare och tystare och att ljudemissionerna från t ex bandtunneln minimeras.
Idag är det ju ofta transmissionsljudet vi hör på håll över fjällsjön när en grupp snöskotrar passerar, förutom då eventuella skrikburkar

Köpråd Commander... ?
Postat: 21 mars 2013, 08:39
av extmabg
Lånar tråden för lite tips.
Har idag en 59 yeti 550 som jag framkomlighetsmässigt är väldigt nöjd med.
Hade hoppats på en etec i den tills i år, då hade valet varit lätt!!
Nu står det istället mellan Commander och 49an.
Märks det stor skillnad i hanterbarhet med Commanderns bredare framvagn? (jämfört med 59an)
Har prövat en 49a, kändes lite "liten" mot det man är van.
Lirkar mig fram en del i skogen, så smidigt måste det vara.
Fördelen med Commandern är samtidigt att jag har dubbeldyna,boxar m.m.
Svårt val!
Eller inte?
Re: Törs man köpa en Commander?
Postat: 21 mars 2013, 13:23
av Lynxfun
Lite tråkigt att BRP inte tar med Etec varianten av 59 ( Skandic WT 600 Etec) i programmet, det finns alltid en kategori kunder som uppskattar den extra bärigheten framtill, LTS varianten av fjädring samt att man har en mindre känslig framdel (stubbar och stenar ).
49 verkar du valt bort själv.... , dessutom är och förblir den en smalbandare som genom sämre bärighet behöver köras mer offensivt i trånga lägen, funkar då man kör ensam med en ryggsäck därbak men tål inte att lastas på med utrustning på samma sätt som en bredbandare utan att bli ett sänke i snön.
Har kört några timmar med 59 ACE och personligen så upplever jag den som rätt seg när man vant sig vid 2-T, segheten gör också att den inte känns lika smidig när man kryssar runt där det är trångt.
Med risk för att vara partisk
Är övertygad om att du skulle bli nöjd med en Commander som ett steg eller 2 upp från en 550 F, den eventuella extra bredden är inget att oroa sig över då maskinen är smidig som en smalbandare, dessutom går det om det kniper att utrusta den med den smalare framvagnen från 49 om du är beredd att offra lite stabilitet vid högfart.
Re: Törs man köpa en Commander?
Postat: 21 mars 2013, 14:50
av extmabg
Känns som det blir en Commander!! Har själv funderat på framvagnen med upphöjda stag och det vore väl en ide´. Sen om det gör så mycket för framkomlighet/smidighet är väl en annan fråga. Blir väl lite mindre fjädringsväg istället. Hade en st600 en gång i tiden så en Commander blir troligen något jag blir nöjd med. Skall prova hitta någon i närheten för provkörning. Någon som vet några betydande förändringar tills i år? Eller ska man hårdpruta på en 13 om det finns någon kvar?