Stoppa 670 i vilket chassie?
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Re: Stoppa 670 i vilket chassie?
Sedärja, det tackar vi för.
Kommer fortsätta köra med 38:orna ett tag till så får jaga reda på en pipa från G-Type'n då.
Kommer fortsätta köra med 38:orna ett tag till så får jaga reda på en pipa från G-Type'n då.
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2327
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Stoppa 670 i vilket chassie?
Vad är det för årsmodell på 670 motorn som du ska använda dig utav ?
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Re: Stoppa 670 i vilket chassie?
Det är en 93:a med svart topp
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2327
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Stoppa 670 i vilket chassie?
lillalilja skrev:Det är en 93'a


men du kan ju ha en 670 ifrån Ski-Doo i din maskin.
- - - - - - - - - - - - - - - -
De äldre 670 motorerna har 4 stycken M12 fäst hål
i den undre vevhushalvan för att direkt kunna bultas fast i en motorplatta.
Detta är positivt då det ger dig en möjlighet att på ett mycket enklare sätt
få fast 670 motorn utan en massa special byggnationer.
Även lättare att få motorn rakt osv osv.
Med fördel använder du motorplatta ifrån en REV MXZx-440 eller R-Evo RE-440
Deras motorplatta inkl. fästen är betydligt stadigare än övriga REV modeller.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Re: Stoppa 670 i vilket chassie?
100% säker att det är en 670. Bytte kolvar ifjol och då blev det också diskussioner om huruvida den kom 93 eller 94 men detta är alltså originalmotorn enligt serienumret.
Så det är ju bra. Får hålla utkik efter en 440-platta då, den jag har är från en 800. Jag läste att vid linjering vill man inte ha det 100% rakt vid montaget pga vridning som uppstår vid belastning. Detta tänkte jag såklart fördjupa mig i men har du någon tanke om det?
Så det är ju bra. Får hålla utkik efter en 440-platta då, den jag har är från en 800. Jag läste att vid linjering vill man inte ha det 100% rakt vid montaget pga vridning som uppstår vid belastning. Detta tänkte jag såklart fördjupa mig i men har du någon tanke om det?
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2327
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Motor platta:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2327
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Stoppa 670 i vilket chassie?
Joo det stämmer.lillalilja skrev: Jag läste att vid linjering vill man inte ha det 100% rakt
vid montaget pga vridning som uppstår vid belastning.
Detta tänkte jag såklart fördjupa mig i men har du någon tanke om det ?
Problemet är dock att avväga sneställningen utifrån ens egens motors prestanda, mjukhet i kuddar etc etc.
Vad jag vet så sitter alla skoter motorer som standard helt rakt utom
Yamaha SRX-700 och Viper-700
Eventuell sneställning/förspänning av motorn sköter man med hjälp av olika mothåll.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2327
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Bildserie....

(


Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Re: Stoppa 670 i vilket chassie?
Jämförde lite snabbt här iochmed att jag redan har en platta till 800, jag ser ingen skillnad. Gör du? http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1 ... nds=skidoo2stroke skrev:Motor platta:
Enligt uppgift är det en Rev 800 05, mer vet jag inte då jag inte hämtat det än. Motorplattan hittas under Engine 1.
Får kika hur det sitter monterat i Raven och göra likadant, edn är ju original i nuläget. Skönt att veta att det inte är kritiskt iallafall. Sen såklart om den sliter rem får man justera men då siktar jag nog på att göra den rak från början och provköra och se lite, misstänker att det kommer vara några saker man vill ändra efter att ha kört lite.2stroke skrev:Joo det stämmer.lillalilja skrev: Jag läste att vid linjering vill man inte ha det 100% rakt
vid montaget pga vridning som uppstår vid belastning.
Detta tänkte jag såklart fördjupa mig i men har du någon tanke om det ?
Problemet är dock att avväga sneställningen utifrån ens egens motors prestanda, mjukhet i kuddar etc etc.
Vad jag vet så sitter alla skoter motorer som standard helt rakt utom
Yamaha SRX-700 och Viper-700
Eventuell sneställning/förspänning av motorn sköter man med hjälp av olika mothåll.
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Re: Stoppa 670 i vilket chassie?
Fyfan vad grymt med alla bilder! Nu vet jag ju precis vad som väntar, det är rätt skönt! Jag har beställt ett kortare insug från en kille i Finland samt att jag kommer köra silikonslangar som insug för att inte behöva höja allt för mycket och hålla låg tyngdpunkt. Får se sen om det blir öppna uni-filter eller hur mycket utrymme som finns men det löses på plats. Nu är jag riktigt sugen på att åka hem och börja skruva, har bokat tåg om två helger så det är bara att bärga sig.
Du ska ha ett riktigt stort tack 2Stroke!
Du ska ha ett riktigt stort tack 2Stroke!
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772