simon skrev:Jag hade en Scandinavian Beast innan så jag har samma omställning. (körde väl visserligen Summit och Boondocker i XP-chassie innan RMKn)
Då Lynxens tunnel saknade märkningar för bakersta hålen så fick ÅF montera väskan. Dom sa det var ett elände mäta ut hålen, (det var vad jag misstänkte så därför fick dom göra det )
Men nog tror jag den går dit på 3700an också!?!? Sambon ska ha en likadan på hennes Summit 600 när den nu behagar dyka upp, är hålen utmärkta på den så monterar vi nog den själva.
I övrigt håller jag på att vara klar. Gpsen sitter där, styrstålen är på plats, (håller på att göra fler om någon är intresserad), Skinz styrstångsflyttarkit är på plats och hela skotern är rensad på ljuddämpningsskum förutom kring slutburken.
Väntar med spänning på att se om det blivit någon ordning på remmerierna, det ser ju inte jättelovande ut från Staterna/Canada i alla fall......... Funderar på om jag måste beställa ett sånt där GnR variatorlinjeringsverktyg alt göra ett själv.
Vi fick till dem hyffsat med lite annan setup i variatorn och rs kudde på mag sidan, skulle bli förvånad om remmen flyger efter 6 mil nu med... Synd det blev ett skitår med radien då rex2 nästan aldrig sköt en rem.
Jo men nu efter 4 år med RMKn är man lite bortskämd. Efter jag monterade Fire'N Ice motorstöden på den så behövde jag aldrig byta en rem på den mer. Remmen som satt på när jag sålde den hade gått 260 mil ungefär och jag hade knappt behövt justera remsträckningen ens på den tiden....... Nu är man ju gammal och trött men den hade inte bara gått finkörning.
Att NÖTA upp en rem tar tid!
Är det förresten någon som rivit i sin -19 långmaskin än och kollat vad primärvikter det sitter i? Har dom satt i den nya low-alt rampen, (966?), utan att det syns i reservdelsboken?
simon skrev:Jag hade en Scandinavian Beast innan så jag har samma omställning. (körde väl visserligen Summit och Boondocker i XP-chassie innan RMKn)
Då Lynxens tunnel saknade märkningar för bakersta hålen så fick ÅF montera väskan. Dom sa det var ett elände mäta ut hålen, (det var vad jag misstänkte så därför fick dom göra det )
Men nog tror jag den går dit på 3700an också!?!? Sambon ska ha en likadan på hennes Summit 600 när den nu behagar dyka upp, är hålen utmärkta på den så monterar vi nog den själva.
I övrigt håller jag på att vara klar. Gpsen sitter där, styrstålen är på plats, (håller på att göra fler om någon är intresserad), Skinz styrstångsflyttarkit är på plats och hela skotern är rensad på ljuddämpningsskum förutom kring slutburken.
Väntar med spänning på att se om det blivit någon ordning på remmerierna, det ser ju inte jättelovande ut från Staterna/Canada i alla fall......... Funderar på om jag måste beställa ett sånt där GnR variatorlinjeringsverktyg alt göra ett själv.
Vi fick till dem hyffsat med lite annan setup i variatorn och rs kudde på mag sidan, skulle bli förvånad om remmen flyger efter 6 mil nu med... Synd det blev ett skitår med radien då rex2 nästan aldrig sköt en rem.
Jo men nu efter 4 år med RMKn är man lite bortskämd. Efter jag monterade Fire'N Ice motorstöden på den så behövde jag aldrig byta en rem på den mer. Remmen som satt på när jag sålde den hade gått 260 mil ungefär och jag hade knappt behövt justera remsträckningen ens på den tiden....... Nu är man ju gammal och trött men den hade inte bara gått finkörning.
Att NÖTA upp en rem tar tid!
Är det förresten någon som rivit i sin -19 långmaskin än och kollat vad primärvikter det sitter i? Har dom satt i den nya low-alt rampen, (966?), utan att det syns i reservdelsboken?
Nej sitter inte low-alt rampen 966 i bd 39. Sitter 990 ramp 38:as pivå bult samt några gram till i distansen. Sen är jag inget fan av 990 rampen då jag tyckte 951 rampen var råare. 966 är något moddad 951 om jag inte minns fel...
Möjligt du aldrig justerat remmen men alla polarisar jag kollar på hänger ju remmen som en slapp komage... men remsträckningen är jävligt viktig oavsett maskin det blir som att starta på 2:ans växel hela tiden med slapp rem.
Sen höll remmarna för väldigt många också... men de som syns och hörs är ju de som har problem även om det bara skulle vara 10 av 1000...
DrMussla skrev:Möjligt du aldrig justerat remmen men alla Polaris'ar jag kollar på hänger ju remmen som en slapp komage...
men remsträckningen är jävligt viktig oavsett maskin det blir som att starta på 2:ans växel hela tiden med slapp rem.
Sen höll remmarna för väldigt många också... men de som syns och hörs är ju de som har problem även om det bara skulle vara 10 av 1000...
Precis som DrMussla säger så är det riktigt viktigt att hålla koll på och justera remspänningen så ofta man bara ids göra det.
Det ger verkligen känslan i maskinen en helt ny nivå då remspänningen är rätt.
På nedanstående video snutt ser man resultatet av rätt remspänning
( strunta i märke, årsmodell, chassityp, osv osv
resultatet är ändå det samma då man ställt in remmen rätt !! )
DrMussla skrev:
Vi fick till dem hyffsat med lite annan setup i variatorn och rs kudde på mag sidan, skulle bli förvånad om remmen flyger efter 6 mil nu med... Synd det blev ett skitår med radien då rex2 nästan aldrig sköt en rem.
Jo men nu efter 4 år med RMKn är man lite bortskämd. Efter jag monterade Fire'N Ice motorstöden på den så behövde jag aldrig byta en rem på den mer. Remmen som satt på när jag sålde den hade gått 260 mil ungefär och jag hade knappt behövt justera remsträckningen ens på den tiden....... Nu är man ju gammal och trött men den hade inte bara gått finkörning.
Att NÖTA upp en rem tar tid!
Är det förresten någon som rivit i sin -19 långmaskin än och kollat vad primärvikter det sitter i? Har dom satt i den nya low-alt rampen, (966?), utan att det syns i reservdelsboken?
Nej sitter inte low-alt rampen 966 i bd 39. Sitter 990 ramp 38:as pivå bult samt några gram till i distansen. Sen är jag inget fan av 990 rampen då jag tyckte 951 rampen var råare. 966 är något moddad 951 om jag inte minns fel...
Möjligt du aldrig justerat remmen men alla polarisar jag kollar på hänger ju remmen som en slapp komage... men remsträckningen är jävligt viktig oavsett maskin det blir som att starta på 2:ans växel hela tiden med slapp rem.
Sen höll remmarna för väldigt många också... men de som syns och hörs är ju de som har problem även om det bara skulle vara 10 av 1000...
Kollade remspänningen gjorde jag ju kontinuerligt, bara det att det nästan aldrig behövdes justeras. Justerar alltid så mattan hotar krypa när skotern är upplyft bak och motorn går på tomgång, alternativt att den kryper men går att ta fast med fingrarna på en mattkam.. Tightare än då och det brukar börja tjuta.
Gjorde en första liten provtur i går. Det är för lite snö än för att säga något om hur maskinen fungerar men jag tycker det känns lovande. Något jag reagerade på däremot var vibrationerna i fotstegen. Dom var hastighetsberoende och inte varvtalsberoende så jag antar det kom från mattan. Är det standard på dom här? Det är ju risk för vita tår........ (reagerade på att 4100DS:en jag körde förra våren vibrerade som fan men antog det var tretumskammarna som rådde för det)
Jag tog in den i värmen efter turen men den hann inte tina av, kikade lite snabbt och tyckte inte att mattlinjeringen så fel ut men ska kolla bättre i kväll. Några andra tips?