Jo det finn uttag bakom handskfacket. Har inte kikat om det var permanent men tycks minnas det då jag körde usbladdaren där.simon skrev:Ok, och det uttaget har permanent + då motorn går?DrMussla skrev:
Nej tra avdragaren passar ej, du kan sätta i ett 12v uttag i handskfacket.
Antar att det då finns ett lämpligt kontaktstycke i närheten där det uttaget ska kopplas in? ..... som jag kan koppla in GPSen direkt i.
Blir intressant se om det räcker....
- DrMussla
- LynxTalk Member
- Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Re: Blir intressant se om det räcker....
Fick höra något oroväckande i fredags.....
Tydligen är BRPs inställning att NU är problemen fixade, (för att samma testförare som lyckades köra föregående prototyper utan problem nu i sommar lyckats köra -19s prototyper utan problem), och skjuter man fortsättningsvis remmar så är det alltså förarfel och alltså är det tvärstopp med utdelningen av nya remmar.
Med tanke på de minimala ändringar dom gjort så anser jag att det är en otrevlig inställning.....
(Dom har bytt ut höger motorkudde, och ändrat mellanläggen på V främre samt satt lite fenor på sekundären)
Jag har ganska noga följt diskussionerna som förts på nätet på de amerikanska forumen angående motorlinjering. De mätningar som gjorts på -17, -18 och -19 års maskiner visar inte på några som helst skillnader i hur snett/fellinjerad motorerna sitter nu i år jämfört med tidigare årsmodeller. Så vad tror då BRP ska ha ändrats?
(rätt stora skillnader dessutom i hur motorn står mellan olika maskiner, detta skulle till viss del kunan förklara varför vissa har haft mer problem än andra)
Tydligen är BRPs inställning att NU är problemen fixade, (för att samma testförare som lyckades köra föregående prototyper utan problem nu i sommar lyckats köra -19s prototyper utan problem), och skjuter man fortsättningsvis remmar så är det alltså förarfel och alltså är det tvärstopp med utdelningen av nya remmar.
Med tanke på de minimala ändringar dom gjort så anser jag att det är en otrevlig inställning.....
(Dom har bytt ut höger motorkudde, och ändrat mellanläggen på V främre samt satt lite fenor på sekundären)
Jag har ganska noga följt diskussionerna som förts på nätet på de amerikanska forumen angående motorlinjering. De mätningar som gjorts på -17, -18 och -19 års maskiner visar inte på några som helst skillnader i hur snett/fellinjerad motorerna sitter nu i år jämfört med tidigare årsmodeller. Så vad tror då BRP ska ha ändrats?
(rätt stora skillnader dessutom i hur motorn står mellan olika maskiner, detta skulle till viss del kunan förklara varför vissa har haft mer problem än andra)
-
- LynxTalk Member
- Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Finns det några bra ställen/punkter där man kan kolla motorns linjering gentemot sekundäraxeln?
Eller är det att försöka att ta ut linjeringen från sekundärvariatorn??
- DrMussla
- LynxTalk Member
- Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Mellan primär och sekundär mäter du linjeringen.SS440-80 skrev:Finns det några bra ställen/punkter där man kan kolla motorns linjering gentemot sekundäraxeln?
-
- LynxTalk Member
- Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Som traditionellt alltså... tänkte om det fanns någon mera punkt mellan motor och variatoraxel som man kunde ta som referenspunkt, för att typ dubbelkolla att motor och axel håller rätt avstånd.
- 2stroke
- Crew Member
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Kontakt:
Arctic Cat , Torque Control Link...
I alla skotrar så är det själva sekundäraxeln och dess lagringar som utgör "Fix-punkten" som man ska mäta mot om man vill få saker att linjera och därmed få remmen att hålla så bra som möjligt samt få ut maximal effektivitet ur systemet.SS440-80 skrev:Finns det några bra ställen/punkter där man kan kolla motorns linjering gentemot sekundäraxeln ?
Eller är det att försöka att ta ut linjeringen från sekundärvariatorn ?
Skippa att mäta på/mot själva sekundärvariatorn,
utan mät istället på sekundäraxeln.
Personligen fattar jag inte varför BRP inte klurar ut en egen version av
Arctic Cat's Torque Control Link till sina maskiner

Jag menar inte att Arctic Cat's system är fulländat,
men jag menar att man definitivt tagit sig en funderare och absolut är på rätt väg !
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=DgCPXnN7WRA
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
SS440-80 skrev:Finns det några bra ställen/punkter där man kan kolla motorns linjering gentemot sekundäraxeln?
Jag tror på denna mackapär. Där mäts i alla fall linjeringen under belastning.
http://www.gripnripracing.com/index.php ... er=product
https://www.youtube.com/watch?v=ZFd8btzO0ro&t=0s
Blir intressant se om en del av de maskiner som haft problem i fjol blir bra efter injustering med denna metod. Följer diskussionerna på andra sidan pölen rätt noga.
Snön är ju på väg så snart kanske någon har lite resultat.
Arctics grundidé är bra men dom klantade sig på slutet anser jag. Dom skulle ha satt en likadan arm på andra sidan motorn också. Som det är nu så hålla avståndet perfekt men axlarna ges chansen att skeva inbördes, (tänk er att TCL-balken vrids/skruvas). A-C hade grava rembekymmer första året/åren med detta chassie även om jag tror dom fått till det sen....... men så kom dom med B:O:S:S sekundären häromåret och då fick dom väl tillbaks lite igen som jag förstår det. Som BRP:are vet vi ju alla hur bra det är med en sekundär som sitter fast på sekundäraxeln..........................................................................................
- 2stroke
- Crew Member
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Kontakt:
Pratar vi problem med remmar så är/var Arctic Cat's problem som en fis i rymden jämfört med BRP's problem med sina remmar.simon skrev:Arctic Cat's grundidé är bra men dom klantade sig på slutet anser jag.
Dom skulle ha satt en likadan arm på andra sidan motorn också.
Som det är nu så hålla avståndet perfekt men axlarna ges chansen att skeva inbördes,
(tänk er att TCL-balken vrids/skruvas).
A-C hade grava rembekymmer första året/åren med detta chassie även om jag tror dom fått till det sen...
Men som jag skrev innan så tycker jag att BRP's ingenjörer skulle ta och fundera
ut en egen version för att hålla avstånden konstant och hindra skevning.
// 2stroke
Re:
Inte -12 eller vilket nu första året med det A-C chassiet nu var.2stroke skrev:Pratar vi problem med remmar så är/var Arctic Cat's problem som en fis i rymden jämfört med BRP's problem med sina remmar.simon skrev:Arctic Cat's grundidé är bra men dom klantade sig på slutet anser jag.
Dom skulle ha satt en likadan arm på andra sidan motorn också.
Som det är nu så hålla avståndet perfekt men axlarna ges chansen att skeva inbördes,
(tänk er att TCL-balken vrids/skruvas).
A-C hade grava rembekymmer första året/åren med detta chassie även om jag tror dom fått till det sen...
Men som jag skrev innan så tycker jag att BRP's ingenjörer skulle ta och fundera
ut en egen version för att hålla avstånden konstant och hindra skevning.
Man kunde väl i princip leka "inte nudda mark" och hoppa mellan efterlämnade Arcticcat remrester
tvärs över hela Arvidsjaur kommun det året.
Dom verkar däremot ha fixat till det sen.
BRP släpper ny rem till 850.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.