Rave-600 SDI ( 2008 ) Vinande/tjutande ljud från variatorsid
Re: Rave-600 ( 2008 ) Vinande/tjutande ljud från variatorsid
Jag rengjorde skivorna och justerade remmen när jag bytte rem för ca en månad sedan, jag försökte få till det så att bandet rullade fram på tomgången. Men det rullade nätt och jämt fram och remmen hade behövt spännas lite mer, men då hade jag redan justerat remmen till max.
Jag kontrollerade den idag utan att plocka bort något och den såg ut att ligga ca en millimeter under kanten, så jag ska rengöra och justera om den och se om det blir någon skillnad tills nästa åktur.
Idag så upplevde jag dock också att den skrek när jag precis startade eller riktigt krypkörde fram, typ samma skrik som en bilrem som slirar. Så jag vet inte om det håller på och bli värre? :/
Märkte också att den inte ville varva ur helt mot slutet på dagen, den låg på kanske 7500-7800 rpm när jag tryckte fullt. Tidigare hade jag problem med för mycket varv, speciellt vid höga hastigheter.
Jag kontrollerade den idag utan att plocka bort något och den såg ut att ligga ca en millimeter under kanten, så jag ska rengöra och justera om den och se om det blir någon skillnad tills nästa åktur.
Idag så upplevde jag dock också att den skrek när jag precis startade eller riktigt krypkörde fram, typ samma skrik som en bilrem som slirar. Så jag vet inte om det håller på och bli värre? :/
Märkte också att den inte ville varva ur helt mot slutet på dagen, den låg på kanske 7500-7800 rpm när jag tryckte fullt. Tidigare hade jag problem med för mycket varv, speciellt vid höga hastigheter.
- mullfritz
- LynxTalk Member
- Skoter: Lynx Rave RE 800 e-tec
Gör sekundären flytande. Det kan få bukt på vinande ljud m.m
Ja jag har funderat på det, måste få tag på någon som kan göra en distans bara!
Jag la även en kommentar i tråden om det och frågade ifall det skulle finnas någon nackdel med det, men ingen har gett någon kommentar om det
Jag la även en kommentar i tråden om det och frågade ifall det skulle finnas någon nackdel med det, men ingen har gett någon kommentar om det

- mullfritz
- LynxTalk Member
Bara fördelar :-)
Då blir det nog en flytande sekundär bara jag kan få tag på någon som kan svarva en distans!
Men jag justerade remspänningen nu tills remmen låg ända ut längs med kanten nu, den var inte helt så mattan ville krypa framåt men jag kan ju inte justera mer så. Och jag plockade isär och inspekterade och rengjorde skivorna idag, och jag hittade några saker som jag skulle vilja höra en åsikt om.
1. Skicket på remmen, hur ser det ut? Sen så såg jag att en tråd redan har lossnat på ett ställe, något att bry sig om? Normalt slitage på båda frågorna?
2. Skivorna hade lite oxidation, men jag tycker inte det ser alltför allvarligt ut?
3. Den yttre skivan på primären hade ett lager gummi längst ut med en tydlig gräns. Jag gissar att detta är orsakat av att den övervarvat en aning vid högre hastigheter (80 km/h och upp, har fått en ny fjäder som jag ska prova att stoppa i). Har någon en annan åsikt på det?
4. Jag kunde känna en liten ojämn kant nästan i bottnen av skivorna på primären. Jag gissar på att det inte är något som påverkar något?
1

1

2

3

Men jag justerade remspänningen nu tills remmen låg ända ut längs med kanten nu, den var inte helt så mattan ville krypa framåt men jag kan ju inte justera mer så. Och jag plockade isär och inspekterade och rengjorde skivorna idag, och jag hittade några saker som jag skulle vilja höra en åsikt om.
1. Skicket på remmen, hur ser det ut? Sen så såg jag att en tråd redan har lossnat på ett ställe, något att bry sig om? Normalt slitage på båda frågorna?
2. Skivorna hade lite oxidation, men jag tycker inte det ser alltför allvarligt ut?
3. Den yttre skivan på primären hade ett lager gummi längst ut med en tydlig gräns. Jag gissar att detta är orsakat av att den övervarvat en aning vid högre hastigheter (80 km/h och upp, har fått en ny fjäder som jag ska prova att stoppa i). Har någon en annan åsikt på det?
4. Jag kunde känna en liten ojämn kant nästan i bottnen av skivorna på primären. Jag gissar på att det inte är något som påverkar något?
1

1

2

3

- 2stroke
- Crew Member
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Kontakt:
Vinande/tjutande ljud från variatorn...
JoniX skrev:Ny BRP rem # 197 ( körd kanske max 15 mil )
JoniX skrev:Jag justerade remmen när jag bytte rem för ca en månad sedan,
jag försökte få till det så att bandet rullade fram på tomgången.
Men det rullade nätt och jämt fram och remmen hade behövt spännas lite mer,
men då hade jag redan justerat remmen till max.
Jag kontrollerade den idag utan att plocka bort något och den såg ut att ligga ca en millimeter under kanten.
JoniX skrev:Jag justerade remspänningen idag tills remmen låg ända ut längs med kanten nu,
den var inte helt så mattan ville krypa framåt men jag kan ju inte justera mer så.

Om du har en i princip NY ( 15 Mil ) rem så ska du utan problem kunna justera remmen
så att mattan kryper fram sakta då skotern är upphissad.
Ska inte behöva vara så att du har justerringen på max och ändå inte uppnår detta.
Remmen ska inte ligga under kanten.
Plocka isär din sekundär variator och kolla att du bara har 1 styck shims inne i variatorn.
Det händer faktiskt att de ibland har 2 brickor och då räcker inte justerringen till.
# 18
Gör sekundären flytande med hjälp av en svarvad distans, ritning finns här på forumet.
Kolla dina motorkuddar så att ingen är dålig pga bensin/olja osv.
Skaffa en annan BRP rem # 288
En rem som är snäll mot skivorna men med ett grymt grepp.
Glöm inte att du måste köra in remmen !
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
- mullfritz
- LynxTalk Member
Jag tycker remmen ser rätt sliten ut..
Ett billigare alternativ till rem är Carlisle XS remmarna, kör på dessa själv som håller bra.
Har själv provat 197 remmen och den är inte mycket att hänga i gran!!!
Ett billigare alternativ till rem är Carlisle XS remmarna, kör på dessa själv som håller bra.
Har själv provat 197 remmen och den är inte mycket att hänga i gran!!!
Hmm jag kollade mer noggrant nu, och mätaren stod på 5040 km när jag bytte remmen och just nu står den på 5749 km, så 70 mil har det blivit på en månad
Det har blivit en hel del långturer senaste veckan, men jag tror ändå det var mer än 15 mil på remmen när jag gjorde inlägget, så jag tar tillbaka det. Remmen kördes också in i 5 mil med mjuk körning och så försökte jag variera varvtalen så mycket som möjligt, men det blev en del sträckor med någorlunda samma rpm.
Jag har mycket mer att ta av på justeraren, jag tror att den står på 2 nu, och jag är 100% på att det bara ligger en shims där. Men vad jag fått lära mig så ska remmen inte ligga över kanten på sekundären, eller gäller det inte på BRP? Det är där det "tagit stopp" hittils när jag justerat.

Jag har mycket mer att ta av på justeraren, jag tror att den står på 2 nu, och jag är 100% på att det bara ligger en shims där. Men vad jag fått lära mig så ska remmen inte ligga över kanten på sekundären, eller gäller det inte på BRP? Det är där det "tagit stopp" hittils när jag justerat.
- mullfritz
- LynxTalk Member
Kolla denna. När remmen är rätt spänd ska det se ut så här https://www.youtube.com/watch?v=VNVv-jOzaIE
Det viktigaste är att remmen ska uppnå arbets temp innan man börjar gasa ordentligt!
Det viktigaste är att remmen ska uppnå arbets temp innan man börjar gasa ordentligt!
Ja det är precis den jag gått efter, men problemet jag stött på är att jag "maxat" skivan och hade behövt spänna upp remmen utanför/ovanför skivan för att få till det.
Ja jag har alltid låtit motorn värma upp på tomgång ett tag och sen kört mjukt i någon kilometer innan jag gasat på.
Ja jag har alltid låtit motorn värma upp på tomgång ett tag och sen kört mjukt i någon kilometer innan jag gasat på.