Blir intressant se om det räcker....

Allt om Radien chassiet. (2018->
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440

Re: Blir intressant se om det räcker....

Inlägg av DrMussla »

simon skrev:
DrMussla skrev:
Nej tra avdragaren passar ej, du kan sätta i ett 12v uttag i handskfacket.
Ok, och det uttaget har permanent + då motorn går?
Antar att det då finns ett lämpligt kontaktstycke i närheten där det uttaget ska kopplas in? ..... som jag kan koppla in GPSen direkt i.
Jo det finn uttag bakom handskfacket. Har inte kikat om det var permanent men tycks minnas det då jag körde usbladdaren där.
simon
LynxTalk Member
Skoter: Freeride 850 154" -22

Inlägg av simon »

Fick höra något oroväckande i fredags.....

Tydligen är BRPs inställning att NU är problemen fixade, (för att samma testförare som lyckades köra föregående prototyper utan problem nu i sommar lyckats köra -19s prototyper utan problem), och skjuter man fortsättningsvis remmar så är det alltså förarfel och alltså är det tvärstopp med utdelningen av nya remmar.

Med tanke på de minimala ändringar dom gjort så anser jag att det är en otrevlig inställning.....
(Dom har bytt ut höger motorkudde, och ändrat mellanläggen på V främre samt satt lite fenor på sekundären)

Jag har ganska noga följt diskussionerna som förts på nätet på de amerikanska forumen angående motorlinjering. De mätningar som gjorts på -17, -18 och -19 års maskiner visar inte på några som helst skillnader i hur snett/fellinjerad motorerna sitter nu i år jämfört med tidigare årsmodeller. Så vad tror då BRP ska ha ändrats?
(rätt stora skillnader dessutom i hur motorn står mellan olika maskiner, detta skulle till viss del kunan förklara varför vissa har haft mer problem än andra)
SS440-80
LynxTalk Member
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec

Inlägg av SS440-80 »

Finns det några bra ställen/punkter där man kan kolla motorns linjering gentemot sekundäraxeln?
Eller är det att försöka att ta ut linjeringen från sekundärvariatorn??
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440

Inlägg av DrMussla »

SS440-80 skrev:Finns det några bra ställen/punkter där man kan kolla motorns linjering gentemot sekundäraxeln?
Mellan primär och sekundär mäter du linjeringen.
SS440-80
LynxTalk Member
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec

Inlägg av SS440-80 »

Som traditionellt alltså... tänkte om det fanns någon mera punkt mellan motor och variatoraxel som man kunde ta som referenspunkt, för att typ dubbelkolla att motor och axel håller rätt avstånd.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Kontakt:

Arctic Cat , Torque Control Link...

Inlägg av 2stroke »

SS440-80 skrev:Finns det några bra ställen/punkter där man kan kolla motorns linjering gentemot sekundäraxeln ?
Eller är det att försöka att ta ut linjeringen från sekundärvariatorn ?
I alla skotrar så är det själva sekundäraxeln och dess lagringar som utgör "Fix-punkten" som man ska mäta mot om man vill få saker att linjera och därmed få remmen att hålla så bra som möjligt samt få ut maximal effektivitet ur systemet.
Skippa att mäta på/mot själva sekundärvariatorn,
utan mät istället på sekundäraxeln.

Personligen fattar jag inte varför BRP inte klurar ut en egen version av
Arctic Cat's Torque Control Link till sina maskiner :think: :think:
Jag menar inte att Arctic Cat's system är fulländat,
men jag menar att man definitivt tagit sig en funderare och absolut är på rätt väg !

Länk: https://www.youtube.com/watch?v=DgCPXnN7WRA
TCL 20111215203433.jpg
TCL AC-Torque.jpg
TCL SNOF10316_11.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
simon
LynxTalk Member

Inlägg av simon »

SS440-80 skrev:Finns det några bra ställen/punkter där man kan kolla motorns linjering gentemot sekundäraxeln?

Jag tror på denna mackapär. Där mäts i alla fall linjeringen under belastning.

http://www.gripnripracing.com/index.php ... er=product

https://www.youtube.com/watch?v=ZFd8btzO0ro&t=0s

Blir intressant se om en del av de maskiner som haft problem i fjol blir bra efter injustering med denna metod. Följer diskussionerna på andra sidan pölen rätt noga.
Snön är ju på väg så snart kanske någon har lite resultat.

Arctics grundidé är bra men dom klantade sig på slutet anser jag. Dom skulle ha satt en likadan arm på andra sidan motorn också. Som det är nu så hålla avståndet perfekt men axlarna ges chansen att skeva inbördes, (tänk er att TCL-balken vrids/skruvas). A-C hade grava rembekymmer första året/åren med detta chassie även om jag tror dom fått till det sen....... men så kom dom med B:O:S:S sekundären häromåret och då fick dom väl tillbaks lite igen som jag förstår det. Som BRP:are vet vi ju alla hur bra det är med en sekundär som sitter fast på sekundäraxeln..........................................................................................
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

simon skrev:Arctic Cat's grundidé är bra men dom klantade sig på slutet anser jag.
Dom skulle ha satt en likadan arm på andra sidan motorn också.
Som det är nu så hålla avståndet perfekt men axlarna ges chansen att skeva inbördes,
(tänk er att TCL-balken vrids/skruvas).
A-C hade grava rembekymmer första året/åren med detta chassie även om jag tror dom fått till det sen...
Pratar vi problem med remmar så är/var Arctic Cat's problem som en fis i rymden jämfört med BRP's problem med sina remmar.
Men som jag skrev innan så tycker jag att BRP's ingenjörer skulle ta och fundera
ut en egen version för att hålla avstånden konstant och hindra skevning.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
simon
LynxTalk Member

Re:

Inlägg av simon »

2stroke skrev:
simon skrev:Arctic Cat's grundidé är bra men dom klantade sig på slutet anser jag.
Dom skulle ha satt en likadan arm på andra sidan motorn också.
Som det är nu så hålla avståndet perfekt men axlarna ges chansen att skeva inbördes,
(tänk er att TCL-balken vrids/skruvas).
A-C hade grava rembekymmer första året/åren med detta chassie även om jag tror dom fått till det sen...
Pratar vi problem med remmar så är/var Arctic Cat's problem som en fis i rymden jämfört med BRP's problem med sina remmar.
Men som jag skrev innan så tycker jag att BRP's ingenjörer skulle ta och fundera
ut en egen version för att hålla avstånden konstant och hindra skevning.
Inte -12 eller vilket nu första året med det A-C chassiet nu var.
Man kunde väl i princip leka "inte nudda mark" och hoppa mellan efterlämnade Arcticcat remrester
tvärs över hela Arvidsjaur kommun det året.
Dom verkar däremot ha fixat till det sen.
Gabbe1
LynxTalk Member
Skoter: Xtrim 850 -18

Inlägg av Gabbe1 »

BRP släpper ny rem till 850.
f1dd598e9a309febf2e8eb74770a2d74.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar