Sida 2 av 3
Re: X-Trim 600 SDI ( 2008 ) Camber vinkel... ?
Postat: 24 januari 2014, 14:24
av mullfritz
jag tror du kommer åt det från insidan om du svänger det som går åt ena hållet...
Re: X-Trim 600 SDI ( 2008 ) Camber vinkel... ?
Postat: 24 januari 2014, 16:23
av Lynxfun
X2
Det går att komma åt styrstagets låsmutter på insidan för att justera toe-out .
Börja dock med kontroll av toe-out så vet du om du behöver gå vidare.
Ruska skidorna i sidled också, du kan ju ha rejält glapp någonstans på vägen styrkrona-spindelled vilket i kombination med nya
(ev för aggressiva) styrstål gör färden obehaglig.
Re: X-Trim 600 SDI ( 2008 ) Camber vinkel... ?
Postat: 27 januari 2014, 21:49
av ante94
Gick för mig att bara dra upp damasken medans man lossar låsmuttern,
men kanske enklare från insidan?
Re: X-Trim 600 SDI ( 2008 ) Camber vinkel... ?
Postat: 2 februari 2014, 23:23
av JoniX
Lånar denna tråden då jag upplever ungefär samma problem på min Lynx Rave 2008!
Hur pass stort glapp (om något alls) sinsemellan får skidorna max ha i "toe in/out"?
Re: X-Trim 600 SDI ( 2008 ) Camber vinkel... ?
Postat: 2 februari 2014, 23:44
av Lynxfun
JoniX skrev:Lånar denna tråden då jag upplever ungefär samma problem på min Lynx Rave 2008!
Hur pass stort glapp (om något alls) sinsemellan får skidorna max ha i "toe in/out"?
Glappet är summan av skidbussningar samt yttre/inre p-ändar och deras infästningar.
På maskiner som gått några år är detta ofta förbisett.
Har du mycket glapp så kontrollera respektive punkt ovan och byt det som är slitet.
Det kan även finnas ytterligare glapp i a-arms upphängningen där BRP på senare år har plastbussningar på seriemaskinerna, dessa håller typ 1 säsong, sedan anser då jag att de ska bytas om inte direkt före bruk, helst mot någon av de eftermarknadsprodukter som finns i oljebrons som håller många år.
Som du själv konstaterar, så litet som möjligt och det får inte vara så mycket att skidorna kan "glappa" inåt i toe-in läge, det kan bli en otäck upplevelse i högre farter.
Före inställning, ta tag i skidorna och ruska dem sidledes, håll sedan ihop dem lätt och ev fäst ihop med en rem, utifrån det läget linjerar du så toe-out är i symmetri med mattkanten.
Mäter gör du i fram respektive bakkant på coromanten, grundinställning är 5-6 mm dvs toe-out på respektive skida är 2,5-3 mm
Re: X-Trim 600 SDI ( 2008 ) Camber vinkel... ?
Postat: 4 februari 2014, 01:12
av JoniX
Lynxfun skrev:JoniX skrev:Lånar denna tråden då jag upplever ungefär samma problem på min Lynx Rave 2008!
Hur pass stort glapp (om något alls) sinsemellan får skidorna max ha i "toe in/out"?
Glappet är summan av skidbussningar samt yttre/inre p-ändar och deras infästningar.
På maskiner som gått några år är detta ofta förbisett.
Har du mycket glapp så kontrollera respektive punkt ovan och byt det som är slitet.
Det kan även finnas ytterligare glapp i a-arms upphängningen där BRP på senare år har plastbussningar på seriemaskinerna, dessa håller typ 1 säsong, sedan anser då jag att de ska bytas om inte direkt före bruk, helst mot någon av de eftermarknadsprodukter som finns i oljebrons som håller många år.
Som du själv konstaterar, så litet som möjligt och det får inte vara så mycket att skidorna kan "glappa" inåt i toe-in läge, det kan bli en otäck upplevelse i högre farter.
Före inställning, ta tag i skidorna och ruska dem sidledes, håll sedan ihop dem lätt och ev fäst ihop med en rem, utifrån det läget linjerar du så toe-out är i symmetri med mattkanten.
Mäter gör du i fram respektive bakkant på coromanten, grundinställning är 5-6 mm dvs toe-out på respektive skida är 2,5-3 mm
Tack för informationen!
Ja maskinen är ju en 2008 och har gått ca 460 mil, så lite glapp räknar jag med att man får leva med.
Det jag funderar på är just hur mycket man får anses vara "normalt" för en sån maskin.
Just nu har jag ca 3 cm spel mellan skidspetsarna (dvs mätt allra längst ut på lyfthandtagen),
vilket jag antar är onormalt mycket.
Jag tycker det märks även när jag åker att den vill åka lite som den vill.
Min gissning är att största problemet ligger i bussningarna som nämns i denna tråd:
Länk: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=2668
då styrningen glappar en hel del också.
Men jag ska definitivt ta och ta en noggrannare koll på vad som glappar och mäta upp lite.
Hur pass mycket behöver demonteras för att eventuellt byta de inre bussningarna ("p-ändar"?) ?
Re: X-Trim 600 SDI ( 2008 ) Camber vinkel... ?
Postat: 4 februari 2014, 01:23
av Lynxfun
Hur pass mycket behöver demonteras för att eventuellt byta de inre bussningarna ("p-ändar"?)?
Gott humör, långa fingrar , bra lyse och en spegel räcker långt!
Kan vara bra att lufta ur pipan och ljuddämparen för åtkomst
Re: X-Trim 600 SDI ( 2008 ) Camber vinkel... ?
Postat: 12 februari 2014, 00:27
av JoniX
Lynxfun skrev:JoniX skrev:Före inställning, ta tag i skidorna och ruska dem sidledes, håll sedan ihop dem lätt och ev fäst ihop med en rem, utifrån det läget linjerar du så toe-out är i symmetri med mattkanten.
Mäter gör du i fram respektive bakkant på coromanten, grundinställning är 5-6 mm dvs toe-out på respektive skida är 2,5-3 mm
Jag var ut och kikade lite idag men jag förstod inte dom där meningarna.
"linjerar du så toe-out är i symmetri med mattkanten", menar du att ska skidorna peka åt samma håll som mattan (dvs rakt fram)? Då är det väl inte "toe-out", då är det väl rakt helt enkelt? (kanske förvisso heter toe-out ändå, jag vet faktiskt inte)
Jag är väldigt osäker på om jag mätte rätt, men jag mätte mellan i början på styrstålen och i sluten på dem, och dom glappar totalt ca 1 cm sinsemellan. Det verkar bero på de inre bussningarna då hela inre styrleden under pipan rör sig upp och ner när jag ruskar på dem.
Ser ut så här:
http://www.youtube.com/watch?v=6XPupLsKswg
Även som det var inställt just nu så verkar skidorna gå med "toe-in", för det var ett kortare gap fram än vad det är bak mellan styrstålen (108 till 109 cm fram, 111 till 112 cm bak). Nu mätte jag jag visserligen inte detta, men jag antar att styrstålen är lika långa framför axeln på skidan som de är bakom. Men om jag förstått inlägget rätt så ska man ha toe-out, och det ska vara totalt 5-6 mm mer fram än bak på styrstålen då?
Kollade även camber, och högerskidan är nästan rak eller har väldigt lite "out", medan vänsterskidan har synlig "out". Tänkte försöka räta så cambern står lika senare någon dag.
Re: X-Trim 600 SDI ( 2008 ) Camber vinkel... ?
Postat: 12 februari 2014, 00:35
av ante94
lägg en rak stång längsefter mattan och fixera den mot mattan och så justrerar du båda skidor mot stången på så vis får du skidorna raka och lika mycket toe på båda skidor. sätt en gummistropp mellan skidkrokarna så får du bort ev glapp medans du mäter. se även till att du har mattan centrerad
Re: X-Trim 600 SDI ( 2008 ) Camber vinkel... ?
Postat: 12 februari 2014, 19:23
av mullfritz
JoniX skrev:
Jag är väldigt osäker på om jag mätte rätt, men jag mätte mellan i början på styrstålen och i sluten på dem, och dom glappar totalt ca 1 cm sinsemellan.
Det verkar bero på de inre bussningarna då hela inre styrleden under pipan rör sig upp och ner när jag ruskar på dem.
Ser ut så här:
http://www.youtube.com/watch?v=6XPupLsKswg
Jag svarvade av längden nån mm på dom dära bussningarna som som glappar under huven för att bli kvitt det glappet.